• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kedja eller rem

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej köpte en fiat burstner argos 747 med stora motorn är väl 177 hkr har denna bil kedja som gamla 3.0 eller är det rem nu för tiden?
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Tycker du att den nya 2.3 liters motorn orkar med Argosen? Jag bytte själv från 3.0 177 till 2.3 177 i våras och det första jag gjorde var att optimera den med hjälp av BSR vilket jag inte ångrar. Nu går bilen likvärdigt med den förra bilen.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej vet inte än ska hämta bilen i Tyskland den 21 november men blir nog chip detta är något jag räknat med. Alla säger ju att den nya motorn inte går att jämföra med den gamla tyvärr.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Tycker du att den nya 2.3 liters motorn orkar med Argosen? Jag bytte själv från 3.0 177 till 2.3 177 i våras och det första jag gjorde var att optimera den med hjälp av BSR vilket jag inte ångrar. Nu går bilen likvärdigt med den förra bilen.

Chip trimning kan medföra problem.
Skall medföra anmärkning vid besiktning då bilen inte typgodkänts med denna motor. Garantin äventyras. Maskinskadeförsäkringen äventyras. Kan blir krförbud vid poliskontroll eftersom bilen inte är godkänd med denna motor.
 
F

F.d. 22252

Guest
Finns väl en loggfil som går att komma åt med instrument via uttaget i bilen om besiktningsmannen vill och orkar kan man nog se detta van som man är vid detta. Finns väl en orsak varför man inte sätter i ett sånt chip från början det är ju inget okänt hokuspokus. Kanske slitstyrka bränsleförbrukning miljöutsläpp är såna faktorer.
 
W

Weckman

Guest
Tråden gäller inte ifs Optimering men är ju redan off topic.
Bennsan redogjort i tråden innan men vill ändå poängtera följande.
Helt fel att besiktningen får fram någon info från CPU:n gällande programvara. Dom söker inte ens och har inte något med trafiksäkerheten att göra heller. Det dom letar efter idag är boxar som är kopplade till commonrail systemet för att lura bilens CPU för att öka bränsle trycket och få mer effekt och ingen annan mjukvara ändras.

BSR programmet gör en programmering som går igenom och justerar alla säkerhets inställningar som ABS, Antispinn och antisladd, färddator, ev momentomvandlare mm mm för att passa just din bil och öka effekten och vridmomentet.
Fördelen med OBD optimering från tex BSR är att du snabbt kan växla till original programvaran med PPC:n. Du har även motorgaranti.

Har i många år använt mig av optimering av programvara och med ett mycket bra resultat. Chiptrimmning är en annan typ av trimning där du måste öppna CPU:n och löda/byta ett chip vilket är relativt omodernt idagens bilar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Finns väl en loggfil som går att komma åt med instrument via uttaget i bilen om besiktningsmannen vill och orkar kan man nog se detta van som man är vid detta. Finns väl en orsak varför man inte sätter i ett sånt chip från början det är ju inget okänt hokuspokus. Kanske slitstyrka bränsleförbrukning miljöutsläpp är såna faktorer.

Till börja med, vid mappning stoppar man inte i något chip utan man byter ut motorstyrningens program mot ett optimerat sådant via OBD-uttaget. Jag mappade min förra bil, aldrig blev den kollad map detta på besiktningen. När jag stod utanför besiktningen & väntade på min tur så bytte jag till originalprogrammet, gjort på under minuten.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har haft min BSR mappade bil på garantireparation på FIAT verkstad,man laddade ned all styrdata till FIAT i Italien ,för att få besked på vad som skulle åtgärdas,ingen kommentar angående trim.
Vid senaste besiktning kopplade man aldrig in avläsning till OBD, normalt brukar man göra detta, men att ladda ur trim är helt onödigt,kontroll görs av felkoder.
 
W

Weckman

Guest
Har haft min BSR mappade bil på garantireparation på FIAT verkstad,man laddade ned all styrdata till FIAT i Italien ,för att få besked på vad som skulle åtgärdas,ingen kommentar angående trim.
Vid senaste besiktning kopplade man aldrig in avläsning till OBD, normalt brukar man göra detta, men att ladda ur trim är helt onödigt,kontroll görs av felkoder.
Bilprovningen läser endast felkoder som har med säkerheten att göra, typ ABS, antispinnsystemet mm samt miljö aspekter som lambdasondens reningsgrad å värme, arbetsgrader mm inga som helst data om programvara i CPU. Dom kan inte få ut något om motor optimering i deras diagnostik och inte heller kunniga i området för att kunna läsa ut det.
Dom har dille på att leta efter monterade effektboxar.
 
E

ericssonc52

Guest
Det är väl endast på bilar upp till 3,500kg dom läser av ,har haft fyra tunga bilar och dom har alldrig läst av något
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej det var jag som uttryckte mig lite slarvigt ber om ursäkt. Chippa gjorde man för om ni tog mig på orden...
 
Toppen