• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bötfällning av husbilar på stormarknadsparkeringar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Passar dom oss inte får vi väl åka vidare precis som man gör när man inte gillar menyn på en restaurang.
Jag ser inte att markägaren gör fel eller förtjänar att bojkottas bara för att "menyn" inte faller en i smaken.
Vari består den praktiska skillnaden mellan:
"Passar dom oss inte får vi väl åka vidare"
och
"bojkottas bara för att "menyn" inte faller en i smaken"
 
F

F.d. 58054

Guest
Vid Biltema i Borlänge finns ett antal (ca 10st) väldigt bra tilltagna husbilsplatser uppmålade och skyltade.

Tack, ska leta på dessa platser nästa runda, men annars att har jag tagit första bästa, alla ska ju dit för att äta glass och korv och shoppa saker som inte alls har med bilar att göra. Tog med tanten en sväng till Biltema, det misstaget gör jag inte om igen...
Men nästa gång så ska jag parkera rätt i alla fall!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vari består den praktiska skillnaden mellan:
"Passar dom oss inte får vi väl åka vidare"
och
"bojkottas bara för att "menyn" inte faller en i smaken"

Det är väl ingen praktisk skillnad egentligen eftersom man då väljer att åka vidare. Det är mer en fråga om inställning och även respekt för den(markägaren) som säljer en tjänst det faktiskt är frivilligt att köpa.
Vi har ju inga rättigheter vi kan komma och vifta med.
 
F

F.d. 32985

Guest
@Michael S
Har du fått svar på frågan?

Jag skickade mail med denna lydelse till:
Centrumchef Kenneth Malmberg, kenneth.malmberg@newsec.se petra.sjostrand-kvick@newsec.se

"Hej,
Denna tråd diskuteras nu i Husbilsklubben.se

Bötfällning av husbilar på stormarknads parkeringar.

Att man parkerar fel är en sak, men är det din åsikt att vi husbilåkare inte skall kunna stanna hos er för att bunkra mat, shoppa och sedan ge oss av igen?
Det verkar inte möjligt att göra så utan att bli ålagd en "avgift", eller böter i folkmun."
 
D

Deleted member 11118

Guest
Liknande markering med personbil + släp finns utanför många varuhus (speciellt byggmarknader) i Sverige, men nästa igen respekterar dessa.

Är hänsynen större i Spanien?

Pålle

Nu åker vi inte Husbil till Spanien, då vi har tillgång till 2 hus i Nerja och vi handlar då och då när vi är Nerja på Lidl, som svar på Pålles fråga så är hänsynen inte större i Nerja, då och då står vanliga bilar i husbilens rutor.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Ang. parkering hos Ingelsta shopping, Norrköping, svarar Petra Sjöstrand Kvick, att om husbilen inte får plats i en ruta så får man stå i 2 rutor, max 6 timmar.

Således är då trådskaparens böter/kontrollavgift felaktig, blir intressant att veta om den stryks, vad har denna Petra för funktion i köpcentrat?

//Tommy
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Således är då trådskaparens böter/kontrollavgift felaktig, blir intressant att veta om den stryks, vad har denna Petra för funktion i köpcentrat?

//Tommy

Jag misstänker att detta gäller när bilen är för lång för en ruta och att det är ok, men att man fortfarande skall hålla sig inom dom vita linjerna?
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Jag misstänker att detta gäller när bilen är för lång för en ruta och att det är ok, men att man fortfarande skall hålla sig inom dom vita linjerna?

Det borde inte spela någon roll egentligen, om ett fordon tar 2 platser på längden eller bredden hur gör kunder som kör en riktig Hummer tex.

//Tommy
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
VÄLA KÖPCENTRUM utanför Helsigborg

Eftersom vi för några år sedan, helt beroende på mitt slarv, fick parkeringsböter utanför ett köpcentrum i stockholmstrakten följde jag Michael Ss förslag och tillskrev Väla köpcentrum, som vi ofta stannar till på med husbilen, vilken inte ryms i en ruta på längden. Fick raskt följande svar (och som kan flyttas till annan och egen tråd av adm om det skulle vara lämpligare)

"Det går bra att parkera på våra vanliga parkeringsplatser runt Väla och om ni skulle behöva 2 rutor, så går det bra. Bara viktigt att man inte står i vägen och att det inte blir en längre uppehållsplats". På följdfråga fick jag också svaret, att Parkeringsbolaget är informerat om detta.

Även om vår husbil är ganska bred så ryms den inom sidolinjerna på de flesta ställen; att stå utanför sidolinjerna är sannolikt - och som Montreal skriver nog är anledningen vid Ingelsta - en vanligare orsak till att det "lappas" såväl på vanliga personbilar som husbilar.

// J Peter
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Skulle jag ha fått böter när jag stått på en parkering tillhörande ett köpcentrum så skulle jag gladeligen gå in med samtliga varor Även kyl/frys och göra återköp på dessa.
Vet hur långtid det kan ta i deras lilla kundtjänst.
Nu tror jag du inriktar dig på fel bolag,butikerna du har handlat i hyr bara affärsytan av bolaget som äger fastigheten, det är fastighetsägaren du ska inrikta dig på.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Skulle jag ha fått böter när jag stått på en parkering tillhörande ett köpcentrum så skulle jag gladeligen gå in med samtliga varor Även kyl/frys och göra återköp på dessa.
Vet hur långtid det kan ta i deras lilla kundtjänst.

Så bara för att du "åker dit" när du inte följer reglerna så skall butiken straffas?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Nu tror jag du inriktar dig på fel bolag,butikerna du har handlat i hyr bara affärsytan av bolaget som äger fastigheten, det är fastighetsägaren du ska inrikta dig på.
Så bara för att du "åker dit" när du inte följer reglerna så skall butiken straffas?
Det är lättare för en butiksägare att få gehör hos fastighetsägaren. Sen kan man ju diskutera hur jobbig man behöver vara gentemot butiken...

/Ingvar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen