• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil till skidbacken

joey73

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
28706
Medlemskap
2024
Hej!

Lite sugen på att ta husbilen till skidbacken i vinter.

Vilken anläggning skulle ni rekommendera?

Är intresserad både av fricamping, ställplats och fricamping men vill gärna stå nära backen. Men många har väl förbud mot husbilar ex sälen antar jag.

Johan
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej.
Har ingen erfarenhet av fricamping på vintern, är "säsongare" på CaravanClub campingen i Tandådalen.
Där finns också gästplatser för den som vill testa vintercamping på bra avstånd till backar och längdspår.
(Alla gästplatser är uppsäkrade med 16A.)

Hittade också detta hos skistar: Med husbil och husvagn i Sälen

Hälsningar
Bettan o Einar
 
Senast ändrad:

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
För snart två år sedan stod vi på parkeringen vid Gesundaberget utanför Mora. Jag mailade till dem för att höra om det gick att parkera och övernatta hos dem. Fick svar om att vi var välkomna att stå där. Jag tackade för gästvänligheten och kunde träna inför ett av loppen till Vasaveckan och min man kunde köra utför i backarna samt äta gott på deras mysiga restaurang. Vet inte hur det är nu, men man kan ju maila dem och fråga.
Lycka till!
Mvh Helene
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Fricamping i många minusgrader och utan sol är inte att tänka på mer än en enstaka natt. Jag var i Idre fjäll några år i februari, det gick en och en halv flaska gasol under en vecka, inklusive den gasol som förbrukades under resan.
Man måste hålla värmen till vattnet, det klarar inte bilvärmen. Det var -20 de flesta nätterna.
Norska sidan Trysil är också bra. Men ta mat med och undvik att äta ute, rena rånet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.721
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har varit i kontakt med campingen vid backen också, men dom kändes inte särskilt hjälpsamma, ville inte ge priser under förevändning att det ändå var fullt, och andra konstiga ursäkter.
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Hej. vi brukar fricampa vid olika skidanläggningar på vintern. Visst är det som så att olika anläggningar och kedjor har olika bemötande men det går absolut bra att fricampa på vintern så länge man har förberett sig:). Som sagt tidigare så behöver man tillgång till gas. För vår del räcker en kanna ca 3 dygn vid en 10 minus. Detta förutsätter dock att vi använder vårt vintertäcke. I Norge är det enklare med såväl tömning och fyllning som gas då det verkar mer utvecklat där. Dessutom så finns det många fina system som är gästvänliga mot husbilsåkarna t.ex. Myrkdalen. Skistar har nog inte gjort sig känt som speciellt husbilsvänliga varken i Sverige eller Norge men nu upplåter dom ju åtminstone en bra plats direkt vid liften i Sälen vilket vi nyttjade förra vintern. Då stannade vi en vecka och allt fungerade alldeles utmärkt då vi också köpte veckoentre till äventyrsbadet. I Fjätervålen har vi också varit och där fanns det t.o.m. elstolpar med en mycket trevlig personal.
För vår del så är definitivt vintercampingen mysigare än sommarcampingen då det är gott om plats och man får mycket mystid i husbilen. Sedan så är ju också husbilen perfekt då man kan flytta mellan systemen fort och lätt vid väderomslag eller helt enkelt bara för att man vill pröva något nytt!
M.v.h. DavidS
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
I Branäs i norra värmland har de inte haft något emot att man står på parkeringen någon natt, blir det kallt så att gasolförbrukningen drar iväg, och det råkar finnas plats på campingen kan man rulla dit, är inte heller långt från backen, dock dyrt 525kr/dygn.
Borlänge, alltså Romme, har blivit ganska bra med nedfarter och liftar på senare år, och de upplåter en bit av den bortersta parkeringen till fricampare. Finns ingen el och ingen annan service heller för den delen. Restaurang och toalett finns dock i Skilodgen.
En annan habrovink vi använt är att övernatta (fricampa) i Lindvallen på söderåstorget där det finns bra med restauranger och affärer i närheten, och sedan åka 20 minuter till Kläppen och där parkera på daggästparkeringen fram till liftarna stänger. Om någon har tips på fricamping närmare Kläppen så tas det tacksamt emot. Att stå nere vid vägen är ingen höjdare, inte heller rastplatsen vid Sixten Jernberg museum.
Kläppens ställplatser för husbil är så illa placerade, att man måste gå långt med pjäxor om man inte vill starta motorn och köra c:a 1km. Därav habrovinken med söderåstorget, så att motorn blir varm och man får toppa upp bodelsbatteriet.

Skall tillägga att en av de viktigaste anledningarna vi har till att ha husbil är just för att kunna åka skidor, helger sport- och påsklov med två barn 11 och 6 år.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.721
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om ni bor i Lindvallen, varför åker ni inte skidor där också? Det är ju väldigt bra för barnfamiljer?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Hej. vi brukar fricampa vid olika skidanläggningar på vintern. Visst är det som så att olika anläggningar och kedjor har olika bemötande men det går absolut bra att fricampa på vintern så länge man har förberett sig:). Som sagt tidigare så behöver man tillgång till gas. För vår del räcker en kanna ca 3 dygn vid en 10 minus. Detta förutsätter dock att vi använder vårt vintertäcke. I Norge är det enklare med såväl tömning och fyllning som gas då det verkar mer utvecklat där. Dessutom så finns det många fina system som är gästvänliga mot husbilsåkarna t.ex. Myrkdalen. Skistar har nog inte gjort sig känt som speciellt husbilsvänliga varken i Sverige eller Norge men nu upplåter dom ju åtminstone en bra plats direkt vid liften i Sälen vilket vi nyttjade förra vintern. Då stannade vi en vecka och allt fungerade alldeles utmärkt då vi också köpte veckoentre till äventyrsbadet. I Fjätervålen har vi också varit och där fanns det t.o.m. elstolpar med en mycket trevlig personal.
För vår del så är definitivt vintercampingen mysigare än sommarcampingen då det är gott om plats och man får mycket mystid i husbilen. Sedan så är ju också husbilen perfekt då man kan flytta mellan systemen fort och lätt vid väderomslag eller helt enkelt bara för att man vill pröva något nytt!
M.v.h. DavidS
När jag fricampat på vintern har det inte varit gasen som varit den kritiska tillgången utan elen. Jag förmodar ni har ett elverk ladda batterierna med. Solpanelerna ger inte mycket i Dec, Jan. Fläkten i pannan vår hela tiden.
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Hej och jo. Vi har haft ett elverk med i mån av behov. Vi har dock skaffat lithium (Hybrid på 182 Ah) och laddbooster inför denna säsongen så vi tror vi kommer klara oss ganska bra utan elverket. Tidigare vintrar så startade vi verket varannan eller tredje dag och laddade batterierna om vi inte flyttade oss en längre sträcka (2*95 Ah AGM). Nu tror vi att det räcket med en tur för att fylla och tömma var tredje eller fjärde dag för att få fyllt på batterierna. Det här tidsintervallet stämmer också ganska bra med hur länge en kanna gas borde räcka så en tur för vatten + gas + el och sedan ska vi kunna stå i minst tre dygn till. Till denna vintern har vi också skadat en fast LPG-kanna (14 kg Alugas) så att vi kan välja mellan lös och fast tankning av gas beroende på i vilket land vi befinner oss i. DavidS
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Någon som vet om det finns tillgång till el på parkeringen på östra skidområdet.

https://www.skistar.com/contentassets/6202e182b58b45429144fe2e36b1f16d/td_hu_parkeringar.jpg


Hej, det är bara en parkering finns inge service alls mer än toa nere vid värmestugan/restaurangen och bara på deras öppettider.

Jag brukar stå på östra 3-5 dgr sen in på CC för tömning/laddning/tvätt/bastu i 2dgr sen tillbaka till östra igen.
Funkar perfekt, men elverk är ett måste.

// Klasse
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Hej, det är bara en parkering finns inge service alls mer än toa nere vid värmestugan/restaurangen och bara på deras öppettider.

Jag brukar stå på östra 3-5 dgr sen in på CC för tömning/laddning/tvätt/bastu i 2dgr sen tillbaka till östra igen.
Funkar perfekt, men elverk är ett måste.

// Klasse

OK! tack för info.
 

joey73

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
28706
Medlemskap
2024
Gällande fjätervålen kan man stå där enstaka dygn? Fick en uppfattning att det gällde en sorts periodbokning.
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Jag talade med de i Fjätervålen i samma ärende igår och det visade sig att de infört veckobokning under högsäsongsveckorna men att man under de mindre frekventerade perioderna kunde köpa ”lösnätter”. Tyvärr fick man inte stå kvar på parkeringen nattetid om det var fullt på ställplatserna vilket försvårar det oplanerade luffandet... Får man dock en ställplats så är det ett riktigt bra ställe! DavidS
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Om ni bor i Lindvallen, varför åker ni inte skidor där också? Det är ju väldigt bra för barnfamiljer?

Det började med att vi åkte där, men efter några år blir man väldigt trött på Lindvallen, alla backar ligger i samma bergssluttning och är ungefär likadana. Lite olika lutning bara. Bitvis är det tre-fyra backar bredvid varandra som är helt identiska.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
När det gäller ström har jag kommit över en litiumjonmodul från en e-Golf som jag kommer prova i vinter, räknar med att den kommer kunna driva vår truma 6000 vid 10 minusgrader i 48 timmar per laddning, och sedan ytterligare c:a 24 timmar på vanliga bodelsbatteriet. Sedan är ändå två tuber gas slut, så man får antingen åka hem eller hitta en elplats. Om jag skall kunna åka vid kallare än -10 dygnsmedel, så behöver jag byta ut mina PK10 mot aluminumflaskor. Hade stora problem förra vintern med att gasolen "frös".

Framåt påsk kan man vara ute mycket längre, dels går det mindre gas, och dels hjälper solpanelen till med några amperetimmar, så att man kan driva pannan. Är det tråkigt väder vill man ju ändå inte åka skidor så då kan man rulla hemåt.

Att måsta boka en vecka, som i fjätervålen, och sedan få skitväder är helt främmande för mig, och absolut inte hur vi vill använda husbilen. Liknande äventyr har vi redan haft - vi hyrde t.ex. en lägenhet en påskvecka i sälen för några år sedan och hade fem plusgrader och regn hela tiden. Aldrig mer.
 
Toppen