• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas höst- och vinterresa 2019 - 20

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Dum fråga kanske. Läggs inte dessa vingårdar från fb in på hbk ställplatslistor. Har inte heller fb. Förlåt att jag bröt in på din sida.
En del av dem kanske finns där men i så fall inte samlade som platser vid/på vingård. Jag sköter FBgruppen och har nog med jobb att få det rätt in på gruppens karta. Vill någon rapportera in platserna till Hbk är det ok för min del.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
I varje by, nästan, i Tyskland och Frankrike finns det billiga eller gratis ställplatser. Där finns oftast tömning,gratis, och vatten som man kan betala med en @. Varför stå på stökiga motorvägsparkeringar där det också kan vara stöldrisken. Sök i HBK:s listor. Snart kommer de på karta.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 10 tisdag 5 / 11

På morgonen när jag går ut är grannen med den GB reggade HB också ute. Så vi börjar att tala. Han kommer från Australien men bor sedan många år i GB. Han har varit i Dalarna och svenska västkusten.

På väg D 677 möter vi en MC polis som slår med vänsterarmen att jag skall köra till höger. Jag förstår ingenting. För jag kör i högra filen redan. på en 2 - 1 väg. Snart kommer MC polis två och tre. Båda slår med vänsterarmen. Jag blir lite konfunderad. Men tänker att det kanske kommer en konvoj av något slag.

Mycket riktigt. Det är en tungtransport med mycket bred last. Jag stannar bilen innan det blir en fil i min riktning och slår på varningsblinkersen.

IMG_20191105_103254730_HDR.jpg IMG_20191105_103339786.jpg

Idag kör vi in till Epernay för att handla i en mycket speciell butik. En av världens främsta Champange- butiker.

Eperny nov 2019 005.JPG Eperny nov 2019 010.JPG
För höga priser för min del.

Sen fortsätter vi på de fina landsvägarna till Soissios. Där vi slår läger på en parkering.

IMG_20191105_125849247_HDR.jpg IMG_20191105_152235061_MP.jpg

Körde 24 mil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Lite kompletterande bilder.

En bra parkering för långa bilar är hos Mercier. Vinodling bredvid p-platsen.
Eperny nov 2019 004.JPG Eperny nov 2019 003.JPG

Entrén till Stan, på Aveny Chanpange.
IMG_20191105_131702113_HDR.jpg

En av världens bästa Champage - butiker. En mycket kunnig innehavare.

Eperny nov 2019 005.JPG IMG_20191105_140036023.jpg

Med priser så att jag baxnar.

Eperny nov 2019 011.JPG Eperny nov 2019 012.JPG

Eperny nov 2019 015.JPG Eperny nov 2019 010.JPG

En mycket välsorterad butik med kvalitétsviner. Säljer även starksprit och vin.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Lite statistik, för den som gillar siffror.

Resan Sthlm - Lubeck körde jag 71,5 mil och förbrukade 1,21 lit disel per mil som blir ungefär 1,44 euro per mil.
17,19 lit LPG (gas) som kostade 8,922 Euro i Lubeck vilket ger 0,519 per lit ungefär lika med 5,94 SEK per lit. Som blir ca 25:-- sek per dygn i gas kostnad.

Under tre dygn till Luxenburg förbrukade vi 12,66 lit gas till en kostnad av ca 24 sek per dygn. 0,49 euro per lit.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 11 onsdag 6 / 11.

Gustav Adolfs - dagen.

Vi startar på morgonen när det har blivit ljust. Målet för dagen är Monets Trädgård i Giverny.

Ställer in gps:en på Giverny och hamnar snart på en motorväg, utan avgift.
Men fy vad tråkigt att köra här bland alla stressade som skall till jobbet i Paris.

Kör i ca 70 trots att jag får köra i 110 och blir därmed omkörd även av lastbilar.
Letar febrilt efter en rastplats för fm - mellis. Men nej, det finns ingen rastplats. Kör av motorvägen in i ett samhälle till slut.

Mitt på dagen kommer vi fram till Giverny och hittar snabbt en p-plats. Visserligen för bussar, där ställer jag mig, och för personbilar men där är det en "höjdhoppsribba" på 1,90. Vilket är för lågt för mig.

På bussparkeringen står redan en HB. Tänker att eftersom trädgården stänger för säsongen den 1 / 11 så blir den nog inte så många bussar som kommer hit.

Snart kommer en personbil som det står Gendarmene på. Den kör runt och in på en liten grusväg och runt sen ut igen. Säger inge till mig, om min olagliga parkering. Men snart kör HB:n iväg och in där Gendarmeniebilen har varit. Jag ser att den är fransk - reggad. Så jag misständer att de har samtalat.

Den franska HB:n parkerar på den andra platsen - så jag misstänker att även jag bör göra det.

Monets trädgård 010.JPG

Gott om plats eftersom det inte är säsong.
Innan vi kommer fram till landsvägen ser vi en staty av Monet, som levde mellan 1840 och 1926. Samt ett fint vattenfall.

Monets trädgård 007.JPG Monets trädgård 009.JPG

Vi går nu mot Monets Trädgård.

I gångtunneln under landsvägen ser vi två tavlor.

Monets trädgård 013.JPG Monets trädgård 014.JPG

Det är låst, som vi misstänkte men vi hoppades ju på att själva trädgården skulle kunna vara öppen även om museet är stängt.

Vi går runt fastigheten. På gatan bakom fastigheten finns dessa vackra blommor.
Monets trädgård 021.JPG Monets trädgård 022.JPG

Jag tar några bilder in i trädgården över staket och häckar.
Monets trädgård 027.JPG Monets trädgård 031.JPG Monets trädgård 033.JPG

Kan man inte fota över häcken - så får man krypa in i densamma. För vad gör man inte för ett bra foto.

Monets trädgård 056.JPG

Huvudentréen

Monets trädgård 026.JPG Monets trädgård 025.JPG

Mitt emot huvudentréen, på andra sidan landsvägen, hade Monet anlagt en näckrosdamm. Jag känner på dörren och finner den olåst, så vi smyger in. Ser en man i en liten båt som arbetar.
Vi går runt och fotar och hoppas att han inte skall se oss.

Monets trädgård 048.JPG Monets trädgård 045.JPG Monets trädgård 047.JPG Monets trädgård 042.JPG



Sen går vi tillbaka hem för att skriva här samt ta det lugnt till nästa dag.

Körde 18,4 mil nästa allt på motorväg.
 

Bilagor

  • Monets trädgård 004.JPG
    Monets trädgård 004.JPG
    3,2 MB · Visningar: 44
  • Monets trädgård 006.JPG
    Monets trädgård 006.JPG
    2,4 MB · Visningar: 41
  • Monets trädgård 044.JPG
    Monets trädgård 044.JPG
    5,8 MB · Visningar: 46

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 12

Vi påbörjar resan mot havet i Normandie.

Det mjuka matbrödet tog slut i förgård. Så nu ville vi stanna till på morgonen för att köpa färskt bröd ifrån en lokal liten företagare. Efter en stund hittar vi en i Vernon. Lottie ville ha en Croissant och jag ett mörk bröd. Jag lyckades förmedlad detta på en dålig franska.

Vi kommer fram till stan Honfleur mitt på dagen. Skall finnas en ställplats vid hamnen, har Lottie hittat på en blogg. Men vi hittade den inte. Kör långt ut ur stan. Ingen ställplats.

Till slut kommer en begränsningstavla om 3,5 ton. Så jag vänder. Vi parkerar på en rastplats för att äta lunch.
Därefter går vi ut på stranden för att uppleva de friska vindarna från atlanten. Och fota, naturligtvis.

Honfleur 002.JPG Honfleur 004.JPG

Jag ser några gula plastdunkar. Går fram och fotar. Dunkarna är fastsatta med ca två meter lång kätting.
Jag tror att de är varning för hög flod.

Honfleur 012.JPG Honfleur 013.JPG


Kör tillbaka mot stan. Tänker lämna densamma. Ställer in gps:en på nästa stad. Den leder mig in på en smal gata, med en massa järnstolpar som sticker upp ur gatan. Vid en kurva blir det för trångt. Så det är bara att backa tillbaka en bit för att vände bilen.

Nu när vi tänker lämna stan ser vi en hel del HB:n och tänker att där är nog ställplatsen. Kör dit. Och riktigt.
Vi stannar där och jag betalar 11 euro för 24 timmar, i en automat.

Honfleur 024.JPG Honfleur 026.JPG


Vi tar nu en promenad in till stan. Vi stannar på en liten restaurang för att inmundiga en Calvados, eftersom vi är i distriktet Calvados. Det var ingen höjdare.

Vi går tillbaka hem. Spelar lite yatzy innan sängdax.

Idag körde jag 14,3 mil.
 

Bilagor

  • Honfleur 010.JPG
    Honfleur 010.JPG
    2,9 MB · Visningar: 113

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 12 del 2

Glömde att skriva att jag tankade diesel i Veron för 1,393 på tankställe 24 / 24 såg att det kostade 1,525 på Total. Har tidigare sett att priset brukar ligga på ca 1,41 utefter landsvägar och ca 1,55 på motorvägar.

Senare på fm såg jag att en Totalstation hade LPG så jag körde in för att pröva om mina adapter skulle kunna passa här i Frankrike. Det visade sig att den svenska passade, även om handtaget var lite annorlunda än vad Gasolfyllarna har. Jag fick i 14,39 liter som kostade 12,02 Euro vilket blir 0,835 per liter.

LPG var således 0,345 Euro billigare i Luxemburg. Dieseln var 0,282 billigare i Luxemburg.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 13 fredag.

Vi sov bra på ställplatsen.

Vid 8.30 tiden upptäcker jag att displayen för Aldevärmen är släckt, den lyste tidigare nu på morgonen.

Jag börjar att undersöka säkringar. Inget fel på de som jag hittade, men det kan ju finnas andra dolda säkringar. Så jag ringer till Caravanhallen som sålde bilen. Som vanligt svårt att nå de på telefon. Ringer alla olika nummer flera gånger. Efter en timme svarar en mekaniker.

Han säger att jag skall ta den 12 volts kabel vid värmepannan, under en svart kåpa som jag först måste avlägsna. Låter den vara borta i en minut innan den sätts på plats igen. Det påverkade tyvärr ej möjligheten att starta upp värmen igen. Kollar säkringarna igen i den stora allmänna säkringsboxen. Alla är hela.

Då säger mekanikern att verkan får ringa upp mig när han återkommer ifrån ett ärende utanför firman.

Efter ca en timme ringe mekaniker upp igen. Han hade fått info att det skall finnas en glassäkring vid pannan under ett grönt hölje. Kolla den. Den var svår att få ut, men efter en stund lyckas jag. Säkringen hade en liten "bubbla" på mitten. Vilket skall betyda att den är trasig, för tråden skall vara rak och hel.

Så nu åker jag till första bensinstation för att köpa en ny glassäkring. Sätter ditt den nya och hoppas på ett positivt resultat. Men nej!!!!

Får vänta till kl 13.00 för att ånyo ringa upp verkstan. Denna gång svarar verkan. Jag måste söka upp en Alde service partner.

Vi googlar och hittar en husbilsverkstad ca åtta mil österut som skall öppna kl 14. Så vi åker dit.
När vi hittar fram vid 15.tiden så är dörren låst. Sitter en info på dörren med ett tel nr som jag ringer.

Verkstan är stängd idag och i början på nästa vecka p.g.a. att det är ett race någonstans.

Vi kör därifrån till en serviceplats för att se om vi kan fylla på färskvatten. Det går inte att koppla på någon slang. Så vi tar fram två 10 liters vattenkannor för att göra jobbet manuellt. Tar en god stund - men det funkar.

Nu har vi mat, dricka, färskvatten, fullt med diesel och LPG - gas samt en reservflaska gas.

Det enda som saknas är förmågan att duscha med varmvatten och att få värme i huset utan att bilmotorn är igång. Nu på kvällen när jag skriver detta så är det 18 grader i dinetten, något kallare i sovrummet.
Skall bli spännande att se tempen i morgon bitti.

Inga foton är tagna denna dag. Vi vände och är nu på tillbakaväg till Atlanten för vi hittade en verkstad som skall vara öppen imorgon lördag. Får se om vi har tolkat alla info rätt - så att det inte enbart är försäljningsavdelningen som är öppen.

Lite av ett ilandsproblem! Men vi är ju vana med ca 20 grader och det kommer med stor sannolikhet vara kyligt tidigt i morgon.

Idag körde vi 12,9 mil delvis i onödan österut ifrån Atlanten och nu är vi på tillbaka resa.

Men så kan det gå. Lite kyla har ingen dött av. Jag kommer att starta bilen extremt tidigt imorgon bitti.
 
Toppen