• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket värme behövs för att undvika fukt i vinter?

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Att mäta är att veta! vilket sagts tidigare i tråden. Min utegivare visade fel fuktighet efter att ha blivit utsatt för regn och frysning. Ny kom igår men den visar för lite eller vilken visar rätt??
Kommer därför backa lite och har beställt ytterligare 3 st DHT22 givare för att prova fram två st som visar lika samt rätt.
Hur vet man vad som är rätt ? Man kan inte jämföra vid 100% eftersom felvisning är som störst vid 90-100% enligt databladet. Kollade på Wikipedia om hygrometrar
och en metod som verkar enkel är att stoppa in givarna i en burk med mättad saltlösning NaCl och då ska det vara 75% fuktighet.
Inte lätt att leka vetenskapsman!

Intressant med allas erfarenheter av vinterförvaring! Förhållandena måste dock skifta oerhört mellan Skåne och Norrland.
 

CarnivalDK

FD HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
28366
Medlemskap
2022
Absolut fugtighed
Den absolutte luftfugtighed er den maksimale mængde vanddamp luften kan indeholde. Varm luft kan indeholde mere vanddamp end kold luft. Den absolutte fugtighed kan angives i gram vand pr. kubikmeter luft. For hver 11 graders temperaturstigning sker der næsten en fordobling af den mængde af vanddamp, der kan være i luften.

Eksempler:

  • Ved en temperatur på 5 graders kan luften indeholde 6,8 g. væske /m3.
  • Ved 16 grader kan luften indeholde 13,6 g. væske /m3.
  • Ved 27 grader kan luften indeholde 27,2 g. væske /m3.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Man kan enkelt göra stora Torrbollar. Såna gör man av Hink+Runt durkslag+Nylonstrumpa+CalciumChloride. Köp en säck vägsalt (Calciumchloride) hos t.ex. Granngården. Häll en rejäl omgång i strumpan, placera strumpan i durkslaget och sätt sen durkslaget ovanpå hinken (eller flera).
Billigt, räcker länge.
Jag följer med intresse Jonas m.fl. fuktreducering
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
I Skåne räcker det men frostvakt o ordentlig ventilation. Ett litet element som går igång om det blir under 4 grader. Har ström på för att skydda batterierna Har funkat tidigare vintrar.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Lita aldrig på din fuktmätare! Alla (de jag provat) mäter upp till +-10% fel och felet är olika vid olika fuktighet. Detta är min erfarenhet och därför har jag när det varit regnigt och garanterat 100% fukt ute räknat fram fuktkvoten i bilen. De framräknade siffrorna litar jag mer på och har därför satt den önskade fuktkvoten i bilen så temperaturen höjs ca +4C vilket ger en sänkning av fuktkvoten med 22%. Fuktkvoten blir då 70-80% och det bör vara tillräckligt för att hålla bilen torr och fräsch. När temperaturen ute går under 0C stängs all värme av eftersom det inte kan mögla då. Värmefläkten går då ca 1/3 av tiden, 650W*24h/3=5kWh / dygn = 150kWh/ månad = 250kr/månad.
 
F

F.d. 22252

Guest
När det är kallt på vintern så torkar tvätten mycket fortare min oupvärmda källare som knappast går under 10grader är ju radhus.
Så temperaturen är mycket viktigt när det gäller fuktighet, det bästa vore nog att ha bilen vinterförvarad i minusgrader i norrland.
 

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Just nu mäter jag -2 grader ute och 94 % relativ fuktighet. I husbilen är det 11 plusgrader och 46 % relativ fuktighet. Om man räknar på det så är det nästan exakt samma vatteninnehåll i luften innanför och utanför husbilen men i och med att luften är varmare inne så är det väldigt långt ifrån att kondensera på ytor eller dynor och madrasser. I princip kruttorrt är det.
Däremot ute så kondenserar det och blir det vitt på marken och snorhalt såklart.
Ventilation och lite värme på i husbilen så blir det aldrig fuktigt.
Om den står tom alltså.

/Roger
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Fukt är inte lätt att mäta!
Har nu bytt mina fuktgivare till 2 st som verkar ge vettiga svar. Totalt testat 9 st.
Min givare säger att det är 92% fukt ute just nu, molnigt +0,5C och börjar vägen börjar torka upp så verkar rimligt.
SMHI mätstation 35km härifrån visar 96% . Och vad säger SMHI´s prognos, jo att det ska vara 74% fukt här nu. Så det verkar som om meterologen är en luring :)

En annan sak som ställer till det är att i bilen är det ca 0,4C varmare än utanför. Varför? Jo jag tror att landströmmen som är inkopplad till laddaren värmer upp lite. Detta gör ca -3% på fuktkvoten.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Om nu WDD 80 är så fantastisk kan väl ni som har denna "maskin" förklara för oss andra var blir dom 8 liter vatten i timmen av som den avfuktar (i bästa fall).
 
Senast ändrad:

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
457
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Det dunstar bort! :spinny:
Nä, antingen tömmer man behållaren eller så kan vattnet ledas ut via slang.

Max 8 liter/dygn är det som gäller, vid 20 grader.
För vår del handlar det om kanske 2-3 liter i veckan beroende på hur fuktigt väder det är.
Den jobbar bara för att hålla inställd fuktnivå, så den drar inte så mycket ström, har dock inte mätt.
Fläkten däremot går hela tiden (3 hastigheter att välja på) så luften cirkulerar runt.

Kanske ingen nödvändig manick, men ojämförbart effektivare än torrbollar.

0282A47D-30F6-4C0B-8CBC-70E9709A5C94.png
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Beror väl också på vart i landet man bor eller?
Jag har ställt dynor på högkant och lossat på slangen till toaspolningen ( kostade mig 1100kr för ny magnetventil tidigare) sedan blåste jag kranarna med hjälp av ballong, aldrig värme. inget annat sedan 2012.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Är ni medvetna om att om ni inte leder bort det vatten som avfuktas utan låter det samlas i behållaren, kommer avfuktaren att avfukta det vattnet som samlas i behållaren först. Detta är snudd på en "evighetsmaskin".
Men jag håller med om att en torrboll är utslängda pengar och handen på hjärtat kanske en WDD 80 också är det.
Att syssla med avfuktning är inget som är enkelt, om du istället håller ca +14 grader i husbilen hur tror du då klimatet är i bilen? och en sak ska ni veta det spelar ingen roll var i landet ni har HB,n uppställd för är temperaturen i bilen 14 grader så är den det.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Använde torrboll i segelbåten i många år med gott resultat. Fick tömma vatten och fylla på torrbollen regelbundet under vintern. Provade samma torrboll i husbilen utan resultat. Borde ju vara likvärdiga förhållanden i en båt som i en husbil. I bägge fallen rörde det sig om ouppvärmda ”farkoster”. Någon som kan förklara?
Kjell
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Om nu WDD 80 är så fantastisk kan väl ni som har denna "maskin" förklara för oss andra var blir dom 8 liter vatten i timmen av som den avfuktar (i bästa fall).

Det korta svaret är: Till utsidan!

Det lite längre: Via slang som leder till någon av brunnarna i duschen vidare till gråvattentanken och ut genom gråvattentankens utsläpp till utsidan.


Tydligare?
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Är ni medvetna om att om ni inte leder bort det vatten som avfuktas utan låter det samlas i behållaren, kommer avfuktaren att avfukta det vattnet som samlas i behållaren först. Detta är snudd på en "evighetsmaskin".
Men jag håller med om att en torrboll är utslängda pengar och handen på hjärtat kanske en WDD 80 också är det.
Att syssla med avfuktning är inget som är enkelt, om du istället håller ca +14 grader i husbilen hur tror du då klimatet är i bilen? och en sak ska ni veta det spelar ingen roll var i landet ni har HB,n uppställd för är temperaturen i bilen 14 grader så är den det.

Menar du att vattnet i behållaren avdunstar i samma eller snabbare takt än maskinen hinner avfukta?
 
Toppen