• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bötfällning av husbilar på stormarknadsparkeringar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Det är väl inga konstigheter, antingen parkerar man innanför linjerna eller får man inte plats så bojkottar man den butiken/parkeringen och åker någon annanstans.
Eller acceptera böter om man gör fel.

Sedan kan man naturligtvis försöka påverka vissa butiker att måla upp husbilsplatser (som Biltema).


06D0A6EA-AD37-45A7-B0B4-B25B53D0A965.png
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
..................................
Sedan kan man naturligtvis försöka påverka vissa butiker att måla upp husbilsplatser (som Biltema).

Visa bilaga 181927

Då blir problemet att få icke-husbilsåkare att respektera detta.

Se hur det är med respekten för handikapplatser (t.ex. utanför Biltema i Uppsala) eller respekten för bil-plus-släp-platser (t.ex. utanför Bauhaus i Uppsala).

Pålle
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det konstiga är ju att det är så många olika regler, hade du nu haft parkeringsruta bakom dig så kunde du också fått böter för överhänget från cyklarna.

Tittar man noga på bilden så kan jag tycka mig se att hela cirkeln på hjulet inte är innanför linjen på höger framhjul.;) Och en nitisk lapplisa kanske skulle kunna ge dig böter.

Vi har aldrig fått böter med husbilen.

Jag hade en parkeringsplats för personbilen som visserligen var en olaglig parkering men här i sthlm så räknar man med att få böter då och då för det finns ofta inga lagliga parkeringsplatser inom rimligt gångavstånd. Och efter några veckor får jag givetvis böter men det får anses vara billigt i alla fall, nästföljande natt fick jag böter igen fast ifrån ett annat parkeringsbolag. :confused:

Jag mailade givetvis båda och förklarade att nu har jag fått parkeringsböter från er och även från ett annat parkeringsbolag men vem är det som har rätten att sätta parkeringsböter här så jag inte betalar in till fel.
Båda svarade att jag kunde riva boten för dom har gjort fel.
Bara för att man får en parkeringsbot så behöver den inte betyda att man har gjort fel men jag tror att man måste betala in den summan och sen överklaga. Vilket annat privat bolag kan skicka ut fakturor till kunder som dom först måste betala innan dom kan överklaga.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Har man felaktigt fått felparkeringsavgift från ett kommunalt bolag ska man betala först och bestrida sedan.
Gäller det privat tomtmark och ett privat bolag ska man göra tvärtom, dvs bestrida innan man ev. betalar. Gör man inte det kan bolaget mena att man accepterat avgiften genom att betala.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Då blir problemet att få icke-husbilsåkare att respektera detta.

Se hur det är med respekten för handikapplatser (t.ex. utanför Biltema i Uppsala) eller respekten för bil-plus-släp-platser (t.ex. utanför Bauhaus i Uppsala).

Pålle

Ett riktigt konstaterande som jag ser det; med dålig respekt för handikappplatser. Vid Biltema i Borlänge finns ett antal (ca 10st) väldigt bra tilltagna husbilsplatser uppmålade och skyltade. Ett problem är dock att de allra flesta husbilarna inte parkeras där, utan står på de vanliga parkeringsplatsena intill, oftast utanför linjerna och med överhäng på bakomvarande platser. Varför?

Att bilister utan handikappstillstånd står på handikappplatser beror väl på att dessa är närmast entren. Att husbilarna inte parkeras på husbilsplatserna, som ligger några tiotal meter längre bort från entren, kanske beror på samma lathet. Till saken hör att någon mer omfattande parkeringsövervakning inte förekommer i området, Norra Backa, som ägs av IKEA.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Det konstiga är ju att det är så många olika regler, hade du nu haft parkeringsruta bakom dig så kunde du också fått böter för överhänget från cyklarna.

Tittar man noga på bilden så kan jag tycka mig se att hela cirkeln på hjulet inte är innanför linjen på höger framhjul.;) Och en nitisk lapplisa kanske skulle kunna ge dig böter.

Vi har aldrig fått böter med husbilen.

Jag hade en parkeringsplats för personbilen som visserligen var en olaglig parkering men här i sthlm så räknar man med att få böter då och då för det finns ofta inga lagliga parkeringsplatser inom rimligt gångavstånd. Och efter några veckor får jag givetvis böter men det får anses vara billigt i alla fall, nästföljande natt fick jag böter igen fast ifrån ett annat parkeringsbolag. :confused:

Jag mailade givetvis båda och förklarade att nu har jag fått parkeringsböter från er och även från ett annat parkeringsbolag men vem är det som har rätten att sätta parkeringsböter här så jag inte betalar in till fel.
Båda svarade att jag kunde riva boten för dom har gjort fel.
Bara för att man får en parkeringsbot så behöver den inte betyda att man har gjort fel men jag tror att man måste betala in den summan och sen överklaga. Vilket annat privat bolag kan skicka ut fakturor till kunder som dom först måste betala innan dom kan överklaga.
Instämmer med vad både Bengtic, Chippen och flera andra redan skrivit. Det är för många regler ... regler borde vara självklara för att man ska följa dem. Lagstiftarens mål bör alltid vara att lagar som skapas ska utformas på ett sätt som går lätt att kommunicera till befolkningen och på så sätt är möjliga att tillämpas utan att alla behöver gå genom juristutbildning. Samma bör gälla för regler skapade av aktörer som t.ex. parkeringsbolag. Annars hamnar vi i en situation som liknar människofientligt system (här har jag använt mig av Jens Sörensens uttryck som han använt för beskrivning av NPM, se
Människofientligt system )
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Instämmer med vad både Bengtic, Chippen och flera andra redan skrivit. Det är för många regler ... regler borde vara självklara för att man ska följa dem. Lagstiftarens mål bör alltid vara att lagar som skapas ska utformas på ett sätt som går lätt att kommunicera till befolkningen och på så sätt är möjliga att tillämpas utan att alla behöver gå genom juristutbildning. Samma bör gälla för regler skapade av aktörer som t.ex. parkeringsbolag. Annars hamnar vi i en situation som liknar människofientligt system (här har jag använt mig av Jens Sörensens uttryck som han använt för beskrivning av NPM, se
Människofientligt system )

Har du något bättre förslag på hur man skall göra bilister uppmärksamma på vad som gäller vid parkering där det finns markerade rutor? Det finns ju en myndighet som har beskrivit vad som gäller, räcker inte detta? Utan regler kan ju var & en göra som man vill = anarki. För övrigt kan man likna denna fråga med "en storm i ett vattenglas". Personen i fråga bröt mot en regel & fick en bot, så enkelt är det.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja en regel som jag inte visste om och praktiskt inte hade den ringaste betydelse eftersom jag kunde kört in med en långtradare med släp utan att hindra någon.
Var finns den svenska vänligheten och önskan att hjälpa till som man ser överallt annars, är den så enkel att köpa bort? En lapp som talade om vad som gällde hade varit bättre än att hänvisa till skyltar om regler som varken jag eller någon annan sett. Transportstyrelsens regler kan knappast gälla när det är privat område och inte en allmän väg, det är hittepå tjäna pengar som gäller. Går man in i affären är alla som jobbar där vänliga och hjälpsamma men därutanför stryker andra människor omkring.
Jo storm är det eftersom många är kränkta av att bli trakasserade det handlar inte om pengar utan en ovärdig och orättvis behandling av kunder.
Jag vägrar ta strid med ett parkeringsbolag det orsakar mej och mina nerver mer skada än det gagnar jag är ingen hämndlysten människa, men bra att tråden lyfts så andra kan undvika problem och det var därför jag efter en vecka skrev här inte i ilska eller hastigt mod.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Haha! nej Bengt ingen Mc Donald för mej inte men dom har en bra parkering för lite längre fordon utefter kanten.

Detta är väl ett av skälen till att parkeringsbolagen anlitas, det är ju McDonalds kundparkering, inte en allmän parkering för en tur på sta'n.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hade ett samtal med en pvakt, då jag parkerat bilen längre fram utanför rutan för att slippa ha 2 meter bil sticka ut i körbanan,svaret var tydligt,alla 4 hjul innanför rutan sedan spelar överhänget ingen roll.

Jag skulle nog fundera lite på vad som händer om någon kör på ditt överhäng? Jag tror att skuldfrågan kan bli svår att lösa. För min del hade jag kört vidare och letat upp en lämpligare parkering. Vi har nästan alltid hittat en plats där det går att sticka ut överhänget över en grönyta, de kan ju betyda att man får gå en liten bit extra, men det är ju bara nyttigt! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
För övrigt är det en tråkig utveckling att fler och fler anlitar dessa ”skitbolag” som tar på sig parkeringsövervakning på nollavtal. Enda inkomsten är felparkeringsavgift.

Bolagen gör ju det som beställaren/ägaren av parkeringen beställer, det är ju inget dom gör på eget bevåg?
Don't shoot the messenger!
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är långt ifrån alla privata P-övervaknings bolag som har provisionsbaserad övervakning. Det är ganska vanligt med fasta avtal för ett visst antal tillsyner per dygn och kontrollavgifterna tillfaller då uppdragsgivaren.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Ett svar från Bo Göingberg på Transportstyrelsen som bl.a. behandlar ovanstående problem. (Svaret är från 2015, så kommentaren om att det inte finns något märke för Pb2 är väl överspelad).

Anm: Överhänget får inte blockera annan trafik, inklusive fotgängare på gångbana.

P-regler-1_Text.jpg
 
Senast ändrad:

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Håller med! Ser såå många husbilar och också sk statsjeepar som inte verkar ha en aning om var de har hjulen... Många skulle nog behöva gå ut och titta hur de parkerar
Ofta är det en bra bit framåt för att ha alla hjul inom rutan.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Liknande markering med personbil + släp finns utanför många varuhus (speciellt byggmarknader) i Sverige, men nästa igen respekterar dessa.

Är hänsynen större i Spanien?

Pålle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ett svar från Bo Göingberg på Transportstyrelsen som bl.a. behandlar ovanstående problem. (Svaret är från 2015, så kommentaren om att det inte finns något märke för Pb2 är väl överspelad).

Anm: Överhänget får inte blockera annan trafik, inklusive fotgängare på gångbana.

Visa bilaga 182044

Jag gillar den neutrala tonen i följande mening i Bo's svar : "Om en markägare upplever problem med att husbilar genom sina överhäng tar upp flera platser per fordon finns alltid möjligheten att tacka nej till parkeringskunder som har husbil genom att skylta upp parkeringsvillkoret "Ej personbil klass II"."

Det är ju det det handlar om också. Vi är kunder och markägaren bestämmer själv vilka tjänster han vill erbjuda oss på sin mark. Vi kan inte kräva annat än att tjänsterna som erbjuds är tydliga.
Passar dom oss inte får vi väl åka vidare precis som man gör när man inte gillar menyn på en restaurang.
Jag ser inte att markägaren gör fel eller förtjänar att bojkottas bara för att "menyn" inte faller en i smaken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen