• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bötfällning av husbilar på stormarknadsparkeringar

Status
Stängd för vidare inlägg.

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, ett förslag är att välja rätt, i Borlänge går det bra att ta biltema , lagom promenad till handelscenter inga problem med p-plats, själv undviker jag allt runt storstäder,trängsel är inte min höjdare.
 
F

F.d. 22252

Guest
En sak är i alla fall solklart en något större husbil kan inte parkera utan att få påföljd så vi är inte välkomna där. Att tillämpa trasportstyrelsens regler för att parkera på kommunala eller statliga vägar är ju väldigt konstigt där handlar det ju om trafiksäkerhet i viss mån.
Oftast är ju stormarknadsparkeringar så stora att de aldrig blir fulla, i Finspång står det ofta ett antal lastbilar där utan att störa och en lastbil tar säkert 10rutor.
Det borde ju finnas en skylt som visar att husbilar inte är välkomna. På Biltema har man speciella husbilsparkeringar så ordning och reda, de gillar sina köpstarka husbilskunder.
Ingelsta shopping bojkottar jag det finns fler ställen att handla på, det går ju överlag dåligt för handeln och värre lär det bli man ser ofta tomma lokaler i köpcentra så att utesluta ett antal kunder verkar dålig politik, kan hända man inte vet vad deras "parkeringsvakter" pysslar med.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Tyvärr är parkeringsbolagen onödigt aktiva mot nämnda parkeringsproblem och som uppdragsgivaren "stormarknaden" inte känner till eller blivit informerade om.

Vid tidigare liknade fall har medlemmar klagat som hos Stormarknadens ledning och då fått böterna återbetalda.
Särskilda platser för husbilar har därefter ordnats på platsen och p-vakterna har fått nya instruktioner.

Så det kan löna sig att överklaga!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hade ett samtal med en pvakt, då jag parkerat bilen längre fram utanför rutan för att slippa ha 2 meter bil sticka ut i körbanan,svaret var tydligt,alla 4 hjul innanför rutan sedan spelar överhänget ingen roll.
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Jag skickade mail med denna lydelse till:
Centrumchef Kenneth Malmberg, kenneth.malmberg@newsec.se petra.sjostrand-kvick@newsec.se

"Hej,
Denna tråd diskuteras nu i Husbilsklubben.se

Bötfällning av husbilar på stormarknads parkeringar.

Att man parkerar fel är en sak, men är det din åsikt att vi husbilåkare inte skall kunna stanna hos er för att bunkra mat, shoppa och sedan ge oss av igen?
Det verkar inte möjligt att göra så utan att bli ålagd en "avgift", eller böter i folkmun."
Återkom gärna när du fått svar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Allt som hittills framkommit i tråden pekar mot att det inte handlar om vare sig trafiksäkerhet eller andra problem med parkering, det handlar bara om en sak tjäna pengar. Jag undrar har man verkligen på fötterna rättsligt egentligen men vanligt folk som du och jag betalar och går vidare. Och såklart undviker dessa ställen finns idag för många stormarknader för att det vid sämre konjunktur ska bära sig jag kommer i fortsättningen välja att handla på andra ställen än de som har skumma parkeringsvakter som 6012 vem det nu kan vara det visste man inte på Hojab - är det ens svenskt?
Låter som en bra affärside för en pensionär bara skaffa ett konto apparat med remsa och åka runt och lappa. 100 lappar skulle man lätt kunna fixa 40000kr rakt in på kontot på en dag. Misstänker att det är lite så det går till i verkligheten. Svenskar är ju så otroligt dumma går på allt - eller.
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Var i Borås kan du stå med sex hjul om du inte står bakom Gina Tricot huset? Frågan var till träsko.
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Varning!!!! Att ett kommunalt parkeringsbolag godkänner ett sätt att parkera innebär inte att ett annat privat parkeringsbolag godkänner detsamma.
Man måste ta reda på vilka regler som gäller för varje plats... som jag tydligt skrev i mitt förra inlägg, med länk, med citat ur texten... Du kan även få en kopia på mitt mailsvar om du fortfarande är osäker.

Mail.
Vid ett besök i Borås så undrar jag hur jag ska parkera min husbil inne i stan och betala för den parkeringen, min bil är så pass lång att den upptar två rutor (9 meter), Alla sex hjulen ryms inte i en ruta, (dom två sista brukar hamna i rutan bakom) är detta okej? Ska jag betala en eller två avgifter ( eftersom jag upptar två platser) ?
hur gör man i en liknande situation med en normal personbil (Ex Volvo V70) med släpvagn bakom?

Svar:
Vi har tagit ett beslut som gäller på gatorna och på våra egna p-områden, står du på två längsgående p-rutor räcker det att du betalar för ett fordon, detta gäller både för husbil och om du parkerar med personbil + släp.

Denna information har vi på hemsidan, den finns under Parkering / Besöksparkering / Husbilsparkering

Med vänlig hälsning

Helena Gustafsson

Borås kommuns Parkerings AB

www.parkeringboras.se


Varning!!!!!
Bara för att alla bilförare kör på vänster sida i Storbritannien så är det inte säkert att det är okej i Skövde...olika platser har olika regler, ta reda på vilka som gäller DIG & den platsen du tänker besöka!
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Damp ner en påminnelse från HOJAB hemma härom dagen. 300 Kr i kontrollavgift för att vi parkerade vid Dalahästen (Köpcenter i Avesta). Det stod att de lappat bilen ca 02.30. Men de hade de inte gjort alls, vår hund hade protesterat högjlutt samt att vi inte fann någon lapp. Jag tyckte att jag kollade efter skyltning men måste ha missat att det är parkeringsförbud just där vi stod. Såg dock tydligt att det var förbud nattetid på en av hamburgerrestaurangernas parkering så den avstod vi från. Sent på kcällen kom det en till husbil ovh ställde sig bredvid oss, hoppas jag inte lurade in den i avgiftsfräsket med...

Själv är jag inte så orolig över detta då vi inte nattar på köpcenter normalt. Dock stannar vi och bunkrar ofta, nästan på varje tur. Är det så att vi inte kan ta två parkeringsplatser i en utkant på parkeringen i anspråk en halvtimme blir det dock problem. Antingen tydlig skyltning eller ännu hellre avsedda platser för större fordon/bilar med släp för att kunna handla utan att riskera kontrollavgift. Givetvis försöker vi om möjligt parkera så att överhänget backas ut över en gräsmatta eller dylikt, då får husbilens hjul i vårt fall plats i rutan oftast.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen