• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rödvit randig skylt Tyskland. Behövs?

Gbgivan

HBK Intresserad
Inlägg
93
Kommun
Göteborg
Tycker nog att du är lite provocerande tänk vad mkt onödiga saker man har med sig i husbilen, en platt skylt tar ingen plats och säkerställer att du syns tydligt!
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Urklippt från MSverge.se. gällande Tyskland. Nu då...

"Max. fordonshöjd, bredd, längd
Höjd 4 m. Bredd 2,55 m. Längd (husbil) 12 m.

Överhängande last framåt är inte tillåten. Skjuter lasten ut mer än en meter bakåt ska den märkas ut med röd flagga eller en rödvitrandig skylt av det slag som används i exempelvis Italien och Spanien. Vid färd i mörker krävs dessutom röd belysning och röda reflexer, en på var sida. Lasten får inte skymma bilens registreringsskylt eller baklyktor."

Alltså ganska lika som i Sverige. EU-fungerar!
 

Mauristo

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25862
Medlemskap
2024
Jag hittade nyttig info på Motormännens hemsida

Spanien : Last får skjuta ut bakåt högst 15% av fordonets längd. Lasten märks ut med en vit skylt (50x50 cm) med diagonala röda ränder i reflekterande färg. Vid färd i mörker krävs dessutom röd belysning och röda reflexer

Tyskland : Överhängande last framåt är inte tillåten. Skjuter lasten ut mer än en meter bakåt ska den märkas ut med röd flagga eller en rödvitrandig skylt av det slag som används i exempelvis Italien och Spanien. Vid färd i mörker krävs dessutom röd belysning och röda reflexer, en på var sida. Lasten får inte skymma bilens registreringsskylt eller baklyktor.

Frankrike :
Framtill får lasten inte överskrida bilens längd. Last som skjuter ut mer än en meter bakåt märks ut med en vit skylt (50x50 cm) med diagonala röda ränder i reflekterande färg. Vid färd i mörker krävs dessutom röd belysning och röda reflexer, en på var sida.

Last baktill får inte skymma bilens registreringsskylt eller baklyktor. Cykelhållare bör ha en separat skylt som visar bilens registreringsnummer.

Då klarar jag mig cykelhållaren skjuter ut endast 60 cm, så inga skyltar till Spanien genom Tyskland och Frankrike
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag hittade nyttig info på Motormännens hemsida

Spanien : Last får skjuta ut bakåt högst 15% av fordonets längd. Lasten märks ut med en vit skylt (50x50 cm) med diagonala röda ränder i reflekterande färg. Vid färd i mörker krävs dessutom röd belysning och röda reflexer...
...Då klarar jag mig cykelhållaren skjuter ut endast 60 cm, så inga skyltar till Spanien genom Tyskland och Frankrike

Tack för informationen Mauristo! Men får jag känslan att MSverige har kortat av information lite för mycket. De skriver att lasten får skjuta ut högst 15 % av fordonets längd, vilket i mitt fall skulle bli ca 108 cm, vilket skulle göra att jag får använda min cykelhållare som skjuter ut 75 cm. Men längre utskjutande last än 108 cm skulle jag alltså inte få använda. Lasten ska vidare märkas ut enligt ovan, vilket då kan tolkas som att det gäller last som skjuter ut under 15 % av fordonets längd, det vill säga all utskjutande last. Detta skulle innebära att jag måste utrusta min spanska skylt med reflexer och belysning för färd i mörker. Detta under förutsättning att min tolkning av det MSverige skriver verkligen stämmer.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Som framgår av svaren ovan klarar man sig i Tyskland + några länder till utan röd-vit skylt med ett normalt cykelställ.
I Spanien och Italien krävs (vad jag förstår) en skylt även vid kortare utstick.
Dessutom har de olika skyltar.
Är det någon som VET om man behöver skylt även om cykelstället är tomt i Spanien och Italien?
 

kebi

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Malmö
HBK-Nr
28898
Medlemskap
2024
Olika skyltar och olika regler i EU. Men i detta vällästa forum frågas om det finns någon som stoppats och drabbats av att sakna skylt eller ha fel skylt i landet man färdas i? Vad blev i så fall påföljden? Tillsammans har vi färdats tusentals mil i berörda länder.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Kan någon förklara vad dessa skyltar tillför ur trafiksäkerhetssynpunkt. Man skall aldrig under färd köra så nära ett fordon att de har någon betydelse. Det är endast vid parkering som skyltarna kan ha betydelse, men då finns det inget krav.
Flytta över dessa skyltar till de långsamtgående fordon t.ex. mopedbilar som i södra Europa går utan varningsskylt. Där kan man tala om trafiksäkerhetsrisk.
Det finns andra krav ocks
å som är helt meningslösa. Varför skall man t.ex. ha en belysning av nummerskylten när den är gjord av ett reflekterande material som gör att den syns på långt håll.
Det här är föråldrade regler som snarast borde städas ut inom EU.
Leif Torså
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Vi har aldrig haft någon skylt på cykelstället neråt Europa och har aldrig blivit påtalad av polis för det ? Jag fattar det så att det gäller om utskjutet bak är mer än 1 meter ???? Fiammas cykelställ för 2 st cyklar sticker ut 63 cm från karossen enligt deras måttangivelser
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Tyskland enl.M

Överhängande last framåt är inte tillåten. Skjuter lasten ut mer än en meter bakåt ska den märkas ut med röd flagga eller en rödvitrandig skylt av det slag som används i exempelvis Italien och Spanien. Vid färd i mörker krävs dessutom röd belysning och röda reflexer, en på var sida. Lasten får inte skymma bilens registreringsskylt eller baklyktor.

Spanien enl.M
Last får skjuta ut bakåt högst 15% av fordonets längd. Lasten märks ut med en vit skylt (50x50 cm) med diagonala röda ränder i reflekterande färg. Vid färd i mörker krävs dessutom röd belysning och röda reflexer

Frankrike enl. M
Framtill får lasten inte överskrida bilens längd. Last som skjuter ut mer än en meter bakåt märks ut med en vit skylt (50x50 cm) med diagonala röda ränder i reflekterande färg. Vid färd i mörker krävs dessutom röd belysning och röda reflexer, en på var sida.

Bilresefakta land för land - Riksförbundet M Sverige
 
Senast ändrad:
Toppen