• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Var finns tryckvattenpumpen?

bossemaria

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
27148
Medlemskap
2024
Har nyligen köpt en Karmann Davis 600 2017 årsmodell. Men jag kan inte hitta vattenpumpen till färskvattnet för att byta filter. Någon som vet var den finns?
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! har själv en karmann davis 620 och min ligger under sängen till höger där vattentanken ligger ! kolla där eller under soffan ? tror du hittar den efter lite letande ! lycka till !
 

bossemaria

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
27148
Medlemskap
2024
Tack för tipset! Men tyvärr finns inte pumpen på samma plats som i Davis 620. Jag har letat med ljus och lykta efter pumpen men inte kunnat hitta den. Husbilsverkstaden påstod att det finns en lucka i golvet framför kylskåpet men i min bil verkar dom ha glömt att installera denna lucka. Nu har jag mailat Karmann i Tyskland. Skall bli spännande att få svar från dem! Filtret kanske inte behöver bytas men jag vill ändå kolla detta. Enligt instruktionsboken skall filtret bytas efter varje säsong. Tack i alla fall surtecruisers, vi ses kanske på vägarna så småningom.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024

bossemaria

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
27148
Medlemskap
2024
Tack Kaenhe för ditt engagemang i denna fråga. Men tyvärr, -17 års modell av Davis har inte riktigt samma lay out och således heller inte samma utrymmen. Jag har verkligen sökt igenom husbilen och undersökt varje skrymsle som jag sett och kommit åt. Nu hoppas jag på svar från Karmann i Tyskland. Skall bli intressant !!!
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! tråkigt att du inte hittar den men den måste ju finnas kollat inuti vattentanken ? hoppas du får svar från karmann ! jag skrev till dem en gång i ett ärende men fick aldrig nåt svar ! hoppas du har bättre lycka !
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det burde være en slange direkte fra tanken til pumpen når det er snakk om en trykkvanns pumpe. Eneste som burde finnes underveis er en tappekran for tanken og sugesiden av pumpen.
 

bossemaria

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
27148
Medlemskap
2024
Hej,

Tack för alla konstruktiva och trevliga inlägg och förslag. Tyvärr så har jag ännu inte hittat pumpen, trots tappra försök. Också med hjälp av stetoskop. Det verkar som om pumpen finns någonstans under köket men jag hittar ingen lucka? Har fått svar från Karmann men den ritning som de skickade är till en annan modell och därför stämmer inte deras information. Nu låter jag det hela bero och låter verkstaden titta till pumpen då bilen är på service. Den fungerar ju och behöver inte tillsyn just nu. Tack igen till alla er som försökt hjälpa. Nu kan vi stänga denna tråd.
 
Toppen