• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kanske slutpratat

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej på er, konstig rubrik kanske.
Men det finns en förklaring.
I söndags jag min andra stroke fick.
Denna gång talet borta är, blir inte ord i munnen. Kanske kan jag lära mig att prata igen, men just nu det helt omöjligt är. Köpte min husbil efter den första stroke, det blev mycket enklare att klara vardagen på det sättet.
Nu får jag väl inte köra på något halvår innan en ny test ska göras.
Då får vi se om körkortet kommer tillbaka. Skulle aldrig gå emot läkarens anvisningar, det är farligt nog på vägarna. Så vinterns resor får jag ställa in. Hoppas ändå till våren att vi syns på vägarna igen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Misströsta inte! Min svåger åkte på en rejäl stroke för några år sedan & var mer eller mindre en grönsak. Han kunde ingenting, varken gå eller prata. Idag är han hur pigg som helst, stroken har gått tillbaka & han är som före han fick stroken.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej på er, tack det känns skönt med lite stöd. Har klarat av en stroke tidigare och lärt mig prata igen. Men denna gång de tror att förbindelse med talcentrum är skadad. Kan ju i huvudet men det går inte att få ljud ur munnen.
Livet är lite uppför just nu, men man brukar komma till krönet.
Det blev så väldigt bra med min gamla buss, jag klarade att åka iväg och göra färdigt min handling och träffa vänner.
Från att vara isolerad hemma öppnades världen igen. Dörren har blåst igen, men jag får försöka öppna den igen. Jag kommer aldrig att ge upp, och det är inte färdigt förrän är bra. Så det kändes skönt att få lite support.
Ska försöka skriva lite då och då.
Säkert de som värre har det, jag har ju varit nära slutet ett par gånger.
Jag får försöka ta mig upp så att en lång nedförsbacke jag får.
Skulle behöva det och lite medvind.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Wessly, det var tråkigt att höra vad som hände. Ofta får man tillbaka talförmågan så Du ska kämpa vidare. Du skrev att det var andra stroke du fick. Var det blödning eller propp? Propp är vanligare och ofta orsaken är obehandlad hjärtrytm rubbning (t.ex. förmaksflimmer). Orsaken bör alltid sökas för att ev. förebyggande åtgärder ska kunna sättas in.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det var verkligen tråkigt och oväntat, just nu är hjärnan fortfarande i chock efter stroken så det är svårt att veta hur dåligt det är förrän om ett tag. En grannfru här var väldigt dålig fick ta upp ett stort hål i huvudet , men är idag tillbaka ganska normalt och det blir lite bättre hela tiden.
Idag klarar man sej rätt bra utan att prata man kan ju skriva på en dator eller telefon så pratar den ju. Skulle nästan vara värre att förlora hörseln då skulle det bli jobbigt att se nyheterna på tv. En stroke ger ju ofta depression efteråt med all anledning men livet måste ju gå vidare man vänjer sig och köra bil kan du säkert göra när du är ute ur riskzonen och stabil. Hör av dej!
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej på er, det är proppar jag haft.
Men denna gången, de tror skada på hjärnbarken har blivit. Ett slags " kabelbrott". Så inte signaler kommer fram, inte någon vet om och hur mycket jag kan prata igen. Men jag alltid prata för självklart tagit.
Det som strömbrytare var, ena sekunden jag prata kunde, nästa inte.
Jag tur har som skriva kan göra.
Men verkligheten utanför sjukhuset är snart här, där folk stressade är.
Måste det försöka klara, penna och papper måste med. Får börja med ryggsäck, och fylla med papper och pennor. Klart det ordnar sig, men det lätt att hitta problem just nu.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Som du märker finns här på vårt forum många som vill ha en dialog med dig och eftersom du kan skriva så är vårt sätt att kunna kommunicera med dig perfekt.
Skriv gärna vad som händer med dig, framgång och kanske motgång på vägen tillbaka.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tilbrakte et par uker på et rekovalense hospital i Norge, en av de andre pasientene var en ung dame med afasi etter stroke. Det tok for henne noen uker før hun kunne få frem lyder - dette skjedde midt i mitt opphold der. Siste dagen kunne hun si noen få ord. Men papir og penn er en bra vei å kommunisere på. Ta det stegvis få først frem noen lyder, deretter få kontroll over lydene - gjerne sammen med en talepedagog, det finnes knep for å forme lydene.

Jeg burde muligens nevne at hun hadde vært uten tale i mange måneder før hun kom inn på Sunnås.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Fick en stroke 2013 som jag berättade om här. Allt ändrar sig o man får andra värderingar i livet. Fick lite sjukpension. Klart man aldrig blir fri men det funkar.
Kämpa på för man måste ha ett mål och i ditt fall kan husbilen vara riktigt bra att ha.
Vet hur det känns Lycka till
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Wessly, Du skrev att det var proppar som Du har haft. Jag tolkar det som att vid bägge tillfällen var det propp. Har Du fått veta vad var orsaken till propp? Hjärtrytmproblem (hjärtklappningar) eller rubbningar i blodets levringssystem är vanligaste orsaker till propp. Jag utgår från att Du har fått antikoagulantia (propplösande mediciner) behandling redan efter första stroke. Ordentligt orsaksutredning bör alltid göras vid stroke.
Jag, som alla andra HBK medlemmar här, önskar Dig snabb återhämtning av talförmågan.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Fick en stroke, propp, för 3,5 år sedan. Tappade då synfältet på höger sida. Kan därför inte köra bil. Åker nu med hustrun på både gott och ont. Det är svårt att tiga ibland vilket kan ge osämja. Behöver å andra sidan aldrig diskutera vem som skall köra hem vid vissa tillfällen. Kunde vara mycket värre.
 
Toppen