• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Böter? För fel körkortsbehörighet i Schweiz

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
En undran om Personbil Klass 2 i Schweiz. Läser på transportstyrelsens hemsida att undantaget gäller även ESS länder, dvs då även Schweiz. Schweiz har skrivit på ett avtal därmed ska man kunna köra Personbil Klass 2 även i CH-landet.

Köra med svenskt körkort i andra länder inom EES - Transportstyrelsen

Är det någon som har stoppats i polisen i Schweiz och fått problem?
Nej Schweiz ingår inte i EES,följakligen gäller avtalet inte,detta ämne har tagit upp tidigare,blir du stoppad av polis blir det problem,dessutom är det olagligt så frågan är vad som händer vid en ev. olycka
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Tack för alla svar, lätt att glömma. Solklart att man inte får köra Personbil Klass 2 med svenskt B-körkort.
Har ju bara bott i två omgångar i Schweiz totalt 9 år, men vad hjälper det..........bodde ju tom där när man folkomröstade om just ESS och men röstade ju nej.

För oss är det ett absolut krav att kunna komma tillbaka till vårt andra hemland.
Tack för engagemang att svara.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag förstår deras ståndpunkt. Men jag har aldrig hört någon som fått böter eller blivit ombed att någon med C1 får ta husbilen ur landet.
Är det verkligen så att polisen tittar på det?
Det måste vara vanligt att flera svenskar haft fel behörighet på körkortet. Och blivit stoppade.
Orsak och verkan......
Kan ju vara så att det är ett ytterst litet fåtal husbilsägare som ger sig på en sådan dumdristig chansning.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Hur ofta blir man kontrollerad av polis och får visa körkortet, det är nog 20 år eller 50000 mil sedan för min del. Om man nu har otur och blir kontrollerad i Schweiz och denna polis orkar driva fallet så kan det kanske bli böter. Körkortet påverkas nog inte utom möjligen i Schweiz. Är det inte en Genèvekonvention från lång tid sedan som reglerar hur körkort gäller i olika länder, Det har nog inte med EU att göra. Även om man får körförbud så kanske de kan anvisa någon som kör bilen till närmaste gränsstation, det är ju aldrig långt till gränsen. Men för att undvika problem så tänker jag inte åka till Schweiz med husbil. Jag var där när en CHF kostade 1,50 så jag tycker nog att det blivit för dyrt där nu.
Det hade varit enklare om Svenska myndigheter tillåtit registrerade ägare till PB2 söka om att få behörigheten C1 eller C (med begränsning endast pb2) på körkortet för det fordon som de är behöriga att framföra i EU.
 
S

Sören-6830

Guest
Hade inte en tanke på att det inte skulle vara ok och har kört åtskilliga gånger i Schweiz sedan 2007, som tur är utan problem. Har fått visa pass i tullen någon gång och diskuterat med tjänstemän (tullpolis?) där vilken typ av "inträdesbiljett" man skulle ha för att köra på de schweiziska vägarna men ingen har kommenterat något om körkort.
Efter att de senaste två, tre åren ha blivit bättre upplyst om vad som gäller passar man sig lite mer för att ta vägen till/via Schweiz (eller också får man skaffa sig ett C1-kort).
Synd, för det finns mycket fint att se där.
 
F

F.d. 32985

Guest
Hur ofta blir man kontrollerad av polis och får visa körkortet, det är nog 20 år eller 50000 mil sedan för min del. Om man nu har otur och blir kontrollerad i Schweiz och denna polis orkar driva fallet så kan det kanske bli böter. Körkortet påverkas nog inte utom möjligen i Schweiz.

Med detta för mig konstiga resonemang så undrar jag varför man lägger ut dyra pengar på att överhuvudtaget ta körkort. Bättre då att spara pengarna till böter när man blir tagen av polisen. Märkligt att inte följa lagarna som finns.
Vad händer om man orsakar en olycka när inte behörighet finns att framföra fordonet??
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Det finns nog ganska många som kör bil utan körkort, tycker det står i tidningen nästan var dag att någon åkt fast för att köra utan körkort. Om man blir kontrollerad i snitt var tionde år så är borde det finnas många som klarar sig, fast det kanske handlar mest om individer redan kända av polisen och de övervakas nog hårdare.

Beträffande Schweiz så har de skrivit under Wienkonventionen som enligt ett klipp från en fråga i Riksdagen reglerar rättigheterna
Quote
Sverige har biträtt såväl 1949 års Genèvekonvention om vägtrafik som 1968 års Wienkonvention om vägtrafik. Härigenom har Sverige förbundit sig att tillåta att varje förare som har ett giltigt körkort utfärdat i någon av de andra anslutna staterna att, utan ytterligare prövning, föra de fordon i landet för vilka körkortet gäller.
Unquote
Men för min del tänker jag undvika landet
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det finns nog ganska många som kör bil utan körkort, tycker det står i tidningen nästan var dag att någon åkt fast för att köra utan körkort. Om man blir kontrollerad i snitt var tionde år så är borde det finnas många som klarar sig, fast det kanske handlar mest om individer redan kända av polisen och de övervakas nog hårdare.

Beträffande Schweiz så har de skrivit under Wienkonventionen som enligt ett klipp från en fråga i Riksdagen reglerar rättigheterna
Quote
Sverige har biträtt såväl 1949 års Genèvekonvention om vägtrafik som 1968 års Wienkonvention om vägtrafik. Härigenom har Sverige förbundit sig att tillåta att varje förare som har ett giltigt körkort utfärdat i någon av de andra anslutna staterna att, utan ytterligare prövning, föra de fordon i landet för vilka körkortet gäller.
Unquote
Men för min del tänker jag undvika landet
Kan du visa var i Geneve- eller Wienkonventionen detta står?????
 

janeleif

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Svedala
HBK-Nr
16829
Medlemskap
2024
Hold jer fra Schweiz. Jeg har en ven der kørte af vejen på motorcykel i Schweiz. takket en airbagvest, kom han ikke til skade. Da polititiet kom tilstede fik han straks en bøde på 10 000 danske kr., da han var ærlig og fortalte, at han var faldet i søvn. Ingen snak om han skulle tilses på et hospital eller af læge. Senere, efter hjemkomst fik han en ekstra bøde på 2 000 kr. Så alt ialt har det kostet ham 20 000 kr.i bøder og skade på motorcykel. Så moralen må være, hold jer fra Schweiz.
 
S

Sören-6830

Guest
Hold jer fra Schweiz. Jeg har en ven der kørte af vejen på motorcykel i Schweiz. takket en airbagvest, kom han ikke til skade. Da polititiet kom tilstede fik han straks en bøde på 10 000 danske kr., da han var ærlig og fortalte, at han var faldet i søvn. Ingen snak om han skulle tilses på et hospital eller af læge. Senere, efter hjemkomst fik han en ekstra bøde på 2 000 kr. Så alt ialt har det kostet ham 20 000 kr.i bøder og skade på motorcykel. Så moralen må være, hold jer fra Schweiz.
Tror inte det är så mycket billigare att göra detta i något annat land i Europa. Hur sjutton kan man somna när man kör MC?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ok. då förstår jag att du skämtade, jag har själv genomfört en del långkörningar på Ducati supersporthojar av olika typer och jag tror nog att det skulle vara genomförbart att somna om man kör tillräckligt långt, det är ju inga bekvämlighetsapparater precis?! :)
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Skulle det vara så att Schweiz bedömer det som olovlig körning vilket det är om behörighet saknas för fordonet. Är det så då blir det förutom böter förbud att köra vidare.
 
Toppen