• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vintern 2019-2020 i Santa Pola

Status
Stängd för vidare inlägg.

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det finns andra campingar i samma ”närområde”, dvs inte så långt från Santa Pola och där det samlats en hel del skandinaviska husbilsåkare under vintern.
Givetvis finns det andra campingar i närheten. Jag blev bara ombedd att skriva om mitt liv på Bahia. Naturligtvis ska inte alla som läser min tråd komma hit, det är ju redan fullt
 

solsök

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
6826
Medlemskap
2024
FYI: Mercadona Polamax (Santa Pola östra) har stängt för ombyggnad 2019.10.26 - 2019.12.04.
 
Senast ändrad:

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2024
Lite tråkigt att det är så fullt överallt! Friheten att vara lite impulsiv är ju tjusningen med husbilslivet. Vi hade tänkt åka ner i år men tanken att förboka alla platser och innan ha bestämt dagarna man ska stå där gjorde att vi ångrade oss. Vår Frankia är ju större än 8 m och då kanske det är svårt att ta dagen som den kommer...? Annars jättekul att läsa om ert liv på Bahia. Man får ju en känsla av hur det är att vara i Spanien över vintern. Vettigt upplägg också med juluppehåll i Sverige.
 
F

F.d. 22252

Guest
Uppe på svenskhyllan alltså raderna längst upp mot grinden ut utanför området finns det plats för stora husbilar har sett några concorde och liknande. Men själv stod jag vid restaurangen och mitt emot en typ scania med en vägg att rulla ut. Hur han kunnat parkera är en gåta men jag åkte tidigare så det fick jag inte se.
Men måste vara lite tråkigt dit och hem de kunde bara stanna på typ lastbilsparkeringar för natten. Men det var ju mera sommarstuga än husbil.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Ytterligare lite fixande med kökstält mm. Lite då och då så är det snart färdigt. Detta är ju vår första hela vintersäsong här så mycket är nytt och ovant.
På eftermiddagen spelade jag lite boule. Senare gick vi ner till småbåtshamnen tillsammans med goda vänner för att lyssna på livemusik. Avslutade med tapasmiddag

A4864E85-1FEC-4EED-84B5-31B6FD6D1C93.jpeg
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Är kökstältet= förtältet eller har du ett särskilt litet tält för matlagning. ?Har sett engelsmän som har dille på olika köksförvaringsskåp och tältliknande saker som de har till sina kastruller mm.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
8DD979E2-6F84-462C-9C4A-98CC0C6E8DC4.jpeg D77A1F96-708E-44DB-9C2C-61E8A6D5B85B.jpeg
Är kökstältet= förtältet eller har du ett särskilt litet tält för matlagning. ?Har sett engelsmän som har dille på olika köksförvaringsskåp och tältliknande saker som de har till sina kastruller mm.
Eftersom vår husbil är både kort 6,50 och smal 2,21 behöver vi extra plats både att umgås i och laga mat i när vi ska bo i den 6 månader. Vi har satsat på ett litet Kampatält 2,60 x 2,50. Där kan man sitta 4 personer bekvämt och 6 om man anstränger sig lite. När vi reser har vi bara två positionsstolar och ett litet bord med oss. Nu har vi köpt 4 bekväma stapelbara stolar och ett rejälare bord till förtältet.
Matlagning sker i kökstältet. Där finns två köksskåp, gasolplattor, gasolgrill, gasoltub, induktionsplatta, köksredskap, mm
När vi åker hem till våren kommer vi att lämna tälten, möbler mm till förvaring på ett ställe i närheten.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
De flesta dagar blir det många steg. Idag slutade det på drygt 18.000. Först 7,2 km morgonpromenad och sedan en tur till centrum av Santa Pola för lite ärenden och att njuta av staden. Pausade med ett glas vitt vid Gloriettatorget intill borgen. En helt annan prisnivå här. Betalade €1 för vin och en god tapas.
Även om vi har sommarväder närmar sig julen även här och fina dekorationer sätts upp i gatorna. Hade det inte varit för barn och barnbarn hemma hade det varit mysigt att fira jul här någon gång.

C7592601-C72D-42A1-9942-F47830A7492D.jpeg 57CACFAA-119F-4A8F-AABB-D54168718EEC.jpeg DFAE52BA-E0F8-4ECA-B797-EA60E50361A3.jpeg F5ADCDB9-0249-4914-8CDF-4ADEC1C4DD91.jpeg
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
man ska ju inte låta sig hindras av tanken på att det är fullt överallt då kommer man ju ingenstans för det är det hemma med ! sen är det naturligtsvis bekvämt att boka men du tappar ju spontaniteten vilket jag tycker är lite tjusningen med hb ! du åker vart du vill när du vill ! annars kan jag lika gärna lämna hb hemma och hyra läg i santa pola eller någon annanstans ? men så klart alla gör som de passar dem ! vi har varit ute sen aug och det har inte varit fullt än någonstans ok vi har ingen 10 met winnebago men skulle det vara fullt får man väl åka någon annanstans det är väl inte hela världen men det kanske är att man vill vara bland andra svenskar ? nej ta mod till er och ger er ut livet går inte i repris och vem vill bli rikast på kyrkogården ? inte jag i alla fall ! lycka till !
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
man ska ju inte låta sig hindras av tanken på att det är fullt överallt då kommer man ju ingenstans för det är det hemma med ! sen är det naturligtsvis bekvämt att boka men du tappar ju spontaniteten vilket jag tycker är lite tjusningen med hb !
Klokt inlägg! Vi gillar också det spontana med husbilslivet. Därför tar vi alltid gott om tid på oss både hit och hem. Då har vi bara en grovplan och justerar efterhand. När vi varit på resande fot 6-7 veckor tycker vi det är skönt att landa här på Bahia bland vänner och i en miljö vi trivs i. Just variationen passar oss. Jag skulle tycka det blev för rotlöst att vara här nere hela vintern och hela tiden flytta runt men vi är ju alla olika. Skillnaden mellan att hyra en lägenhet och bo i husbilen på en bokad camping är den sociala biten. På campingen träffar vi hela tiden trevliga människor och kan delta i många olika aktiviteter. Jag inbillar mig att vi skulle bli ganska isolerade i en lägenhet.
Ni som är sugna men tvekar, ge det en chans! Man ångrar oftast mest de chanser man aldrig tog!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Jag instämmer fullständigt det är mina erfarenheter också, kommer ihåg första gången jag var till Bahia och skulle parkera det var några engelsmän som hjälpte mej och varnade för träden med hårda grenar på men klippta inför vintern så det var lätt att missa. Men de hjälpte mej och när de såg att jag var fullkomligt slut efter lång körning och ingen servo erbjöd sej en av dem att parkera bilen och med hjälp av två kompisar fixade de det.
När jag skulle åka så hjälpte dom att åka rätt väg mot enkelriktad för det var enda säkra vägen ut. Gissa om man känner sej välkommen!
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Lagar ni mycket mat själv eller tillåter priserna att äta ute ? Vad ligger priserna på kött och grönsaker ? Jag antar att kvalitén är bättre ön j Sverige ? Priset på 1 euro för att glas vitt med tillhörande tapas passar mig
Finns det kompletta livsmedelsbutiker runt campingen ? Ursäkta min nyfikenhet men du har startat ett ressug hos mig som jag nu har svårt att släppa.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Lagar ni mycket mat själv eller tillåter priserna att äta ute ? Vad ligger priserna på kött och grönsaker ? Jag antar att kvalitén är bättre ön j Sverige ? Priset på 1 euro för att glas vitt med tillhörande tapas passar mig
Finns det kompletta livsmedelsbutiker runt campingen ? Ursäkta min nyfikenhet men du har startat ett ressug hos mig som jag nu har svårt att släppa.
Sen vi kommit till ro här på campingen lagar vi en del mat själv men äter ute en 3-4 gånger i veckan. I princip all mat är betydligt billigare här. Det finns flera bra livsmedelsbutiker inom gångavstånd från campingen. På marknaden är det många fina grönsaker och frukter som kostar max €1/kg. Det som kostar lite mer men trots allt mindre än i Sverige är nötkött. Kyckling, kalkon och fläskkött får man ofta för ca €3/2 port.
När vi äter ute blir det ibland några tapas, ibland en trerätters måltid inkl dryck för €10 och ofta en gång i veckan en trerätters Kinamat inkl en öl/en halv flaska vin för €7,30.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Ikväll var det höstfest. Tidigare hölls dessa fester i lokalen vid poolen, Piscinan. Nu är vi så många svenskar på campingen att den lokalen inte räcker till. Därför hölls kvällens fest med drygt 100 deltagare på Harvys Punto y Coma som vi även brukar träffas på i samband med lördagsmarknaden. Gott och trevligt!

C568BB19-534B-4136-AB01-9DE564F75775.jpeg DABED9DE-A07E-493C-8C6C-7176514308E0.jpeg 40200082-300D-4685-804D-022C791AD5EC.jpeg
 
Senast ändrad:

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Ikväll var det höstfest. Tidigare hölls dessa fester i lokalen vid poolen, Piscinan. Nu är vi så många svenskar på campingen att den lokalen inte räcker till. Därför hölls kvällens fest med drygt 100 deltagare på Harvys Punt y Coma som vi även brukar träffas på i samband med lördagsmarknaden. Gott och trevligt!

Visa bilaga 181831 Visa bilaga 181832 Visa bilaga 181833
Där åt vi väldigt goda (och stora) hamburgare
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen