• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring EU-moppe

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Har nyligen skaffat en el-EU-moppe att ha med på resorna då vi ibland parkerar långt från intressanta mål. Den kommer dock endast att användas under sommarmånaderna.

Försäkringen kostar cirka 2.500:- per år, med helförsäkring. Ingen skatt.

Moppen kan ställas av och på efter behov, dock påverkar detta inte försäkringen som måste betalas årsvis, från årsförfallodag till årsförfallodag. Orimligt att betala så mycket då den inte användas.

Dock behöver man inte betala om den säljs. Resultat: månadsbetalning via brev; jag och hustrun "säljer" den till varandra efter behov. Jag äger den påställd under sommarmånaderna och hustrun äger den avställd under vintern.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Min EU-moped är försäkrad i Folksam och när jag under vinterhalvåret ställer av den växlas försäkringen till att bli en garageförsäkring. Vid påställning växlas försäkringen till ordinarie försäkring. Hade den tidigare försäkrad i IF men där gällde helårsförsäkring utan påverkan av om mopeden var påställd eller avställd.

DF5XG:
En EU-moped är en moped som får framföras i högst 45km/t.
Moped klass I - Transportstyrelsen

En El-EU-moped är samma som en EU-moped med den skillnaden att den har en elmotor.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Har nyligen skaffat en el-EU-moppe att ha med på resorna då vi ibland parkerar långt från intressanta mål. Den kommer dock endast att användas under sommarmånaderna.

Försäkringen kostar cirka 2.500:- per år, med helförsäkring. Ingen skatt.

Moppen kan ställas av och på efter behov, dock påverkar detta inte försäkringen som måste betalas årsvis, från årsförfallodag till årsförfallodag. Orimligt att betala så mycket då den inte användas.

Dock behöver man inte betala om den säljs. Resultat: månadsbetalning via brev; jag och hustrun "säljer" den till varandra efter behov. Jag äger den påställd under sommarmånaderna och hustrun äger den avställd under vintern.

Vad har du för maxlast på din eu-moped?
mvh
Fincan
 
W

Weckman

Guest
Så mycket jobb för 6:80:- per dag?? Det du ska tänka på är att står den på din fru under en olycka du kör den så kan bolaget starta en utredning. Att du kör en moped som du till å från äger å din fru står på klassas nog som att mopeden verkligen är just din. Din fru kan nog få ut försäkrings ersättning om hon säger att du tagit den utan hennes tillstånd. Men dina egna skador kan nog bli svårt.

Hade en bil som min son körde men stod på mig pga just dyr försäkring. Olycka uppkom och bolaget backade i ersättningsfrågan då dom kunde härleda till att just min son brukade bilen.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Så mycket jobb för 6:80:- per dag?? Det du ska tänka på är att står den på din fru under en olycka du kör den så kan bolaget starta en utredning. Att du kör en moped som du till å från äger å din fru står på klassas nog som att mopeden verkligen är just din. Din fru kan nog få ut försäkrings ersättning om hon säger att du tagit den utan hennes tillstånd. Men dina egna skador kan nog bli svårt.

Hade en bil som min son körde men stod på mig pga just dyr försäkring. Olycka uppkom och bolaget backade i ersättningsfrågan då dom kunde härleda till att just min son brukade bilen.

2.000:- kan jag använda bättre än att föda försäkringsbolag.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Eftersom försäkringspremien generellt är dyra för eu-moped i förhållande till vad man för, så kanske en mc skymax 125cc vore intressant? Provkörde en sådan nu i Spanien med två personer, utan några som helst problem. Låg tyngdpunkt och låg vikt på mc, endast 84 kg.
mvh
Fincan
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Avgörande för oss var låg vikt på vår plåtis på 3.3 ton. Vår NIU väger 60 kg, varav drygt 10 för batteriet.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Försäkringar på EU-mopeder är sanslösa. Tyckte IF var dyr med cirka 2.500/år för helförsäkring, med 12 mån obligatorisk tid. Tittade på Folksam och fick följande, 7.200/år. dvs för 2.500 får man bara 4 mån.

Får nog fortsätta med att sälja mopeden fram år åter till hustrun. Har lärt lite om hur man hanterar regelverken av Boris Johnson.
upload_2019-10-30_21-21-1.png
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Eftersom försäkringspremien generellt är dyra för eu-moped i förhållande till vad man för, så kanske en mc skymax 125cc vore intressant? Provkörde en sådan nu i Spanien med två personer, utan några som helst problem. Låg tyngdpunkt och låg vikt på mc, endast 84 kg.
mvh
Fincan

Eller >125cc då blir det ännu billigare, finns lätta 150cc på marknaden
 
F

F.d. 22252

Guest
Har ju haft flera 125cc fordon den bästa trevligaste och snålaste Honda innova kostar inte mycket varken försäkring skatt eller bensin bra fjädring tyst och lättstartad.
Har man inte bråttom så en 30moped är inte dum väger inte mycket heller är man två kan man köpa två vespa ciao.
Har en sån i källaren som jag plockade bort kåpor och sånt på 30kg, elcykel blir tyngre och kör man som jag så inte lång räckvidd, senaste objektet cykel med påhängsmotor vet jag inte ens om det behövs försäkras o,5hk motor max 25 måste trampas i alla uppförsbackar. verkar bli veteran nästa år 2020 och då 395kr i försäkring om det behövs är ju inte ens moped.
När man inte har garage i bilen faller ju allt bort som väger mer än 30kg för det är väl gränsen vad man kan lyfta upp själv?
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Har ju haft flera 125cc fordon den bästa trevligaste och snålaste Honda innova kostar inte mycket varken försäkring skatt eller bensin bra fjädring tyst och lättstartad.
Har man inte bråttom så en 30moped är inte dum väger inte mycket heller är man två kan man köpa två vespa ciao.
Har en sån i källaren som jag plockade bort kåpor och sånt på 30kg, elcykel blir tyngre och kör man som jag så inte lång räckvidd, senaste objektet cykel med påhängsmotor vet jag inte ens om det behövs försäkras o,5hk motor max 25 måste trampas i alla uppförsbackar. verkar bli veteran nästa år 2020 och då 395kr i försäkring om det behövs är ju inte ens moped.
När man inte har garage i bilen faller ju allt bort som väger mer än 30kg för det är väl gränsen vad man kan lyfta upp själv?
Utmärkt om man åker bara i Sverige.25-30 moppe är Svensk påfund.Utomlands krävs det att alla motordrivna fordon har registreringsskylt.Spanska polisen är pigg på att stoppa en om man kör utan reg.skylt.
Appropå försäkringar är ICA försäkring billig
Betalar för min Yamaha EU moppe Scooter
1240kr helår halv försäkring.Dock inte möjlighet att ställa av,försäkringen gäller hela året.
Mvh s670sl
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Honda ANF 125 Innova
- Ca 800kr helförsäkring helår
- Bränsleförbrukning 0,17-0,21 lit/mil
- Gott om plats för 2 pers
- Stora hjul (17 tum) = bekväm
- 4-takt = väldigt tystgående
- Billig i inköp, 9000-13000kr (beg)

Bra alternativ till moped (om man har A-kort).

// Niklas
 
Toppen