• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket värme behövs för att undvika fukt i vinter?

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har sedan 2011 då vi skaffade vår första husbil förvarat den kall under tak. Har fungerat bra men vet att det finns risker, på min gamla avställda personbil blev det mögel på ratten och den luktar lite unket. Är en -88 så den är ju inte helt ny...
Har därför börjat mäta temperaturer och fuktighet för att kolla hur stora riskerna är med vinterförvaringen. En god grund i förståelsen är att läsa bland annat Fukt - Absolut och Relativ Fuktighet och Mögelindex - ett sätt att mäta hur snabbt mögel kan växa | Penthon
Utrustningen är Arduino-baserad med Lilon D1 mini (ESP8266), DHT22, reläer och övervakning via Blynk. Total kostnad några hundralappar.

1.jpg

Detta sattes i husbilen med en givare utanför fönstret och en inne i bilen. Lät den vara där några dygn för se vilken fuktighet som det blir utan någon värme blir i bilen.Husbilen, en LaStrada plåtis, står i ladugård med tre väggar och öppet mot norr.

2.jpg
Så här ser det ut i telefonen. Hoppas bilden förklarar sig själv. Inne är det 92% fukt och ute 99%. Detta stämmer inte riktigt eftersom jag försökt kalibrera allt men utegivaren visar 0-6% mer än innegivaren. Så lita inte på utegivaren! Även kollat på SMHI på vad deras prognoser visar och jämfört med den så var utegivaren för högt.

Mogelriskdiagram.png
Om man läser hos Penthon.se och tittar på detta diagram så ser man att man bör ligga under 75% relativ fuktighet för att vara på den säkra sidan. Nu ligger det på 92% vilket inte känns bra.

4.jpg
Ställer önskad fuktighet på 75% i appen. Är det för högt så startas en värmefläkt på 650W som går tills fuktigheten sjunket 3%. Fläkten går ungefär halva tiden och drar då ca 7kWh/dygn. Temperaturen i bilen höjs med ca 6C jämfört med ute.
Täcket mellan bodel och förarhytt är ditsatt. Ventilationen är på "recirkulation". Har man inte detta så ökar energiförbrukning från 50W/grad till 80-100W/grad.
Detta ger ju också en annan intressant insikt, bilens dieselvärmare på 6kW ska klara att värma upp bilen från ca -45C i sämsta fall och i bästa från -100C!

Håller fortfarande på att testa och experimentera, man lär sig både programmering och annat när man har husbil.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det är mycket annat som kan ställa till det med än temperaturen inne i bilen tex underlaget den står på typ av lokal ell tältliknande ? finns mycket att ta hänsyn till ! värme älskar mössen så gillar man dem sätt på värmen ! vi glömde mynt i den gamla hb en gång dels av koppar dels av silver då bildades jonisering vid fukt som sin tur skapade avfällningar typ mögel på alla beslag skruvar gångjärn i taket osv ett helvete få rent ! finns många aspekter att ta hänsyn till ! jag föredrar ett garage som är frostfritt i alla fall då mår både bil och batterier bra ! har man inte den möjligheten tror jag utomhus under tak utan värme ! men det är min åsikt ! inget vetenskapligt !
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Kallt och lagom fuktfritt är målet!

På Ljungby Fuktkontroll och Sanering:s hemsida finns ett diagram som anger vid vilken temperatur vs. Rh% (relativ luftfuktighet) mögel kan bildas.

Är temperaturen svalare än 0 C bildas inte mögel. Eller om Rh% är 75% eller lägre samma sak.

Ex. ur diagrammet:
Temp = +5C och Rh% < 86% kan mögel inte bildas.

Väldigt användbart diagram.

Vi har därför ingen värme alls på i husbilen men har ställt in en sorptionsavfuktare från Woods (modell WDD80). That’s it! Enkelt och bra.


Wood's WDD80 - en smidig avfuktare för kalla utrymmen! - Wood's

// Niklas
 

Bilagor

  • F27756E5-3D92-4005-BD7F-8797CD714747.jpeg
    F27756E5-3D92-4005-BD7F-8797CD714747.jpeg
    31,1 KB · Visningar: 92
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Det finns mycket att fundera över när det gäller fukt!

Helst vill man att bilen kan stå inne i varmgarage såklart, näst bästa alternativet blir då under tak.

Har mer frågor än svar hittills:

1. Avfuktare verkar bra, WDD80 som ni hänvisar till fungerar ju ner till +1C. Men den drar ju mycket ström, 650W, och då värmer den ju upp bilen och den relativa fuktigheten sjunker snabbt. Hur mycket effektivare än enbart värmefläkt är det? Avfuktaren i sig kostar ju 3000:- och drar en del ström. Hur mycket lägre blir strömförbrukningen jämfört med bara värmefläkt?

2. Sett reklam på Facebook från en husbilsfirma som hävdar att lite värme i bilen gör mer skada eftersom det skulle bildas kondens då. Kan någon verifiera om det påståendet är riktigt? Jag tror inte det stämmer eftersom den absoluta fuktigheten inte ökar när bilen värms upp. Det finns inga människor eller annat i bilen som tillför fukt.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag har lät förra vintern min bil stå på parkeringen här på tomten med +15 grader inuti. Såg aldrig någon kondens och eftersom den står på tomten gick jag förbi, och in i, den ganska ofta. Har också en Rh-mätning inuti sedan årsskiftet och den gick aldrig över 50% under vintern. En viktig sak (lärde jag mig när jag hade båt) för att undvika fukt och mögel är att ha ventilation. Inte nödvändigtvis forcerad ventilation utan bara litet "läckor" kring luckor o.dyl.

Nackdelen är energikostnaden. I år tänker jag prova med +12 grader i stället.

MVH
Hans
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Snudd på omöjligt att värma bort fukt,
Desto varmare, desto mer vatten kan luften innehålla.
Avfuktare fungerar, denna årstid, när sedan utetemp. sjunker, så blir luften torrare.
Men god ventilation räcker oftast.
Under tak är bra förvaring, så inte ventilationen hindras av snö på biltaket.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Utan att faktiskt ens ha en egen husbil (än) ger jag mig in i diskussionen...

Jag tror inte att kylan i sig är ett problem. Det är fukten du vill bli av med och det enda du kan göra med värme är att sänka den relativa luftfuktigheten.

En apparat som funkar ner till +1°C kan ju vara helt OK, för vad har du för relativ luftfuktighet när det är minusgrader - om du har lyckats suga ur all fukt innan det blev minus? När det blir minus och du inte har någon sol som ligger på så håller sig nog husbilen under nollan.

Jag tror det finns relativt billiga passiva avfuktare på marknaden som kan passa.
Luftavfuktare Box CA 70
Pattex Aero 360° Luftavfuktare - Luftavfuktare
Kombinera gärna enkla lösningen med cool teknik och Home Automation, som du redan är inne på! ;)
 
E

ericssonc52

Guest
Jag har ett extra batteri + en solpanel som driver en 12volt fläck för att få bättre luftcirkulation ,på detta viset har jag haft det under tio års tid och bilarna har alltid stått ute året om utan några som helst mögelangrepp eller fukt.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Det finns mycket att fundera över när det gäller fukt!

Helst vill man att bilen kan stå inne i varmgarage såklart, näst bästa alternativet blir då under tak.

Har mer frågor än svar hittills:

1. Avfuktare verkar bra, WDD80 som ni hänvisar till fungerar ju ner till +1C. Men den drar ju mycket ström, 650W, och då värmer den ju upp bilen och den relativa fuktigheten sjunker snabbt. Hur mycket effektivare än enbart värmefläkt är det? Avfuktaren i sig kostar ju 3000:- och drar en del ström. Hur mycket lägre blir strömförbrukningen jämfört med bara värmefläkt?
.

Skillnaden mellan värmefläkt och avfuktare är att en avfuktare tar bort fukt, det gör inte en värmefläkt.
Ang. märkeffekten på WDD 80:
- När värmeelementet i den aktiveras, vilket det bara gör när den skall utvinna fukten ur "stenen" gör den det genom att värma upp den. Då kondenseras vattnet ut och rinner antingen ne ri behållaren eller (som vi har gjort) via slangen ner i avloppet i duschkabinen.

Under perioden när värmeelementet i avfuktaren inte går är det väsentligt lägre energiförbrukning.

Ställ in gränsvärdet på 60%. När det är uppnått slutar den att avfukta och drar då lite ström. Önksvärt här hade varit att kunna ställa gränsvärdet ännu högre (säg 75% Rh).

Oavsett vilket är fukt i stort sett bara ett problem under sensommar/höst samt vår. Under vintern är oftast temperaturen så låg att mögel änå inte kan bildas (på rimlig tid). Vill man sköta det hela lite mer manuellt kan man montera en givare i bilen och manuellt starta avfuktaren när man uppnått sitt gränsvärde.

Bilen är dyr, svindyr för att vara tydlig. Så lite el för att hålla bilen fri från mögel är inte ett stort problem, tycker jag.

Fördelen med denna avfuktaren är att det är en sorptionsavfuktare. Denna konstruktion kan avfukta lägre ner i temp. än vanliga billigare kondensavfuktare.

// Niklas
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Fukt och värme är litet lurigt. Varm luft håller större mängd fukt än kall luft. Men den relativa luftfuktigheten kan vara lägre. Nu är ju mögeltillväxt beroende på relativ luftfuktighet plus temperatur och inte absolut fuktmängd, som i diagrammen tidigare i tråden.

Att jag har min bil uppvärmd har inget med mögelrisk att göra utan på att jag vill ha den "startklar" och att slippa dränera vattensystemet. Hade jag låtit den stå utan uppvärmning så hade jag bara sett till att ha bra ventilation.

I mitt fall tror jag de låga Rh-värdena beror på att; när värmen inne är högre än ute så stiger varm fuktig luft ut genom ventilationen i takluckorna och kall, och relativt sett torr, luft kommer in i andra glipor. Så länge det inte finns några stora alstrare av fukt (människor t.ex. :)) så fungerar det bra med "självdrag".

MVH
Hans
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
2. Sett reklam på Facebook från en husbilsfirma som hävdar att lite värme i bilen gör mer skada eftersom det skulle bildas kondens då. Kan någon verifiera om det påståendet är riktigt? Jag tror inte det stämmer eftersom den absoluta fuktigheten inte ökar när bilen värms upp. Det finns inga människor eller annat i bilen som tillför fukt.
Hade värme på i förra husbilen och det blev mycket kondens på bildelens dörrar (enkelglas). Det var så pass att det blev fuktigt i facken på dörrarna.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ska ni köra avfuktare gäller det att täta bilen,all ventilation måste tätas annars avfuktas omgivningen också.
Det går ju att hålla ner fukten,men det kostar i drift då ny hela tiden kommer in.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Efter höstens sista och ofta ganska blöta turer ställer jag in bilen under tak och kör avfuktaren i någon vecka. Avfuktaren stannar och sen är det bra! Har aldrig några fuktproblem förutom en vinter när jag hade Julatäcke . Att köra avfuktare utan att täta ventilationen är inga problem, den suger effektivt ut fukten från madrasser, efter en tid blir det inget vatten i behållaren och så är det hela vintern. Det är viktigt att stå väl skyddad från solen så att det inte blir snabba temperaturväxlingar.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Det finns många sätt att övervintra. Erfarenheten visar sig vilket sätt som är bra. Själv har jag under fem år sett till att ha grundvärme på under hela vinterperioden. Ok det kostar några kronor men det känns bra att inget fryser i bilen. Trots noggranna förberedelser kan det stå vatten kvar någonstans. Har en fjärrtermometer som mäter temp och relativ fuktighet. Så länge som RH- fuktigheten håller sig under 75% är det ok tycker jag, och det gör det. Var och en blir salig på sin tro. Ha det bra därute.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Vi har haft husbilen i en stor lada utan värme varje vinter sedan -98. Aningen öppen taklucka med myggnät och recirkulation stängd (för att förhoppningsvis slippa möss). Har aldrig haft problem med fukt eller mögel. Jo en gång när vi glömt att öppna mörkläggningsgardinen på ett fönster. Där hade det blivit mögel då det var för dålig ventilation mellan fönster och gardin och vi för en gångs skull inte använt bilen på drygt 3 månader på vintern. 2 ggr på alla år har vi haft möss inne men inte förstört något mer än antihalkduk och disksvampar trots att vi haft allt kvar utom det som kunde frysa sönder. Några vintrar har vi strött ut vitpeppar runt bilen som vi hört att mössen inte gillar. Vet inte om det gör någon verkan men då vi haft möss har vi inte haft vitpeppar och dessutom glömt att sätta på recirk på instrumentbrädan.
 
Toppen