• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bankkort fungerar inte som betalningsmedel sedan 14 Sep 2019

Peter SM4JDP

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Mora
HBK-Nr
4918
Medlemskap
2024
Sedan den 14 September 2019 kan man inte betala vägtullarna när man väljer betalvägar i Frankrike och Spanien med betal eller kreditkort! Detta på grund av nytt betaltjänstdirektiv inom hela EU/ESS!!!!! Vi hamnade i denna situationen som tur var hade vi kontanter! De går bra att betala med Euro sedlar och mynt....Kommer nog att ta lång tid innan Frankrike och Spanien byggt om alla betalstationer så att man kan ange PIN cod. Se bifogad pdf fil
 

Bilagor

  • VISA0001.pdf
    354,5 KB · Visningar: 314

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vi har de senaste dagarna kört genom hela Frankrike på betalvägar och betalat med svenskt kreditkort, svenskt betalkort och spanskt kreditkort. Både Visa och MasterCard har det stått på de olika korten.

Senast idag passerade vi en helt ny betalstation där man ”blippade” och helt utan problem.

Lite senare idag kommer vi att köra en bit på AP7 söder om Valencia och jag återkommer med hur det gick att betala.

TommyD
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Sedan den 14 September 2019 kan man inte betala vägtullarna när man väljer betalvägar i Frankrike och Spanien med betal eller kreditkort! Detta på grund av nytt betaltjänstdirektiv inom hela EU/ESS!!!!! Vi hamnade i denna situationen som tur var hade vi kontanter! De går bra att betala med Euro sedlar och mynt....Kommer nog att ta lång tid innan Frankrike och Spanien byggt om alla betalstationer så att man kan ange PIN cod. Se bifogad pdf fil


Kan du verifiera detta. Annars stänger vi tråden.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Flera läsare här borde ha fått samma information från sina banker även SR har tagit upp det.
Här är ett exempel.

Krångel med bankkort i höst
2:02 min

Publicerat tisdag 3 september kl 05.53


Den 14 september kan det börja strula med kortköp både i butik och på nätet. Bakgrunden är skärpta säkerhetsregler.

Ulla Fleming handlar mat i Stockholm och får problem när hon ska få igenom kortköpet. I höst kan det bli mer av den varan. I butiker kan det bli så att köp utan pinkod nekas.

Har man inte pinkoden i dag får man visa leg och signera.

– Då kollar vi legitimation och kollar med kortet att det stämmer. Ungefär 10-15 personer per dag behöver signera, säger Sarinee Tångstedt, som arbetar i kassan i mataffären.

Men att skriva under ett kortköp kommer bli svårare. Från 14 september finns det risk att sådana köp inte går igenom.

– Ja då blir de nog lite sura. Då skulle vi nog rekommendera att de går till sin bank.

Men även på nätet riskerar en hel del kortköp att misslyckas på grund av de nya reglerna.

– I värsta fall kan det bli relativt många transaktioner som nekas, säger Lars Rutberg, betalningsansvarig på Svenska Bankföreningen.

Reglerna träder i kraft 14 september i hela Europa och kräver bättre säkerhet när du handlar med kort.


– Man vill förbättra för betalningar och minska bedrägerier. Det är syftet, säger Lars Rutberg.

Det kommer att krävas Bank-id eller motsvarande säkerhetslösning när man handlar på nätet - att bara använda kortets uppgifter räcker inte längre.

I Sverige är e-handlare väl förberedda, men i övriga Europa är det sämre.

För konsumenter gäller det alltså att skaffa bank-id och att komma ihåg sin pinkod i höst.

Ulla Fleming i mataffären fick igenom sitt köp och brukar hålla koll på pin-koden.

– När man handlar under 200 kronor kan man ju blippa. Nu gick det bra, säger hon.

Olof Wijnbladh
Olof.wijnbladh@sverigesradio.se
Glöm signaturen – nu gäller hårdare regler för kortbetalning
Publicerad 14 september 2019
Glöm signaturer och magnetremsa – från och med den 14 september blir det meckigare att betala med kort. Anledningen är EU:s nya betaltjänstdirektiv, som ska göra kortbetalningar säkrare och bedrägerier färre. Samtidigt finns det problem med direktivet, enligt Svensk Handel.

Handlar du i en fysisk butik kommer det fortfarande gå att blippa ditt kort – däremot lär du oftare tvingas slå in pin-koden. Signaturer kommer inte längre att godkännas och det kan även bli så att banken inte godkänner köp som gjorts med magnetremsa. Detta då tekniken anses vara osäker.

När det gäller e-handel krävs det från och med nu alltid mobilt bank-ID eller säkerhetsdosa. Tidigare har det gått att handla enbart med kortnumret samt säkerhetskoden på baksidan av kortet men nu är det alltså slut med det.
 

Bo och Yvonne

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20136
Medlemskap
2026
Hej, har nu i oktober kört genom Frankrike och Spanien. Vi har tre MC kort från Handelsbanken.
Tyvärr fungerar inget av korten vid betalning av vägavgiften vid automatstationen.
Turligt nog hade vi med ett annat kort som fungerade. Ringde SHB som förklarade något
I stil med vad trådskaparen angivet.
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Det är betalkort som inte fungerar, och har aldrig gjort. Det finns ingen koppling till bankerna vid betalstationerna att det finns täckning på kortet.
Kreditkort fungerar för då garanterar banken betalningen.

Läs och begrunda vad Wizard (och i viss mån vi) skrivit = betala med kreditkort = där banken garanterar betalningen.
Vi har vänner som envisas med att försöka betala med betalkort och dessa får vi stanna och vänta på när vi rest tillsammans...!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
......men nu hände följande när vi kom in i Spanien och skulle betala vår första avgift på AP7, vid avfarten till Oliva/Gandia.

Stoppade in mitt spanska Visa kreditkort som INTE accepterades. Kö bakom, bråttom.... stoppade in mitt spanska betalkort som också har namnet Visa på framsidan och si nu öppnades bommen.

En tillfällighet? Ingen aning, men det nekade spanska kreditkortet har fungerat i Frankrike, tillsammans med övriga kort vi använt de senaste dagarna.

Nu är jag i alla fall inte lika tvärsäker som jag var i mitt förra inlägg, imorgon skall jag försöka igen med mitt spanska kreditkort.

TommyD
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Det verkar vara väldigt godtyckligt vad som fungerar. Förra säsongen fungerade mitt OK kreditkort utmärkt i alla vägtullar i Frankrike. Nu i okt fungerade inte OK-kortet i någon vägtull. Däremot fungerade Swedbanks betalkort, ej kreditkort utan kopplat direkt till kontot.
Däremot fungerade OK kreditkortet utmärkt i Spanien.
 

pincher

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13761
Medlemskap
2022
Mina erfarenheter på resa under september ner till Portugal och tillbaka i oktober. Mina debit och credit kort, båda Visa, från svensk bank accepterades inte i Frankrike, Spanien eller Portugal. Dessa fungerade på motsvarande resa 2018. Situationen räddades av fruns kort hos Klarna och Santander så jag slapp använda kontanter.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Betalade i går flera vägtullar från Valence till Dijon, tidigare betalat från Tarragona till Montelimar, ett flertal tullstationer, allt fungerat utan problem med mastercard (Santander).Kan det vara så att en del kort måste öppnas för köp i utlandet och man missat det. Vägtullstationer kräver ingen pinkod.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Fransk betalväg verkar funka, som en Svensk parkeringsautomat eller bensinmack. Kanske samma tillverkare av kortläsare.
 
Toppen