• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Lyft ALKO bakaxel (2800kg) - Besiktning

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Tänke bara berätta en lite episod från besiktningen av husbilen igår.
På vår bil har vi en bakaxel från ALKO med max tillåten axeltryck om 2800kg, årsmodell 2015.

Tidigare besiktningar har jag informerat personalen om att ALKO är tydlig med att man inte får lyfta bilen i axeln, den är helt enkelt inte dimensionerad för det, vilke ti sig kan tyckas aningen märkligt. Nåväl, detta har i stort sett aldrig stött på några mothugg för än igår (trevlig/artig samtalston men motargument).

Besiktningspersonalen påstod då att det inte var någon fara att lyfta långt ut på axeln (nära infästningen i ramen) och att man dessutom hade dokumentation från ALKO vilket styrkte påståendet. Jag bad därför att få se dokumentet.
I dokumentat hänvisar ALKO till att man skall lyfta bilen vid de uppmärkta markeringarna utanför stötdämparna. Man hänvisar dessutom till en bild som inte fanns utskriven. Som tur är skruvar jag med vår bil och visste precis vad ALKO hänvisade till. Vilket är lyftpunkter i ramen något utanför stötdämparna. Ingen stans framgår att ALKO hänvisar till lyft i bakaxeln, vilket var precis det jag också informerat om.

Nu vidtog en argumentation om att det trots detta minsann inte var någon fara att lyfta långt ut på axeln och att nästa år var de tvungna att lyfta bilen för då var den så gammal. Efter ett tag blev vi dock överens om att deras utrustning för att göra jobbet var fel och att det mycket väl går att lyfta bilen bak...men inte i bakaxeln.

Jag svarade upp på påståendet att lyft måste ske nästa gång med att "då tar jag väl med mig en domkraft så lyfter vi bilen på rätt ställe". Döm om min förvåning när svaret tillbaks blev "Det behövs inte för vi har domkraft här!"

Vad var då problemet???
 
Lösning
Detta svar fick jag:

cleardot.gif

cleardot.gif

cleardot.gif

FW: Hur lyfta bil med AL-KO chassi
Akerblom Per <Per.Akerblom@alko-tech.com>
4 okt. 2018 10:00
cleardot.gif

cleardot.gif

Hej
En mycket vanlig fråga och mycket diskussioner på nätet vad vi förstår.
Nedan vad vi är överens med Bilprovningarna om.
För din del, se sista punkten särskilt.
När vi ändå är inne på luftfjädring: Du har väl skrivit upp måtten för körnivå på en av de första sidorna i...

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Jag fick frågan av staionschefen "har bilen blivit skadad" när jag ifrågasatte lyftet. Det är då man snabbt inser att dom är helt inkompetenta.
Dom lyfter rätt o har alltid gjort det enligt honom fast dom tydligt gör det fel. Jag däremot ska på stående fot bedömma skada uppe på golvet....... helt otroligt att behöva höra detta.
Men jag vet att dom nu kommer få ändra sina rutiner och jag har även namngivit stationen det handlar om. Avvaktar att göra ett ev besök där för att se vad som hänt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har pratat med Per idag. Min bild på hur min bil lyft är "helt åt helvete" enligt Per.
Tänk att det ska vara så förbannat svårt att tänka till på den Svensk Bliprovning jag va på. Att läsa en instruktion som fan läser bibel. Dom hävdar sin kompetens men det är nu dokumentert noll i dett ärende.
Återkommer när återkoppling skett.
Vad jag förstår har du kontakter på Alco, så föreslå att man ändrar i instruktionen så tolkningsmöjlighet försvinner,tex ett minsta cc-mått mellan lyftpunkter.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är klart att man kan be dom lyfta på avsedda lyftpunkter men kommer då att få svaret att det är OK enl. AL-KO att lyfta i röret längst ut mot rambalken. Jag var med nere i gropen & smorde axlarna, då kollade jag att dom verkligen lyfte där dom blivit anvisade av AL-KO. Att inte lyfta & kolla hjullager är lika med att få ett underkännande & ombesiktning enl. besiktningsmannen.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Problemet är att felet kan komma långt senare,inte nödvändigtvis just vid lyftet.

Exakt. Det är nog snarare regel än undantag gissar jag, att fel orsakat av felaktigt lyft på denna axel visar sig långt senare. Tyvärr förmodligen näst intill omöjligt att gå i mål med analysen så till vida inte havererad axel skickas till AL-KO för just analys (som betalas av vem?).

Visst, lyfte rman på en punkt mitt på med fullastad bil lär vi nog se haveri omedelbart. Men så fel gör inte besiktningsorganen. Så jag misstänker att det kan krävas flera felaktiga lyft på samma sätt för att skadan skall bli så allvarlig att vi efter ett tag får tydliga symptom (tyvärr).

// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Det är klart att man kan be dom lyfta på avsedda lyftpunkter men kommer då att få svaret att det är OK enl. AL-KO att lyfta i röret längst ut mot rambalken. Jag var med nere i gropen & smorde axlarna, då kollade jag att dom verkligen lyfte där dom blivit anvisade av AL-KO. Att inte lyfta & kolla hjullager är lika med att få ett underkännande & ombesiktning enl. besiktningsmannen.


Fast vi ingår ett avtal med besiktningsorganen när de påstår att de kan utföra besiktning på våra husbilar och sedan betalar för det. Då är det rimligt att ställa krav på att de har rätt utrustning. Annars skall de inte sälja sådan tjänst.

Jag erbjöd mig ta med egen domkraft för att lyfta vid angiven lyftpunkt och fick då till svar "Vi har egen domkraft" Så detta ser jag inte som ett problem. Snarare latheten / tiden de har satt på jobbet.

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Preciserade dom inte vad dom menade med "Vi har egen domkraft"? Jag skulle gissa att dom menade lyftbalken dom har i gropen. Jag har mycket svårt att tro att dom skulle krypa runt & lyfta ett hjul i taget. Det skulle vara för besvärligt & ta för lång tid. Svett & tid är dyrt :D.
 

Håkan A

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
27705
Medlemskap
2025
Besiktigad min dethleffs advantage 7051 nyss och inga problem alls ,men dom påpekade en spricka i framrutan. Den var bytt i januari i år. Så jag kontaktade
Ryds som bytt rutan och påpekade detta,och det visade sej att sprickan var på innerglaset. Så jag får en ny ruta gratis utan självrisk, inte helt fel..
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Efter kontakt med Alko igen så blev det ett besök på Svensk Bilprovning idag för att få veta om dom vet vad jag vet. Japp, nya instruktioner på g. Min fråga blev om jag ska välja annan besiktning som klarar lyfta rätt? Jag har ju alternativ. Jag vet o han erkände att han blivit kontaktad från högre instan inom Bilprovningen.
Tyvärr så möttes jag av tvärhet o dumma kommentarer från stationschefen. Men eftersom jag själv arbetar med endast ackrediterat arbete så frågade jag om han trodde Swedac va intresserad av att veta vad han sa och att dom säljer en tjänst dom inte kan utföra på rätt sätt. Kan säga att det blev jäkligt tyst och diskussionen kom på en annan nivå.
Dom ska numera lyfta med förlängningsskenor som gör att lyftpunkten kommer nära ramen vilket är helt rätt.
Avslutade som vänner och han sträckte fram handen...bra gjort tycker jag.
Har lovat återkoppling till Alko om detta och kommer så göra.
 
Toppen