• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Protestera

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att demonstrera & störa samhällsordningen etc. är inte en gångbar väg utan kostar samhället (oss) ännu mer pengar. Att uppvakta myndigheter & politiker Som HBK m.fl har gjort är ett bättre sätt i en demokrati som vår. Vi har ju faktiskt avgörandet i vår hand, med valsedeln. Det gäller ju bara att ta reda på vilket parti som "går på vår linje". Med det lilla antal registreringar av nya husbilar så är det ju ingen stor ekonomisk förlust för staten. Den är ju faktiskt inte ens mikroskopisk utan snarare en förtjänst. Denna förtjänst grundas på färre konkurser med minskade moms-inkomster & arbetslöshet.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
De som styr och ställer med våra fordonsskatter vet ju hur många husbilar det finns och hur mycket de betalar, och de anser tydligen att vi betalar för lite. Så länge möjligheten att ställa av fordonet är oförändrad så kanske genomsnittshusbilisten betalar 25% av årsskatten, dvs ett par tusen. När de höjer skatten så blir vi ännu piggare på att ställa av fordonet så för att få in mer pengar måste de safta i ordentligt. Kanske vore vettigare att minska skatten och ta bort möjligheten till kort avställning, dvs endast månadsvis avställning som för fordon med lägre skatt.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Vid nästa val finns det förstås inget annat, som är värt att ta i beaktande, än vad partierna har för åsikt i frågan om skatt på husbilar, heller hur?
Hej !
En annan sak som är minst lika viktig som skatteinkomster, är enligt min mening hur skattepengarna används att dra ner på sjukvård och i vissa fall avveckla hela avdelningar samtidigt som politiker alltid lyckas tillskansa sig förmåner långt över vad som är möjligt för vanligt folk. Lägg där till skatte subventioner till allehanda batterifordon, som väl närmast är att betrakta som skattesubventionerad miljöförstöring. Den bil eller det batteri som inte tillverkas är ur miljösynpunkt det bästa !
BBa
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Det handlar knappast om miljö man får inte bättre miljö för att lägga skatt på allt, knappast så att de som har husbilar är rika däremot tror jag många sålt ett hus när de blivit pensionärer och köpt husbil för pengarna för att göra något roligt och uppfylla gamla drömmar innan det är försent.
Vad jag tror är att sverige inte har någon bra ekonomi och man försöker på alla sätt ta in skatt dra in på vården osv. Miljö är ett svepskäl för att dölja andra saker.
Bengtic, Du har sammanfattat på ett koncist sätt en del av diskussion i detta tråd. Jag håller med Dig om vad Du skriver i 2 sista meningar. Sjukvården brottas med problem sedan årtionden oavsett vilka partier som har makten (t.ex. så kallade tillfälliga sommar-undantag gällande operation verksamhet har permanterats och gäller väsentligen året ut, kris i klinisk forskning, brister i kontinuerligt utbidning, landsting paradox, etc.). Aktuella miljöproblematiken, och den mediafokuseringen på det, kan bli nyanserat om alla behöriga beslutfattare skulle vara tvungna attl äsa Prof. Lennar Bengtssons bok "Vad händer med klimatet"...
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Det finns tydlig forskning som visar på problem med ökade utsläpp, men det finns ju en massa klimatförnekare som tycker att det inte spelar någon roll. Det kommer att bli dyrare, knappast billigare att köra omkring med diesel och bensindrivna fordon.
Kan du verifiera vad du påstår, att det finns många kllimatförnekare som kan påverka Sveriges klimat som helt förnekar samband förbränning och utsläppsproblem. Ibland är det lätt att påstå saker som är på gränsen till osanna, men debatten blir svår om man inte verifierar vad man påstår.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen