• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema elcyklar

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag instämmer med att vi inte kan veta helt säkert att det är planerat åldrande i Biltemas batterier men det är högst troligt.
Att det skulle vara en bugg är osannolikt då en programrutin för vanlig enkel laddning knappast är så avancerad att den ackumulerar ny kod/data från laddningscykel till laddningscykel och därmed kan råka ”hänga sig” efter x antal cykler. Hur ofta hänger sig vanliga laddare till annat?

Dessutom nämns det även i filmen exempel på tillverkare som öppet erbjuder BMS till cykelbatterierna som har just funktionen att räkna, lagra och kontrollera antalet tillåtna cykler m.m. över tid. Planerat åldrande..
Att räknaren för åldrandet nollställs när BMSen blir strömlös är inget konstigt alls. Den över tid ackumulerade informationen om tid och antal cykler rensas helt enkelt ur minnet då och räknaren börjar om från noll.

Som jag förstår det är planerat åldrande inte heller otillåtet så länge produkten minst levererar det som utlovats. Den moraliska sidan däremot och att man inte talar om det öppet...
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Även mycket mer avancerade datorer än BMS-kretsar kan hänga sig.
Det finns en massa scenarion som skulle kunna framkalla att batterierna vägrar att ta emot laddning.
Tänkbart är:
-Kontaktstuds
-Att man trycker på testknappen när BMS utför någon uppgift.
- Att man bryter strömmen till laddaren vid "fel tillfälle".
Alternativen är många, men att någon medvetet skulle programmera in viss livslängd på batteriet är nog långsökt. Dessutom skulle det krävas ganska avancerade kretsar för detta (microprocessor) som skulle fördyra batterierna.
 
F

F.d. 1470

Guest
Som du skrev innan Roger67, ibland måste man ta sig för pannan. Men denna gång både p.g.a. dig och Knarrevik. Ni om några verkar ju helt ha missat att jag varit med i denna tråd länge och har både egna cyklar som lagt av och reparerat själv innan du gjorde det Knarrevik. Så snacka inte om att andra inte läser tråden eller saknar erfarenhet.

Om det är planerat åldrande eller oplanerat men fått på köpet för Biltemas del struntar jag i, kontentan för mig som kund är att det är för jävligt. Och handhavande fel har jag med flera redan diskuterat med Knarrevik långt tidigare men han tar ju aldrig åt sig av argument utan fortsätter sitt mantra, även i denna tråd.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
JAndersB,
Jag kan inte minnas att jag kommenterat dig någonstans och vad du läst i tråden eller vad du har för erfarenhet i frågan..??

Oavsett så tycker jag det är roligare att hålla sig till sakfrågan än person. Alla åsikter och teorier är intressanta och visst lär vi oss något även om vi alla inte alltid tror/tycker likadant :).

Wizard,
Vi pratar ju om sannolikheten att extremt enkla kretsar för laddning hänger sig, inte dom mer avancerade.

Att köpa kretsar är absolut inte mitt expertisområde men jag törs ändå sticka ut hakan och säga att den typ av kretsar som behövs för att få logik för ett planerat åldrande att fungera inte kostar många kronor eller ens är ett jätteprojekt att programmera. Dom kronorna betalar sig snabbt för den som får sälja fler batterier.

Jag tycker det är alldeles för osannolikt att alla dessa batterier på så många olika cyklar (från flera tillverkare) bara har en "bugg" eller plötsligt bara får en hängning i den enkla logik som sköter laddningen.


Sen är ju faktiskt planerat åldrande ett begrepp. Det finns där ute och förmodligen är det mycket vanligare än vad vi tror.
 
F

F.d. 1470

Guest
Anders, det är rätt fascinerande att du har varit med i denna tråd från start och ändå lyckats "missa" allt om planerat åldrande.
Inte ens batteridoktorn tror du tydligen på trots att du själv både länkat dit och följt hans instruktioner. Du kan inte ha missat alla andra videos. Han har ju hanterat ett antal cykelbatterier och även pratat med deras ägare så han bör ha rätt bra koll på läget...

Men, han har säkert helt fel, amatör som han är(?). Alla som fått sina batterier "friska" genom en nollställning hade nog bara misshandlat sönder dom.. o_O

Testa den här länken

Edit - sorry, Knarrevik heter ju också Anders. Använd hellre alias så vet man vem som avses.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja om det är medvetet programmerat eller inte blir nog aldrig bevisat. Om det skulle kunna vara det, och som det verkar erbjudas på batteritillverkarens sidor så får man nog aldrig ett erkännande från "lilla" Biltema i sammanhanget. Det som är sk.t är väl att Biltema inte verkar kunna kolla upp batterierna utan bara erbjuder kunden att köpa nya om garantin är ute. Ännu mera sk.t i är väl också att de inte ens har batterier som räcker till att ersätta de trasiga även om kunden vill köpa nya straxt efter originalets garanti gått ut.

Men det jag skulle berätta i sammanhanget är en historia om min JEEP och alla dess syskon runt om i världen.
De äldre men ändå datastyrda motorerna och bilarna, (vet ej om det finns något brytår eller om problemet fortsätter). Många av bilarna får symtom när de blir äldre med att bli svårstartade, rå tomgång, motorn stannar en stund efter start, motorn lägger av någon sekund eller två på vägen, upp till att den inte startar alls, viket i.o.f. är bäst om man skall hitta felet.
OBD koder som skulle tyda på vad som är fel, i alla fall av inkommande signaler och info till datorn ger ingen info oftast.
Efter att många har bytt signalgivare och annat på måfå men felen ändå fortsätter så återstår databoxen.
Svårt att köpa på skroten för de bör programmeras om efter nummer och inställningar till just din bil, och det är ju bara hemliga klubben med auktoriserade firmor som kan göra.

Renoveringsfirmor finns, även här runtomkring, men det är som vanligt priset som avskräcker.
Att köpa ny box om det skulle finnas är inget prisalternativ alls.
Laga i de här svenska regionerna om de ens vill ha USA-boxar verkar vara fasta priser med runt 3.500 till 4.500 som standardpris.
Lite bättre verkar det vara i USA. Det finns massor med firmor som livnär sig på rep. och uppfräschning (inte bara till JEEP). En standardsumma runt 950:- är rätt vanlig pris plus frakt till och från USA samt tullavgifter med global shipping program som gör det enkelt.
Före och efter så provkörs datorn med en uppkopplad simulatordator, och firmorna kommer ju inte undan utan måste få bre resumé av kunder för att kunna jobba vidare.
Men vad är det då som går sönder i boxarna så firmor nästan kan lova löpande band rep. till fast pris på boxarna.
Ibland kan det nog vara dålig kontakt till kontaktstiften där de sitter lödda i kretskortet.
Men efter Googlande, eBayande för delar som finns att köpa, ofta lite mysko och missvisande info på YouTube som vanligt samt läsning av otaliga inlägg på forum (som detta) men i USA och 4X4 klubbar så visar det sig att det nästan alltid är tre små kondensatorer som ger upp, efter många år visserligen, men ändå ett standardfel genom årsmodellerna.
Korten är inbakade i gelé när man väl får sönder boxen och det mesta blir dolt och och hemligt.
Men efter mycket grävande i bakverket så går det att byta ut kondningarna som bara kostar några kronor st. och det verkar som det hjälper i ca. 8 fall av 10.
Detta fortsatte i åratal och längre. Enligt vissa så skulle det ha hjälp en hel del om det bara hade varit lite högre voltvärde på kondningarna för att de skulle ha funkat bättre och länge.

Och...... då är frågan, är det här ett medvetet inbyggt åldrande för att hålla försäljning och verkstäder igång längre fram när bilarna börjar bli halvgamla, eller var det helt omöjligt att göra kondningarna mera hållbara.
Ingen lär väl bli avskedad eller hängd för alla problem och utgifter som kunder har haft under åren och många är säkert glada över inkomsterna som strömmar in vartefter.

24.28:- för tio st.
Kond..JPG


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Bara trams att normala företag bygger in ett medvetet åldrande i förtid i produkter, det är bara en massa skrönor samt såklart de som vill kunna göra business på det och några som tror sig "veta".

Däremot kan bristfälliga konstruktioner ge sken av att vara detta för de som inte förstår, tex de tre kondingarna i förra inlägget.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Elektrolytt kondensatorer som dør etter noen få år har vært elektronikkens problem hele tiden. Det er et par ting som fører til dette, spenning tett opp til maks for just den kondensatoren og varme - begge deler fører til uttørking av elektrolytten. Samme problem ligger og i battericeller - grenselandet mellom kondensator og ladbart batteri :D. Hva er et vedlikeholdsfritt blybatteri? Det kan ikke vedlikeholdes ;)

Det er veldig vanskelig å bygge inn planlagt tidlig åldring, men veldig enkelt å konstuere noe som svikter etter en ikke planlagt kort tid. For kort tid og leverandøren sitter med et stort problem.
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Bara trams att normala företag bygger in ett medvetet åldrande i förtid i produkter, det är bara en massa skrönor samt såklart de som vill kunna göra business på det och några som tror sig "veta".

Däremot kan bristfälliga konstruktioner ge sken av att vara detta för de som inte förstår, tex de tre kondingarna i förra inlägget.
Bara trams att normala företag bygger in ett medvetet åldrande i förtid i produkter, det är bara en massa skrönor samt såklart de som vill kunna göra business på det och några som tror sig "veta".

Däremot kan bristfälliga konstruktioner ge sken av att vara detta för de som inte förstår, tex de tre kondingarna i förra inlägget.
Förklara varför två batterier inköpta samma dag 3 år senare dör samma vecka
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Knarrevik,

Precis tvärt om är ju mycket mer troligt:
Dina 2 batterier är av olika ålder och inte inköpta vid samma tillfälle. Det kan mycket väl vara så att det ena har inbyggt åldrande och det andra inte. På ett år kan mycket ändra sig när det gäller inköpskanaler, underleverantörer, batchar, konfiguration och annat. Vem vet, kanske även det andra behöver nollställas snart? Ingen aning.

Mats//Ingers batterier är ju mer troligt från samma batch och mer troligt byggda på exakt samma sätt med samma spec.
Att dom skulle dö exakt samma vecka p.g.a. något normalt glapp i en kontakt eller en enkel bugg i laddningsrutinen är ju otroligt osannolikt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Bara trams att normala företag bygger in ett medvetet åldrande i förtid i produkter, det är bara en massa skrönor samt såklart de som vill kunna göra business på det och några som tror sig "veta".

Däremot kan bristfälliga konstruktioner ge sken av att vara detta för de som inte förstår, tex de tre kondingarna i förra inlägget.

Här är en rätt intressant video som ändå måste ses som ordentligt trovärdig.

Intressant med skrivaren som har ett inbyggt chip med enda syfte att efter viss tid stänga ner/ta sönder skrivaren utan någon rimlig möjlighet för ägaren att starta den igen trots att den är hel.
Videon är rätt gammal och jag tror inte att utvecklingen har stått still sedan dess.

 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Dom som påstår att det blir för dyrt att planera in planerat åldrande kan inte räkna, om nu företaget bestämmer att 30-70 % får planerat åldrande i sina batterier så kostar det långt under ½ dollar per produkt och hur många fler extraprodukter kommer dom få sälja med den funktionen tror ni?

Dom som syr Björn Borg kallingar får 50 öre per kalsong, säljs sedan i Sverige för 150-200 kr/st. Ingenting är dyrt att tillverka i Kina eller andra låglöneländer.

Hur tror ni er trovärdighet är hos dom som läser era inlägg, ni bombar in reklam om hur bra en produkt är och sen visar det sig att ni fått betalt för att sprida reklam om den produkten.

Vissa tycks sakna moralkompass.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Ibland kan det nog vara dålig kontakt till kontaktstiften där de sitter lödda i kretskortet.
Men efter Googlande, eBayande för delar som finns att köpa, ofta lite mysko och missvisande info på YouTube som vanligt samt läsning av otaliga inlägg på forum (som detta) men i USA och 4X4 klubbar så visar det sig att det nästan alltid är tre små kondensatorer som ger upp, efter många år visserligen, men ändå ett standardfel genom årsmodellerna.
Korten är inbakade i gelé när man väl får sönder boxen och det mesta blir dolt och och hemligt.
Men efter mycket grävande i bakverket så går det att byta ut kondningarna som bara kostar några kronor st. och det verkar som det hjälper i ca. 8 fall av 10.
Detta fortsatte i åratal och längre. Enligt vissa så skulle det ha hjälp en hel del om det bara hade varit lite högre voltvärde på kondningarna för att de skulle ha funkat bättre och länge.

Och...... då är frågan, är det här ett medvetet inbyggt åldrande för att hålla försäljning och verkstäder igång längre fram när bilarna börjar bli halvgamla, eller var det helt omöjligt att göra kondningarna mera hållbara.
Ingen lär väl bli avskedad eller hängd för alla problem och utgifter som kunder har haft under åren och många är säkert glada över inkomsterna som strömmar in vartefter.

24.28:- för tio st.
Visa bilaga 181130


M.v.h. JANKRO.
Allt du tar upp ovan är relevant och helt rätt, förklaringen som jag skulle vilja ge på varför det är gjort som det är helt enkelt bristfällig konstruktion och produktion(både montering och inköp), om den sedan är med flit eller ej vetetusan.

Köper man tex en no-name produkt(dit hör Biltema mfl) så finns det inte mycket till incitament för att köpa in en klass högre kvalitet än som egentligen krävs, kvalitet är relativt och bestäms främst av köparen och priset skulle jag vilja säga, vem vill köpa en en 60 watts glödlampa för 3000 kr som håller i 200 år?

Så att köpa billiga no-name saker och sedan bli förvånad över att det går sönder är lite märkligt.

Köper man dyrt blir man ledsen en gång och det är när man betalar, köper man billigt blir man ledsen varje gång man ska använda prylen är ett bra ordspråk.

Exakt samma sak med åldring av kondingar gäller tex gamla TV apparater, förstärkare, datorer mm, tex vem vill ha en TV med fläkt som kyler komponenterna och tillhörande luftfilter? Så fungerar en proffs TV tex.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Vem har betalt för att sprida reklam om vilken produkt?
Extremt intressant!
Vi hade ett sådant fall med Litiumbatterier häromåret kommer jag ihåg tex.

Men vanligast är väl för att slå sig för bröstet och visa vilka superbra produkter just jag köpt och på så sätt indirekt sälja just detta märket vare sig det är för egen vinning direkt eller inte, vanligast idag är väl att som leka vårt nya yrke "influencer" och hoppas på att få rabatt själv för eget bruk.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Förklara varför två batterier inköpta samma dag 3 år senare dör samma vecka
Omöjligt att förklara detta med denna bristfälliga information, vad tror du själv att det var?

Tror du att det finns en klocka därinne som pajade batteriet, möjligt men tror du det? Varför skulle dom göra så då det troligen var ett no-name fabrikat eller hur dvs nästa inköp du gör kommer att ske från en helt annan producent troligvis så varför skulle dom göra så?
 
Toppen