• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

F

F.d. 22215

Guest
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Tråkigt med en sådan lättstörd granne :(
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53505

Guest
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag

Hej .Mitt jula överdrag klarade också EGON galant utan extra band.
 
F

F.d. 54724

Guest
Fungerar det fortfrande bra med Julas husbilsöverdrag?
Jag undrar om det lilla på 6,4m räcker till en husbil på 6,75+cyckelställ?
Förpackningen verkar ju säga 5,46-6,10 men alla säger att det passar större husbilar
 
F

F.d. 58689

Guest
Jag har det lilla till min halvintegrerade Ford Transit Hymer Van, lika lång som din och det är alldeles för stort!!
DSC_1592.JPG
DSC_1591.JPG
 
R

RobbeS

Guest
Funderar allvarligt på ett överdrag till husbilen. Främst med tanke på att jag idag stallar in den på en firma med bestämda in och utlämningstider vilket medför mindre frihet. Kostnaden för förvaring en vinter är dessutom mer än vad ett Jula överdrag kostar. Bor dock i övre delen av landet med mycket snö och undrar om det finns någon här uppe som kan recensera hur överdraget fungerar med förhållandena som råder här.
Som jag ser det har vi en fördel och det är minusgrader hela vintern med isbelagda hav och sjöar och alltså ett torrt klimat. Risken för fukt inne i husbilen är alltså liten om man torkar ut den ordentligt inför vintringen. Nackdelen är då som sagt snö men den kan visserligen sopas bort.
Jag har en Omnimax antenn på bilen. Hur gör man med den?
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej ! Vi har använt Jula täckning till vår förra husbil och nu till den nya 8.50 m. Antenn av typ gräddvisp demonteras liksom radioantenn. i våras hade textilen på taket frusit fast med ca 5cm tjocka iskakor. Det vatten som finns på taket ligger kvar hela vintern antingen i form av is eller vatten. Jag har den bestämda uppfattningen att täckningen behåller fukten på bilen snarare än att skydda. Möjligen för att vindförhållandena är sådana att tillräcklig ventilation uteblir. Kommande vinter kommer vi inte att täcka bilen.
BBa
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Julas täcke andas ju runt om, men inte över delen, får du upp den en bit med hjälpa av några hinkar eller Frigolit bitar så är ju det löst, sedan om det ligger lite is på taket eller vatten när det blir +5 så är ju inte det farligt, du har väl ute och campar när det regnar oxå.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Julas täcke andas ju runt om, men inte över delen, får du upp den en bit med hjälpa av några hinkar eller Frigolit bitar så är ju det löst, sedan om det ligger lite is på taket eller vatten när det blir +5 så är ju inte det farligt, du har väl ute och campar när det regnar oxå.
Inga problem, vid minsta vindpust lyfter sig täcket och vid lite hårdare vindar ser överdraget ut som en spärrballong.
De som under första året lägger frigolit och annat mellan överdrag och tak ser nog att det är helt onödigt för att få en luftspalt.
En annan sak är snö som enkelt kan sopas bort med en mjuk borste.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Ni som använder Julas Husbilsöverdrag



Det blir ingen fukt under Julas överdrag tack vare material och sinnrik ventilation, det kan jag försäkra efter att ha använt överdraget under fem säsonger på den sjätte.

Man kan alltså inte likna överdraget med en presenning!

Jag har också flera års erfarenhet av överdraget och kan försäkra att du har fel. Det blir kvar fukt mellan överdraget och taket. samt stora vattensamlingar vid luckorna beroende på att överdraget förhindrar avrinning.
BBa
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag har också flera års erfarenhet av överdraget och kan försäkra att du har fel. Det blir kvar fukt mellan överdraget och taket. samt stora vattensamlingar vid luckorna beroende på att överdraget förhindrar avrinning.
BBa
Nej, du har grundligt fel!
Det blir ingen fukt eller vatten kvar! Jag har använt Julas överdrag sedan 2008.
Använder du kanske presenning?
 
R

RobbeS

Guest
Är överdragen måttade för helintegrerade bilar. Jag har en halvintegrerad som är 7,8 m lång plus cykelställ. Det stora överdraget är för bilar upp till 7,6 m. Räcker det?
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Nej, du har grundligt fel!
Det blir ingen fukt eller vatten kvar! Jag har använt Julas överdrag sedan 2008.
Använder du kanske presenning?

I våras tog det halva dagen att få bort överdraget det hade frusit fast på flera ställen på taket samt centimetertjocka ispartier ovanpå överdraget. Jag vet hur is ser ut och hur is bildas. Att du påstår dig ha bättre kunskap än jag om isbildningen på min husbil som står uppställd 120 mil norr om Lysekil, står helt i paritet med kvaliteten på dina inlägg.
BBa
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
jag brukar knyta ett rep om framändan på täcket o lägga det över bakändan o frammåt ,drar sen det över taket gäller att man får rätt sida upp , bra om man är två så man kan styra paketet över luckor o antenn-
 
Toppen