• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma tändmodulen börjar ticka?

F

F.d. 54862

Guest
Hej!

Sitter på en öde camping i smålandsskogarna och myser, men har ett eventuellt bekymmer. Kör med trumapannan och den funkar bra men tändningen börjar plötsligt ticka och lampan blinkar? Sen slutar den av sig själv, i bland ganska fort men i natt höll den på tills jag stängde av pannan och startade om den.

Ska den göra så? Vad kan hända om den inte ska det?

Jag har inte modellnamnet nu men bilen är en Fiat ducato med Frankiahus från 89.

EDIT: Det kan nog vara en SL3002 jag har.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54862

Guest
Ok, jag anade det.
Då måste det väl vara nåt överslag i vredet kanske som ger den impulsen? Det är ju ett rätt råddigt vred på dom här.

Tack för länken!
 
F

F.d. 54862

Guest
Då jag måste ta itu med detta under vintern så vore det väldigt uppskattat med lite tips och råd angående att meka med en sån här panna. Och var man köper reservdelar. Jag antar att vredet med tillhörande delar är det första jag ska byta. Jag ska återkomma med en bild på min panna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan. Njaaee måste komma med en annan teori, jag skulle nog satsa på att ta bort siktglaset och blåsa rent samt kolla upp var "gnistpinnen" sitter i förhållande till lågan.
Gnistan kommer ju så fort man vrider på vredet, sedan trycker man ner vredet för att släppa fram gasen, lågan tänds och gnistpinnen känner av lågan på något elektroniskt sätt och gnistan slutar att hoppa, sedan väntar man några sekunder så flamvakten känner av lågan och håller gasolflödet öppet, sedan släpper man upp vredet och det brinner och blir varmt och gött och tyst.
Om lågan blåses ut av någon anledning, kanske av att man åker med värmen på eller att det blåser storm under bilen så sätter gnistan ingång att hoppa på en gång för att försöka tända om lågan inom den tiden som flamvakten håller gasolflödet öppet, troligen mellan 10 till 20 sekunder på en gammal Truma. Om lågan tänds om igen så slutar gnistan att hoppa på något elektroniskt :p sätt igen och allt funkar som vanligt utan åtgärd.
Om lågan inte tänds igen under tiden som flamvakten håller gasolflödet öppet, utan att gasolen stryps/stängs av så fortsätter gnistan att hoppa tills man vrider av vredet till noll eller batteriet tar slut.

När gnistan hoppar normalt eller oroligt fast lågan brinner så känner inte gnistpinnen av lågan av någon anledning, skräp och sot, vridit lite på sig vid rengöring, avbränd gnistpinne så den har blivit kortare under åren och inte längre är inne tillräckligt i lågan, dålig eller ingen låga ur brännarhålen just där gnistpinnen sitter, kan också bero på om det blåser mycket under bilen så lågan blir störd och fladdrar så gnistpinnen tappar lite lågavkänning ibland m.m.
Kan kanske bero på dåligt batteri men tror inte det. I värsta fall kan det vara själva gnistboxen som har gett upp sin lågavkänning, men tror inte det heller.

Mitt gamla kylskåp blir exakt så ibland men sällan, en renblåsning av brännaren löser delvis problemet men grunden kanske även där är att pinnen har blivit lite kortare och avbränd med åren så avkänningen är lite sämre och lättare blir störd, samt jag tror det bara händer när det blåser rakt in i ventilationsgallren och lågan troligtvis fladdrar.

Du har två grejer inne i lågan, gnistpinnen och avkännaren till flamvakten. Vilken som är gnistpinne ser du om du tar bort siktglaset och vrider på vredet så gnistan börjar hoppa. Gnistan kan nog också vara lite störd om problemet beror på sot.
Det går att tända lågan utan siktglaset på plats tillfälligt för att se hur pinnen ligger i lågan, håll bort nosen från hålet när du tänder bara i så fall.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Om man har tid/vintern på sig så är det enklast att ta bort hela pannan och ställa den på ett bord. Alla delar finns nya att köpa, även kompletta brännare och övriga delar. Som vanligt så bör man skicka efter delarna för att få ett riktigt vettigt pris faktiskt, eller bli skinnad i en svensk campingbutik.
 
Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Det finns en kabel som går från avkännaren till boxen som skapar gnistan, om den glappar så kan tändaren starta trots att det finns låga på brännaren

På min förra husbil så plockade jag jag bort batteri- och tändbox för rengöring och koll, när jag satte tillbaks grejerna glömde jag att ansluta kabeln som stänger av tändaren vilket resulterade i att tändaren gnistrade hela tiden trots att lågan brann.

Kolla alla elanslutningar i batteri/tändbox samt till brännaren så att de är rena, hela och inte glappar.

Verkar de okej så ligger problemet i brännaren, finns det låga så är nog avkännaren där felaktig.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan pekke, jättebra att få veta, ofta så finns det bara ena lilla batterikabeln som går iväg till vredet för on/off och kommer tillbaka till boxen igen, samt enkelsladden som går direkt till "gnistpinnen" som både matning och avkänning. Montro om de har någon extra jordkabel eller liknande för att säkra att gnistan lättare håller sig borta på vissa kanske nyare modeller, eller kanske strömmen till gnistan räcker för att den skall komma fram vid glapp men den lilla spänning som skapas i lågan vid pinnen och som boxen skall känna av (bara några m.V.) inte orkar genom glappet tillbaka till boxen så boxen inte stänger av.
Bra att få veta :).

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 54862

Guest
Tack för detta, nu har jag lite att bita i.

Återkommer med rapport framöver, hoppas bara den inte går ut på att min panna ligger i delar på vardagsrumsgolvet och jag sitter i ett hörn och gråter.:)
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Solenoiderna... Knacka på dem, de kan kärva och då är det dags för byte.
Spolarna (Electgromagneter) öppnar inte gasen men pannan tror att det är gas som kommer, men värmegivaren registrerar inte att pannan inte är tänd, därav försöker den tända konternuerligt...

De sitter där gas slangen går in i pannan, troligen två då de är för olika effektlägen.


//Freddy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det blir inte riktigt så. Gasen och avkänningen i lågan för att hålla det flödet öppet är det säkert inget fel på.
Problemet är att inte pinnen som gnistan kommer från känner av brännarens låga. Det är helt separerat från gasdelen. Det kommer gnistor från pinnen och när den känner av lågan så slutar gnistan att hoppa.
Om pinnen inte känner av lågan rejält eller om lågan blåser bort från pinnen så börjar gnistan att hoppa igen eller "fladdra" oroligt för den känner bara av lågan lite.
Som jag skrev så vet jag inte heller riktigt hur det funkar. Mellan gnistboxen och gnistpinnen i en keramikhållare är det bara en tunn kopparkabel. I boxen sitter den fast med en liten vanlig kabelsko bara, alltså inte två ledare, det är det enda.
Det var därför jag skrev att strömmen till gnistan kanske orkar fram genom en glapp kabelsko men m.V.'en från gnistan orkar inte genom en glapp kabelsko och tillbaka till boxen. Men en ledare räcker ju inte till egentligen så jag har haft funderingar på om det blir sådant motstånd i gnistpinnen när den blir varm så gnistan inte kommer fram, vet inte, men det är en helt egen krets för gnistan och har inget att göra med termoelementet som håller gasolen öppen och som funkar som vanligt. Om gnistan skall hoppa eller inte finns det ingen fördröjning på. Tänds lågan så slutar gnistan nästan direkt. Slocknar lågan så börjar gnistan hoppa nästan direkt.
Boxen verkar inte heller vara jordad så det skulle kunna vara den andra ledaren i kretsen. Men utan jord mellan box och brännare så borde ju inte heller gnistan kunna hoppa.....
Montro om batterikabeln som går bort till vredets on/off och sedan tillbaka till boxen fixar jordning någonstans.

Måste Googla lite igen, eftersom inget syns så måste det väl vara något elektriskt :D.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Kan det vara en givare typ oljebrännare flamvakt där skulle det göras rent regelbundet var ett ljuskänsligt motstånd. Hade lite såna problem men skruvade bort synglaset och använde en ångrengörare sen fungerade allt som det skulle, lätt att ha sönder glaset som är av glimmer för att tåla temperaturen, 50-tals teknik. Batteriet går ju ner när gnistan jobbar mycket, köpte batterier på Biltema pluspolen ligger ganska nedsänkt jämfört med de gamla batterierna så det kan bli problem där också med dålig kontakt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan bengtic, nej det finns inga finesser alls, samma idé finns också i en del äldre kylskåp. Man kan säga on/off till boxen på en brytare bara, en sladd till ner till brännardelen och en keramikhållare för att klara värmen till "gnistpinnen" typ en ca. 1,5m.m. pianotråd (men säkert ädlare metall) som sticker in mot brännaren. När strömmen till boxen är på så hoppar gnistan över till brännaren, när lågan tänds så pinnen känner av lågan så slutar gnistan hoppa, när lågan slocknar av någon anledning så pinnen inte känner lågan så börjar gnistan att hoppa på en gång.
P.g. av detta så kan gnistan börja hoppa eller snabbt fladdra om pinnen inte helt känner av lågan hela tiden. Om brännaren brinner lite dåligt just där pinnen är eller om det blåser så lågan fladdrar iväg från pinnen så sätter gnisthoppet igång på en gång utan fördröjning, därav det nervösa till och från på gnistan som man kan höra och även se på boxens lilla signallampa eller kylskåpets strömbrytare.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen