• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema elcyklar

F

F.d. 22252

Guest
Det är inte bara i batterier som det finns ett inbyggt åldrande det finns i våra bilar också våra telefoner som måste uppdateras hela tiden. Det är väldigt mycket saker omkring oss som går sönder mycket tidigare än de borde, bara att tänka efter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har plukket ned 2 døde sykkel batterier 36V Begge hadde flere celler under minste driftsspenning, noen celler kunne lades men ikke alle. Kunne måle et lite strømforbruk hele tiden fra BMS, så spec om lading minst hver 3 mnd er påkrevet. Det mer spennende var at de celler som hadde høyest spenning ble belastet mest - noen mA mer enn de svakeste, regner med at dette var balanseringen fra BMS. Avstenging av forbruker via transistor og diode inn for ladning. Både batteripakke og celler uten produsentmerking!
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
”Citat: Ja halle luja du som inte trodde på detta har du blivit omvänd”


Att nollställa en illa konstruerad styrenhet har väl inget med *planerat* åldrande att göra. Hade det varit planerat hade styrenheten inte gått att få igång alls?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ett planerat åldrande skulle bli för dyrt både på kort och lång sikt för både tillverkare och leverantör.
I detta fallet är det nog bristande kontroll och kvalitet på styrenheten som är boven i dramat. Eller rent av fel handhavande.
Glädjande är att det tar några minuter att åtgärda, enda verktyget som behövs är en vanlig stjärnmejsel.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det är inte bara i batterier som det finns ett inbyggt åldrande det finns i våra bilar också våra telefoner som måste uppdateras hela tiden. Det är väldigt mycket saker omkring oss som går sönder mycket tidigare än de borde, bara att tänka efter.
Jag skulle tro att endast vår herre tog med planerat åldrande på levande varelser i sina kalkyler. Att prylar har bristande kvalitet och slits är en annan femma.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Brukar man inte säga att man får vad man betalar för? Såg en riktigt snyggt cykel i somras i Tyskland och hittade en återförsäljare i Sverige. När jag såg cykeln så blev det bara "jag vill ha" i huvudet, men efter en runda på nätet så lugnade jag ner mig. Hittar inte den nu, men dom har en modell med ABS bromsar som är 18500 kronor dyrare än denna https://www.r-m.de/en-se/models/superdelite/superdelite-gt-rohloff-hs/#F00354_04011307
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Vi har två cyklar från Biltema, de hopfällbar minicyklarna. Köpte dem i Juni 2017. De har fungerat till belåtenhet under dessa år och har varit flitigt använda både i Sverige och utomlands. Med tanke på priset på 6000 utan den statliga rabatten, så är det förbaskat mycket cyklar och dessutom med batteridrift. Om batterierna säger upp sig så må det vara hänt. Cyklarna är 7 växlade och klarar det mesta utan hjälp av batteri. Hade jag köpt en cykel för det dubbla priset eller mer så hade jag kanske varit besviken.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vi har två cyklar från Biltema, de hopfällbar minicyklarna. Köpte dem i Juni 2017. De har fungerat till belåtenhet under dessa år och har varit flitigt använda både i Sverige och utomlands. Med tanke på priset på 6000 utan den statliga rabatten, så är det förbaskat mycket cyklar och dessutom med batteridrift. Om batterierna säger upp sig så må det vara hänt. Cyklarna är 7 växlade och klarar det mesta utan hjälp av batteri. Hade jag köpt en cykel för det dubbla priset eller mer så hade jag kanske varit besviken.
Nu när man kan återställa ett felaktigt batteri på några minuter är cyklarna än mer värda!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Knarrevik. ge dig nu. Man måste inte vara så envis, dålig stil. Felaktigt handhavande, jo pyttsan.
Om du inte har egen erfarenhet, varför alltid så nedsättande ton?
Jag gjorde misstaget att ladda det ena batteriet i kallgrader vilket mycket väl kan ha skadat styrenheten. Det andra batteriet som är ett år äldre tar fortfarande laddning efter drygt fyra och ett halvt år och underhållsladdades i rumsvärme.
Därför kan det mycket väl vara mitt handhavande som skadat styrenheten.
Framför allt blev jag glad att det var så enkelt att fixa felet, några minuters jobb med en stjärnmejsel var räddningen. Att jag nu har tre fullgoda batterier till två cyklar må vara hänt eftersom de är billiga i jämförelse.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Anders, det är rätt fascinerande att du har varit med i denna tråd från start och ändå lyckats "missa" allt om planerat åldrande.
Inte ens batteridoktorn tror du tydligen på trots att du själv både länkat dit och följt hans instruktioner. Du kan inte ha missat alla andra videos. Han har ju hanterat ett antal cykelbatterier och även pratat med deras ägare så han bör ha rätt bra koll på läget...

Men, han har säkert helt fel, amatör som han är(?). Alla som fått sina batterier "friska" genom en nollställning hade nog bara misshandlat sönder dom.. o_O

Testa den här länken
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Anders, det är rätt fascinerande att du har varit med i denna tråd från start och ändå lyckats "missa" allt om planerat åldrande.
Inte ens batteridoktorn tror du tydligen på trots att du själv både länkat dit och följt hans instruktioner. Du kan inte ha missat alla andra videos. Han har ju hanterat ett antal cykelbatterier och även pratat med deras ägare så han bör ha rätt bra koll på läget...

Men, han har säkert helt fel, amatör som han är(?). Alla som fått sina batterier "friska" genom en nollställning hade nog bara misshandlat sönder dom.. o_O

Testa den här länken

På den video som är länkad sist här på forumet (plus) säger han ju att han inte vet om det är programmeringsfel eller planerat åldrande.
Det innebär inte per automatik att det är det ena eller andra, bara för att det passar en livsåskådning. Man behöver kanske blanda in ett mått av logiskt tänkande med.

Vi får helt enkelt vänta tills någon kört deassembler på koden i BMS:n för att vara säkra.

Batteridoktorn kanske inte är den smartaste som på sin hemsida skriver att Biltema har ett planerat åldrande. Det borde inte gå så hemskt lång tid innan biltema stämmer honom. Förtal är förtal om syftet är att misskreditera någon, oavsett sanningsinnehåll.

Plusreportaget för övrigt, gav ju inget som helst svar i frågan. Utan lämnade alla riktningar öppna.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Biltema kommer aldrig stämma Batteridoktorn, tramspåstående att något sådan skulle ske, snarare ett önsketänkande från några på forumet för att dom skall slippa skämmas.
Biltema är förmodligen orolig för stämningar/efterspelet som kommer ifrån privatpersoner, Biltema hoppas nog snarare att allt snart är glömt.

Bättre att meddela Greta att tusentals batterier kastas på tippen för att kapitalist"nöff" ska tjäna pengar.


Fast den här tråden börjar snarare påminna om min bror, då min bror är 3 år gammal står han i köket och äter kakor utan mammas vetskap, mamma konfronterar honom och säger du får inte äta kakor!
Han tuggar på som vanligt och säger, jag äter inte kakor.:confused:

Nu skulle man kunna tro att historien slutar där, sen dess har han alltid haft ett svar eller svamlat om någonting annat när det blivit obehagligt eller då han blivit påkommen!

Jag undrar: Det är inte så att ni åt kakor som barn fast ni inte fick för mamma.;)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Låt oss slå fast att inget planerat åldrande är aktuellt på Biltemas batterier, möjligen bristande kvalitet eller felaktigt handhavande!
Jag förstår inte att en grupp medlemmar alltid skall ha motsatt uppfattning, det kvittar om det är batterier eller annat.
Än en gång, om det vore inbyggt planerat åldrande så skulle en betydligt större andel batterier varit odugliga vid det här laget.
Nu är fallet löst, inte på grund av någon batteridoktor utan tack vare ett videoklipp där någon kom på att nollställa styrenheten några sekunder. Ett planerat åldrande hade gjort batteriet obrukbart för alltid.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Biltema kommer aldrig stämma Batteridoktorn, tramspåstående att något sådan skulle ske, snarare ett önsketänkande från några på forumet för att dom skall slippa skämmas

Vad skulle jag skämmas för?
Jag har i alla fall en tankeverksamhet som fungerar istället för en argumentationsförmåga som en 15 åring. Du vet dom där som är övertygade att de vet allt, fast dom egentligen inte begriper någonting.

Tänk efter och titta lite omkring dig. Ett planerat åldrande hade ju precis som Knarrevik skriver gjort produkter obrukbar, nu är det bara att lösa buggen så fungerar det igen. Så ett konstruktionsfel bör vara närmare till hands.

Oavsett, så kan man ju föra en saklig och vuxen diskussion om tekniska problem, utan att försöka ta billiga poäng på ex. Greta. Alla vet vad du vill/tänker, men men. En fin omskrivning för att slippa få inlägget raderat för dom politiska åsikterna du har.

Jag kommer att ignorera dig och dina inlägg, livet är för kort för att försöka argumentera med folk som inte *vill* höra andras åsikter.

Önskar dig trots allt ett fortsatt trevligt liv...

Edit: när jag valde ignorera Chippen försvann citatet, hoppas det inte gjorde det för er andra. Bara så ni vet...
 
Toppen