• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur förbereda inför vinterförvaring?

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Kolla bara att det inte är gummibaksida på mattan. Idag är mattor med gummibaksida dock väldigt sällsynt så har du fått en sån har du haft riktig otur.
Actionback kallas baksidan, som tydligen ska vara ventilerande fick jag veta av tillverkaren idag. Så det är nog fritt fram att låta den ligga kvar.
 
Senast ändrad:

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
I våran bil finns utförliga instruktioner vid vinterförvaring med instruktiva bilder i instruktionsboken vilket är mycket hjälpsamt så man i te glömmer något. Borde finnas i alla husbilar.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi kör året runt, minst en helg i månaden på vintern. Och har plåtisen som enda bil så det brukar bli ett ärende på helgen.

Våra vinterförberedelser går ut på att få bilen att klara minusgrader, dvs vi tömmer vattensystemet. Vi kör med vattendunk istället när vi är ute. Ingen uppvärmning, torrbollar eller annat på parkeringen. Sängkläder mm ligger kvar. Anslutning till 220V (laddning) vid parkeringen mellan turerna. Stödladdning för startbatteriet med CTEK Polar 5A vid behov.

Funkade hur bra som helst förra vintern.

Och på med dubbdäcken i november.

Tar mindre än en timma att göra bilen ”vinterklar” :)
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Litet inlägg gällande förslag om anti-möss åtgärder. Någon hade föreslagit några klyftor av vitlök... Det har jag gjort för några dagar sedan. Igår kollade jag och såg att det tuggades på klyftorna i bodelen, och i det stora garaget var klyftorna borta... sedan hittade jag dem när jahg lyfte på sommarstolarna... där fanns också möss eller råtta...sprang iväg så snabbt att inte kunnat bedöma rätt art, men det var rätt så stort.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Liten komplettering till mitt tidigare inlägg:
Sedan 1993, då började vi med husbilsåkandet, har vi inte haft något liknande möss möte.
Vi har brukat göra så:
a) rensat allt från ev. ätbara produkter ffa i skåp, köksavdelningen, etc.
b) använt anti-möss skrämmare baserat på ultraljud (en i bodelen, en i garaget)
c) var snäll mot grannens katter (nu finns det bara en och den blev lat och bekväm så den är inte mycket att lita på...)

Jag vet inte vad fick mig att ta vitlök... efter så många mössfria år.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Har någon av HBK medlemmar använt bränsletillsatsen Triboron inför vinterförvaring? Triboron skulle ha baktericid effekt förutom liten sänkning av bränsleförbrukning.
 
Toppen