• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inkoppling av Ctek laddare

wasp

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
28040
Medlemskap
2024
Har en Burstner från 2006 med en e-box från Reich med inbyggd laddare.
Efter en massa problem med överhettad box och dålig laddning och nu senast konstaterade jag att batteribanken som installerades förra hösten är förstörd:(, så har jag införskaffat en Ctek D250SA
och en Ctek M25 efter att läst i andra trådar.

Batteriladdaren kopplade jag in på e-boxens uttag för extern laddare och tog bort säkringen för den interna.
Det funkar jättebra, men är osäker på hur jag ska koppla in Dc-Dc laddaren.
Då mina egna kunskaper gällande el är ganska begränsade och jag vet att det finns många kluriga gubbar;) på detta forum så någon kanske kan hjälpa mig.

Ska jag koppla in generator uttaget på Ctek till startbatteriet på e-boxen, och låta kablarna sitta kvar på e-boxen?
eller ska jag dra en ny avsäkrad kabel direkt till startbatteriet?
 

Bilagor

  • burstner elschema .pdf
    35,2 KB · Visningar: 178
  • Skärmklipp ebox.JPG
    Skärmklipp ebox.JPG
    121 KB · Visningar: 172

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, svaret från mig blir inte helt hur du skall göra utan vad du skall tänka på för att det skall funka, eftersom jag tycker att man behöver mäta och se för att hamna på rätt inkopplingsställe.

Du har ju original brytfunktion mellan bilbatteriet och bodelsbatteriet så att det skiljereläet bryter kontakten mellan start och bobatteriet när bilen inte är igång, och ev. har du också någon underhållsladdning av startbatteriet när original bodelsladdaren är igång på 230V.
De originalfunktionerna (reläerna) måste du "komma förbi" och bli av med när du kopplar in Ctek 250.
Både skiljefunktionen och en underhållsladdning av startbatteriet finns inbyggt i Ctek'en, och för att det skall funka så får originalfunktionerna inte vara kvar efter inkopplingen för då funkar inget som det skall.
Bara Ctek'en skall finnas mellan generator/startbatteriet och bodelsbatteriet så att säga men... Samtidigt så vill man ju ha mätfunktionen kvar så att displayens siffror om laddning och A/tim kvar i bobatteriet stämmer. Det innebär att mätshunten måste fortfarande finnas kvar mellan Ctek'en och och bobatteriet. Det innebär i sin tur att man inte kan koppla in Ctek 250 direkt på bodelsbatteriet för då kommer inte den laddningen med i displayens beräkningar.
Var inkopplingen lämpligast sker då är lite svårt att säga för ritningen visar ju inte helt var reläer och mätshunt fysiskt sitter tyvärr.

Jag hoppas att infon ändå kommer till nytta. M.v.h. JANKRO.
-------------------
Ps. Det är möjligt att en väg att gå är att koppla samman Ctekladdarnas utgångar/laddkablar och gå in med båda på "extern laddare" ingången.
Samtidigt måste original sladden mellan generator/startbatteri och bobatteriet kopplas bort. så inte generatorns laddning till bobatteriet finns kvar på sidan om, för då blir Ctek'en lurad, (vilket delvis ger svar på din fråga om inkoppling av Ctek 250 till elboxens bef. kablar).
Det blir ju t.o.m. så galet om generatorladdningen till bobatteriet finns kvar, så försörjs ju delvis Ctek 250 från bobatteriet som den skall ladda eftersom generator, startbatteri och bobatteri då är sammankopplade när bilen är igång. Funkar inte alls som det skall, även om det verkar funka.
Ev. kan den sladden från startbatteriet lossas i boxen och kopplas in på Ctek 250 generatoranslutning om kabeln går direkt utan något mer än en kraftig säkring på vägen mellan startbatteri och Ctek'en.
Kolla också så det inte finns någon Amp. maxbegränsning för extern laddare på ex.lad. ingången.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag använde mig av ”Ruskens” förslag till inkoppling. Bifogar en bild på hans förslag. Men du hittar säkert tråden där den finns om du söker på forumet

B014776E-CB10-4CC4-A6E0-AF7E3B1411CA.png

Kjell
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag använde mig av ”Ruskens” förslag till inkoppling. Bifogar en bild på hans förslag. Men du hittar säkert tråden där den finns om du söker på forumet

Kjell
--------------------------------------------------
Hejsan, Vad jag kan se så kommer inte underhållsladdfunktionen från Ctek 250 till startbatteriet att fungera med den inkopplingen, även lite luddigt eftersom mätshunten inte är inritad och med i det schemat, och då blir det osäkert om den är med på vägen mellan Ctek och bobatteri, vilket gör att displayen inte visar rätta värden med A/tim i bobatteriet.
Dessutom är det lite kaka på kaka med ett relä som gör samma som Ctek'en men även stoppar underhållsladdningen till startbatteriet.
Dessutom så hoppas jag att någon info saknas för om ritningen är med avstängd motor så är ju generator/startbatteri sammankopplat med bobatteriet i det läge som visas och då tar ju bodelen ström även från startbatteriet, vilket kan sluta med att bilen inte startar.
Det kan också sluta med att något går sönder tror jag, för när man startar bilen och tar massor med ström från startbatteriet så blir det även strömrusning från bobatteriet genom kablar och reläet till startbatteri och vidare till startmotorn eftersom man inte har någon spänning på D+ innan motorn går och generatorn laddar.... Samma problem som kan uppstå med skiljerelä som bränt ihop i tillslaget läge.
Om solen skiner så laddas visserligen både start och bobatteriet, men det är ju inte heller meningen. Startbatteriet skall ju börja underhållsladdas från Ctek'en när bobatteriet är fullt och inte behöver mer. Så jag förstår tyvärr inte den inkopplingen.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Ctek 250 brukar nog hålla rätt länge tror jag och inte bara två år som verkar vara ett problem med den inkopplingen, montro om det blir strömrusning genom Ctek'en när D+ kommer eftersom bobatteriet nyss har öst ur sig mer än vanligt under några sekunder till startmotorn och snabbt kan ta tillbaka den strömmen och då knäcker Ctek'en.
Jag måste nog tyvärr säga, se upp med den inkopplingen om det nu inte saknas en hel del info på ritningen som skulle behövas som förklaring.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Finns en lite mer utförlig bild från Rusken

31F572DD-A6E7-4FB8-9751-4A2B2EE35027.png

Som Curt skriver så fungerar det. Har en voltmätare för startbatteriet och en från utgången på Ctek. Det gör att jag kan följa laddningen i realtid. Startbatteriet får laddning både under stillastående och under körning.

Hoppas att Rusken läser tråden och kan förklara inkopplingen.
Kjell
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Beror ju lite på hur EBL'en är konstruerad och var alla delar sitter. Men mätshunten mäter troligen inte all laddström i alla fall inte solcellerna om shunten sitter i EBL'en. Underhållsladdning från Ctek'en till startbatteriet kan troligen inte funka.
Sitter original skiljereläet kvar också? I så fall slipper man strömrusning från bobatteriet till startbatteriet vid start vilket är jättebra, men då har man två onödiga reläer på vägen i stället för enbart Crek'en utan något relä.
Då tas det ju ingen ström från startbatteriet vid bodelsförbrukning så då är ju det ok. Man blir ju också av med solcellsladdningen till startbatteriet vilket också är ok. för den skall ju enbart gå till bobatterierna. Men underhållsladdningen som skall hoppa igång till startbatteriet när bobatteriet är fullt kan väl inte funka.
Som jag skrev i första inlägget, det är svårt att råda om inkoppling utan att mäta och kolla var alla delar sitter i kedjan, och svårt att reda ut på ett papper :D. Men jag frågar nog igen, funkar alla grundfunktioner i bilen med mätning av allt och rätt uträkning av A/tim kvar i bobatteriet, funkar alla funktioner som Ctek'en kan bidra med för att ha så bra batteriström som möjligt i både start och bobatteri.
Jag vill inte vara envis och kan naturligtvis ha fel. Men det vanligaste är nog att sätta Ctek 250 före EBL'en så att all funktion i EBL'en fungerar som vanligt på samma sätt som man normalt kopplar in en ensam solcellsladdare på en ingång i EBL'en, och som då hamnar efter skiljereläet.
Det man måste se till med Ctek'en är att koppla generatorkabeln direkt till den och koppla bort/förbi original skiljerelä och ev. andra original funktioner och låta Ctek'en sköta den biten, och på köpet få underhållsladdningen till startbatteriet och slippa spänningsförluster i onödiga reläer.

Så åter :), funkar alla funktioner fullt ut, eller funkar det "bara" bra men kanske inte helt som det är tänkt med alla finesser.

Måste tyvärr åka ett varv, så jag måste stänga av datorn några timmar.

M. mycket v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kopplar du Ctek före EBL så kan funktioner som styrning av kyl mm. sluta fungera,dessutom ger Ctek max 20A, kylen kommer att ta 15A så det blir inte mycket laddning över.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kopplar du Ctek före EBL så kan funktioner som styrning av kyl mm. sluta fungera,dessutom ger Ctek max 20A, kylen kommer att ta 15A så det blir inte mycket laddning över.
Olof G........
----------------------------------------------------------------------------
Tillbaka hemma igen :p.

Ja, om kylen skall köras på 12V så måste man kolla vilken väg som den strömmen går. Den har ju olika funktioner beroende på hur gammal bilen är.
Den går på 12V när bilgeneratorn laddar som är standard, och går när solceller laddar tillräckligt om den funktionen finns, samt säkert flera andra varianter. Ofta eller kanske alltid så har ju kylskåpet eget relä som slår till på D+ och har inget att göra med skiljereläet. Då bör man nog mata den funktionen med en egen 12V från generatorn eller dela upp bef. kabel om man kommer åt och tycker den är tillräckligt kraftig så den funktionen ligger helt separerad från resten, vilket jag tror att den nästan gör från början så det borde inte vara så svårt. På äldre bilar är det helt separerat från början.
Dessutom så skall nog inte Ctek'en jobba mot ett kylskåp på laddsidan, den analysen klarar den nog inte av när den bara tror att det är ett eller flera batterier på den sidan och kanske någon lampa under färd.

Det jag hela tiden är ute efter är att allt skall funka fullt ut när det är färdigkopplat.
Laddning, mätning och underhållsladdning skall funka.
Displayer skall visa rätta värden för att inte lura ägaren på Amp. innehållet i batterierna.
Inget skall vara fel så laddarna blir lurade av någon annan väg som en del av strömmen tar.

Det jag har sett är extraladdare både 230V och Ctek 250 m.m. är kopplade så att laddningen inte passerar och mäts av shunten och displayerna visar helt fel.
Originalladdningen från generatorn ligger kvar och lurar fullständigt Ctek 250 att känna av bobatteriet och vad det behöver. Det är blir även lite rundgång för Ctek'ens matning sker ju delvis från batteriet som den skall ladda eftersom batterierna är sammankopplade, m.m.

Efter att tittat på den hela ritningen som Kjell1351 la in så är det ju ingen risk för rundgång eller annat dumt och strul, så det fungerar säkert bra. Men jag vidhåller fortfarande att man blir av med en del funktioner, och allt inte funkar fullt ut, samt flera onödiga reläer på vägen.

Så åter igen :), funkar alla funktioner fullt ut, eller funkar det "bara" bra men kanske inte helt som det är tänkt med alla finesser som finns och är synd att inte utnyttja.
Därför tycker jag att det är svårt att råda någon om inkoppling när man inte kan mäta och se var allt sitter som jag skrev i första inlägget.

Det är ju inte lätt att koppla in extraladdare och ändra på funktioner så att allt funkar utan att stöka till det, men varför skall man satsa på att kunna återställa något till original som troligen blir så mycket bättre än originalet.

M. mycket v.h. JANKRO.

Ps. jag såg Montreals inlägg efter jag skrev detta. Det kanske alltid är helt separerat från början även på nyare bilar och då gäller det ju bara att mata kylskåpet och Ctek'en var för sig.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vad är det som är fel, när bilen startas så går spänningen genom ctek:en och när motorn stängs av går spänningen från batteriet till EBL:en.
Arne.
------------------------------------------
Inkopplingen sker efter EBL,antingen går strömmen direkt ,eller genom Ctek när motorn går,det är detta som relät styr,inga funktioner förändras i övrigt.
---------------------------------------------
Som Curt skriver så fungerar det. Har en voltmätare för startbatteriet och en från utgången på Ctek. Det gör att jag kan följa laddningen i realtid. Startbatteriet får laddning både under stillastående och under körning.
Kjell
------------------------------------------
Hej alla, Det blev mycket klarare som sagt med en hel ritning på inkopplingen, men jag undrar fortfarande om era displayer visar rätt laddtillstånd på bobatterierna och betvivlar att underhållsladdning från solceller genom Ctek'en till startbatteriet kan funka eftersom den laddningen går ut på Ctek'ens ingång och kommer inte längre än utgång 87 på reläet när bilen är avstängd.

Kjell, jag antar att du menar startbatteriets laddning under stillastående funkar när du är inkopplad på ström och 230V laddaren jobbar. Den funktionen är ju kvar i EBL'en och funkar säkert som innan.
Jag jagar ju att Ctek'ens alla funktioner skall funka så man får full nytta av dem under färd och när man står ute i grönskan med sol på solcellerna. När/om bobatterierna blir fulladdade så skickar Ctek'en i stället ut lite startbatteriladdning på sin generatoringång för att ladda startbatteriet som kanske används en del till radio och laddning av telefoner m.m. om man står stilla länge. Den laddströmmen kan som sagt inte komma längre än utgång 87 på reläet som släppt sammankopplingen till startbatteriet och som då inte får någon laddning alls från solen ute i naturen när man kanske behöver allt som solen kan ge för att tordas nöta på batterierna.

M.v.h. JANKRO.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Skall kolla lite i morgon (idag) hur det är kopplat. Har skrivit ner vad jag behöver koppla om för att återställa till original. Har laddning från solcellerna till startbatteriet även när bilen står still. Som du säkert förstått är jag ju ingen expert på detta utan har bara följt instruktionen och fått det att fungera.
Kjell
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En nattuggla till verkar det som :p.
Aha, du kan nog ha laddning på startbatteriet bakvägen genom EBL'en när solcellerna laddar bobatterierna eftersom du då troligen har den funktionen i själva EBL'en, och den bryr sig då bara om att laddning sker till bobatterierna från något. Det gör ju i så fall att du har "tur" och startbatteriet laddas lite som det är tänkt från början att laddas när 230V laddaren är igång. När batterierna är färdigladdade med Ctek'en så slår den om till underhållsladdning och skickar ut laddning på generatoringången som inte kommer fram till startbatteriet, men i ditt fall gör det inget för det är ju redan skapligt underhållsladdat bakvägen genom EBL'en samtidigt som bobatterierna laddades :).
Olika årsmodeller och tillverkare har olika konstruktioner. Det är/var rätt vanligt att det inte fanns någon laddning alls till startbatteriet vid stillastående ibland, eller att själva 230V laddaren hade en liten extrautgång för underhållsladdning till startbatteriet, och i dom fallet så blir startbatteriet helt utan underhållsladdning om sladden till Ctek'ens ingång är bruten.
Det finns många varianter med både fällor eller tur och som sagt svårt att råda om inkoppling utan att kunna mäta och se helt hur just den bilen funkar och är kopplad fån början.

M.v.h. JANKRO.
 

wasp

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
28040
Medlemskap
2024
Hej
Skulle såklart vilja att man på displayen fortfarande kan avläsa laddning och batteri status.
Blir till att skruva ur EBL och öppna den och se om man blir klokare av det.
Vet inte vad mätshunten sitter, men tror inte att den finns i boxen då den är mycket kompakt.
Allt sitter i dubbel golvet på bilen så det är trångt och bökigt.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
JANKRO:
Har nu kollat min detaljerade ritning över anslutningen av Ctek. Lägger inte upp den här då den är handritad och dessutom innehåller samtidig installation av en battermonitor. Om du är speciellt intresserad kan jag skicka den direkt till dig.

Lite punkter

- har kopplat enligt Ruskens schema
- ej rört EBL
- tagit D+ från kylskåpets D+
- matning av kyl med 12V vid körning/stillastående fungerar
- för att återställa till original behöver jag bara montera bort alla kablar från Ctek och relä samt återanslutas matningen från relä till bodelsbatteri
- har kapacitetstestat (heter det så?) både startbatteri och bodelsbatterier och de visar bra värden efter 6 år

När det gäller om alla mätvärden stämmer i original mätinstrument kan jag inte svara säkert på det. De originalinstrument jag har, typ rund tavla, visar inga exakta värden. De visar bara om jag laddar med 10, 20 eller 30A.

PS. Jag är nog inte samma nattuggla som du är. Har ”restless legs” som håller mig varken en timme eller två på natten. DS

Wasp:

Du får väl säga till om jag missbrukar din tråd till annat än vad du tänkt dig.

Hälsar Kjell
 
Toppen