• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma iNet box?

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Är det någon av er som har erfarenhet av kombinationen Truma iNet box med intern antenn monterad i bil med plåt invändigt (ex. plåtis, Carthago mfl.)

Då GSM-signalen skall utanför plåtskalet funderar jag på signalstyrkan påverkas?

Kort och gott upplever ni dålig täckning eller funkar det med intern antenn.

All min tidigare erfarenhet av Ra-kommunikation säger mig att man här nog bör montera extern antenn. Men kan man undvika ett hål till i taket är ju det bara bra.

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Trumas iNet-box använder "2G" (GSM), inget annat. Detta betyder t.ex. att SIM-kort från "3" inte funkar.
Täckningen beror på operatör, var bilen befinner sig m.m.
Eftersom nya telefoner nästan alltid använder 3G / 4G kan man inte jämföra med täckningen för dem.

"För att sända eller motta SMS måste Truma iNet Box anslutas till ett 2G-mobilnät (GSM). Kontakta din mobiltelefonoperatör och ta reda på om en GSM-anslutning är tillgänglig med ditt mini-SIM-kort. Finns ingen GSM-anslutning kan Truma iNet Box endast användas via Bluetooth."

https://www.truma.com/web/downloadcenter/files/truma-inet-box-operating-se.pdf
(sid 2)
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Trumas iNet-box använder "2G" (GSM), inget annat. Detta betyder t.ex. att SIM-kort från "3" inte funkar.

Tack, det var nyttig info.

Täckningen beror på operatör, var bilen befinner sig m.m.
Eftersom nya telefoner nästan alltid använder 3G / 4G kan man inte jämföra med täckningen för dem.

Kommunikation över 2G påverkas även den negativt av att sändaren/mottagaren befinner isg i ett plåtskal (Faradays bur).

När moderna telefoner helt tappar kontakten slutar även 2G att funka så i dessa fall kan man likställa förutsättningarna även för utr. som sänder/tar emot över 2G-nätet.
 
Toppen