• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema elcyklar

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är inte bara Biltemas batterier som lägger av. Min kompis elcykel blev i somras tre år och led då plötslig "batteridöd". Det kostade 4500 kr att ersätta det.
Detta var en cykel av ett välkänt premiummärke, åtskilliga prisklasser över Biltemas.
Med detta sagt kanske man inte bara ska kritisera de som säljer eller tillverkar elcyklarna utan man bör nog även rikta blickarna mot batteritillverkarna.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag har min egen teori om varför batterierna pajar. Om den stämmer vet jag inte men den verkar trolig tycker jag eftersom alla typer och storlekar av batterier verkar ha samma problem. Jag har själv ett batteri som inte går att ladda trots att det bara använts ett par gånger (inget bilbatteri men ett 11-volts med inbyggd BMS).

BMS ligger hela tiden och övervakar batteriets celler, balanserar dom och styr laddningen.
Detta drar ström från batteriet, om än inte så mycket.
Låter man ett (nästan) eller helt urladdat batteri ligga en längre tid kommer BMS att fortsätta att dra ström tills batteriet är soptomt.
Försöker man då ladda batteriet så finns ingen ström till BMS så den kan koppla in laddningen eftersom den försörjs av batteriet.
Annars kan man tycka att någon/några celler skulle ta laddning men att batterispänningen skulle bli lägre.

Jag skall (när andan faller på) att ta isär mitt batteri och försöka ladda cellerna direkt och koppla förbi BMS'en.
Det skall bli intressant.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag är tveksam till att din teori stämmer. I varje fall tror jag inte den stämmer i så många fall.

Batteriet måste i så fall ha ett switchat överladdnings/överbelastningsskydd som helt bryter strömmen och jag är tveksam till att så många mindre "icke husbilsbatterier" har detta inbyggt. Det är i så fall ganska lätt att kolla för det bör då vara exakt 0V på polerna på ett sådant batteri. Är det en gnutta mer än 0V är det öppet och BMS kretsarna får rimligen kräm och vaknar till när man kopplar på en laddare.
Personligen tror jag mer på förstörda celler, kräsen BMS eller inbyggt åldrande. Men det kan säkert funka att få kräm i det om man kommer åt cellerna direkt.

OBS Detta är mitt troende och jag är ingen expert så jag är lika nyfiken som du :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Bara för att det står BMS så betyder inte det att det är samma BMS som på ett annat batteri.

BMS är och ska vara ett komplett system för att hantera batteriet, balansering är en del av BMS men bara en del, laddaren är en annan.

Det är korrekt att har man någon form av "BMS" inne i batteriet så måste man underhållsladda det eftersom BMS drar ström precis som Wizard beskrev.

Om en eller flera celler är helt tomma så kan det bli omöjligt att ladda upp batteriet, det allra bästa batteriet består i 12 volts fallet av fyra separata celler, på så sätt kan man hålla koll på varje enskilt cellpaket och ladda det separat och även ersätta det ifall det gått sönder, i vissa batterier tex i mobiler drönare od finns det lite bättre möjlighet att ladda/mäta en cell i taget dock ofta med en massa begränsningar så separata cellpaket är allra bäst.

Li är verkligen slit och släng så länge som det ej finns bra BMS, ingen vill eller jag misstänker inget vet hur de olika sk BMS fungerar i detalj och så länge alla säljer batterier med BMS utan att förstå och med det kunna ställa krav så kommer det att bli slit och släng.

Bra skött räcker dom lika länge som en mobil dvs 5-600 cykler, dåligt skött kanske bara 10 cykler, sedan finns det de som säger sig kört 2-3000 cykler, har också haft kolleger som kört 740 med husvagn i 110 på 0,7l/mil så...:)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag är tveksam till att din teori stämmer. I varje fall tror jag inte den stämmer i så många fall.

Batteriet måste i så fall ha ett switchat överladdnings/överbelastningsskydd som helt bryter strömmen och jag är tveksam till att så många mindre "icke husbilsbatterier" har detta inbyggt. Det är i så fall ganska lätt att kolla för det bör då vara exakt 0V på polerna på ett sådant batteri. Är det en gnutta mer än 0V är det öppet och BMS kretsarna får rimligen kräm och vaknar till när man kopplar på en laddare.
Personligen tror jag mer på förstörda celler, kräsen BMS eller inbyggt åldrande. Men det kan säkert funka att få kräm i det om man kommer åt cellerna direkt.

OBS Detta är mitt troende och jag är ingen expert så jag är lika nyfiken som du :)

Elektronik i allmänhet kräver minst 0,5 - 0,7 volt för att fungera så det räcker inte med "en gnutta" spänning. Det kommer inte igenom framspänningsfallet i dioder eller transistorer.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag skulle nog vilja påstå att de flesta Li batterier har problem, främst orsakat gissar jag av dåliga BMS system och BMS inkluderar laddning och urladdning likväl som balansering.

Celler från Kina är nog de allra vanligaste, men såklart alla fabriker är inte lika så det finns bra och mindre bra och säkert dåliga också, men de senare slås nog snabbt ut på en så tuff marknad.

Vad kan skilja mellan husbilsbatterierna för 8000 och de för 35000 tro, det är frågan som vi bör ställa oss.
 
F

F.d. 1470

Guest
Det har ju ifrågasatts en hel del om det är planerat åldrande, i denna tråd tidigare och även nu....

Jag har ju tidigare beskrivit att mitt batteri från 2015 tog slut plötsligt, efter ca 3 år och med ett mycket lågt antal cykler. Den andra cykeln köpt samtidigt 2016 stals så tjuvarna har nog problem nu. Ersättningscykeln med batteri från 2017 still going strong. Alla cyklar hela tiden i Portugal och ställs av 3-4 månader x 2 varje år. Aldrig varit urladdade när vi kommit tillbaka utan ofta nästan fulladdade.

Gjorde batteridoktorns operation enligt hans Youtube-kanal idag - alltså bröt strömmen helt internt i batteriet. Innan operationen var allt dött, ingen laddning togs och inga lampor lyste. Mätte strömmen internt och den låg på nära den nominella och alla celler hade samma spänning. Tog ca 30 minuter och precis som för honom fungerar nu allt igen.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Om man funderar på att reparera batterier själv så ska man komma ihåg att man aldrig får löda på celler som ej är avsedda för det, dvs dom ska ha lödöron OCH man ska ha en värstinglödkolv, dvs inte Feltema Clas Olsson od detta för minska uppvärmningen av cellen(En värsting har hög effekt dvs löder snabbt)

De utan lödöron skall svetsas eller sitta i hållare
 
F

F.d. 1470

Guest
Om man funderar på att reparera batterier själv så ska man komma ihåg att man aldrig får löda på celler som ej är avsedda för det, dvs dom ska ha lödöron OCH man ska ha en värstinglödkolv, dvs inte Feltema Clas Olsson od detta för minska uppvärmningen av cellen(En värsting har hög effekt dvs löder snabbt)

De utan lödöron skall svetsas eller sitta i hållare

Behöver inte löda, bara att kapa minuskabeln och skarva ihop den igen.

Biltemas leverantör har lött direkt i Samsungcellen....
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Elektronik i allmänhet kräver minst 0,5 - 0,7 volt för att fungera så det räcker inte med "en gnutta" spänning. Det kommer inte igenom framspänningsfallet i dioder eller transistorer.
Du missförstod nog mitt inlägg.
Jag menar att om man kan mäta upp en gnutta spänning på batteripolerna på batteriet så sitter det troligen inget "relä" som helt kopplar bort BMS och cellerna från yttervärlden(batteripolerna). Sätter man då på en laddare så får ju BMSen ström och kan vakna till liv och försöka göra sitt jobb.
Är det däremot 0V på batteriets poler så kan det ju vara för att det sitter ett relä alternativt att cellerna verkligen är helt körda i botten.
Som sagt så är jag tveksam till om mindre batterier verkligen har den typen av relä eller switchning.
 
F

F.d. 1470

Guest
Du missförstod nog mitt inlägg.
Jag menar att om man kan mäta upp en gnutta spänning på batteripolerna på batteriet så sitter det troligen inget "relä" som helt kopplar bort BMS och cellerna från yttervärlden(batteripolerna). Sätter man då på en laddare så får ju BMSen ström och kan vakna till liv och försöka göra sitt jobb.
Är det däremot 0V på batteriets poler så kan det ju vara för att det sitter ett relä alternativt att cellerna verkligen är helt körda i botten.
Som sagt så är jag tveksam till om mindre batterier verkligen har den typen av relä eller switchning.

Bara för info, mitt batteri hade vid extern mätning 0V men internt nära 24V när man plockat isär det.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Tråden handlar väl om Biltemas elcykelbatterier
Det var en rent allmän information om vad man ska tänka på om man funderar på att byta celler oavsett batteri, om sedan Biltema har lött sina batterier tvärt emot vad jag beskrev så är det bara att gratulera de som fortfarande handlar avancerade saker på Feltema i hopp om att just dom gjort ett klipp... :)
 
Toppen