• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Preem/Såifa rabatt

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Under förmåner står det att listpriset är 15,55kr litern på Preem,är detta priset vi betalar med HBK rabatt? Inte helt lätt att se vad man egentligen betalar, har idag 25öre rabatt på Qstar där är det ingen tveksamhet till vad priset blir.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Här ser du aktuella veckopress:

ÅFA förmedlar 60 miljoner liter drivmedel varje år. Genom samarbete med två av Sveriges största dieselnät, OKQ8-IDS och Preem/SÅIFA ger ÅFA-kortet tankmöjligheter på mer än 800 platser över hela landet. Ju fler som är anslutna till ÅFA desto bättre blir möjligheterna att förhandla fram bra priser på drivmedel.

IDS (International Diesel Service): Här gäller en fast rabatt på veckopris./ring för aktuellt pris.

OKQ8: Här gäller en fast rabatt på dagspris (Listpris) EJ pumppris (Aktuellt listpris finns på okq8.se)

OBS!
Preem/Såifa börjar fr.o.m.1 april 2019 med ett nytt prisupplägg!
Ert pris kommer i fortsättningen visas i form av Listpris-rabatt på fakturorna.


F r o m idag 30/9 sänker Preem/Såifa priset på diesel!
Ert pris på DIESEL efter sänkningen är
15,55:-/liter inkl. moms (12,44:-/liter ex. moms)
 
F

F.d. 32985

Guest
Det är det aktuella priset just denna vecka.
Nästa måndag ändras ev priset och det nya priset går att läsa under medlemsförmåner.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack, OK/Q8 ,vad är rabatten? Det är inte enkelt att komma fram vad verkligt pris blir.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
I min senaste faktura från ÅFA (september) så anges rabatten till 0.91 kr/l för diesel och 0.32 kr/l för bensin. Men för att få ett verkligt värde på rabatten så måste man ju istället jämföra vad man betalar. Och jämförelsen måste göras med priser som gällde det aktuella datumet då bränslepriserna ju går upp och ned hela tiden, mest upp nu för tiden. Men 91 öre per liter låter ju ok så jag nöjer mig med det.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Bränslepris.jpg
I min senaste faktura från ÅFA (september) så anges rabatten till 0.91 kr/l för diesel och 0.32 kr/l för bensin. Men för att få ett verkligt värde på rabatten så måste man ju istället jämföra vad man betalar. Och jämförelsen måste göras med priser som gällde det aktuella datumet då bränslepriserna ju går upp och ned hela tiden, mest upp nu för tiden. Men 91 öre per liter låter ju ok så jag nöjer mig med det.
Rabatten är 0,91 kr plus moms, blir ungefär 1,14 kr per liter. Rabatten räknas på ett veckopris och jämfört med pumppriset varierar rabatten en hel del. Har sammanställ en lista från några tankningar där jag har både pumppris och fakturapris.
clip_image002.gif


Jan-Olov
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Visa bilaga 180727
Rabatten är 0,91 kr plus moms, blir ungefär 1,14 kr per liter. Rabatten räknas på ett veckopris och jämfört med pumppriset varierar rabatten en hel del. Har sammanställ en lista från några tankningar där jag har både pumppris och fakturapris.
clip_image002.gif


Jan-Olov
Vilket bolag har du tankat på till dessa priser?
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Preem rabatt på 1,14 verkar ju bra men..... listpriset är idag 16.65, vi betalar 15.50, vilket ger 1.15 rabatt, men det skyltade priset är 16.09 så rabatten är i praktiken 59öre.
1.14 lät för bra vilket det också är,men det är bra att HBK har förhandlat fram rabatten ändå!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Preem rabatt på 1,14 verkar ju bra men..... listpriset är idag 16.65, vi betalar 15.50, vilket ger 1.15 rabatt, men det skyltade priset är 16.09 så rabatten är i praktiken 59öre.
1.14 lät för bra vilket det också är,men det är bra att HBK har förhandlat fram rabatten ändå!
En förklaring:
ÅFA/SÅIFA meddelar oss en gång per vecka vilket pris/liter för diesel som gäller.
På en stations prisskylt kan priset förändras flera gånger per dag, av den anledningen kan vårt pris både vara mycket förmånligare ner till förmånligt.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag vet andra organisationer som förhandlat sig fram till en rabatt på 40 öre på pumppriset.
I ett tidigare inlägg bifogade jag en lista med pumppris, fakturapris och rabatt på pumppriset. I den listan är det bara två inköp där jag fått mindre än 40 öre i rabatt på pumppriset. Jag tycker att Husbilsklubben förhandlare har gjort ett bra jobb.

Jan-Olov
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har ett gammalt Såifa/Prem privat bränslekort via mitt jobb som är stor kund till dom och som ger 90 öre exkl moms som rabatt mot aktuellt pumpris. Borde vara en vägledning var man bör ligga eller?
Rabatt på pumppris borde vara enklast,då vet man vad man betalar direkt, nu skall man ta reda på ett veckopris först.
Jag kommer jämföra med dom rabatter jag har på andra bolag för att se vad den egentliga rabatten är.
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Har haft kort i många år via Autoplan (förmånsbil) men när jag nu blev pensionär så fick jag lämna det åter. På de kort som jag hade på Preem och Cirkel K ändrade man för säkert 7-8 år sedan till att rabatten var på publicerat pris. Innan var det på pumppris vilket förstås var bättre då det på den tiden faktiskt var priskrig på diesel. För övrigt var rabatten förra året på Autoplankortet 1.05 kr på Preem så ÅFA-kortet är riktigt bra. Dessutom är de 40 öre rabatt på bensin.
 

Laika 730

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2024
Tycker att vi ska vara glada att klubben har förhandlat fram denna deal. Man kan inte jämföra med kunder som tankar flera kubik per år. Vi har ju var sitt konto och tankad mängd per konto stannar nog vid c:a 1 kubik. Dessutom är det ju frivilligt om man vill delta. Jag är i alla fall nöjd.
Håkan
 
S

Sören-6830

Guest
För några år sedan var jag medlem i en annan klubb. De hade samma avtal med SÅIFA, då var det ett avtal som de flesta åkerier och vagnparksägare kunde få. Men tidigare måste man tanka på en SÅIFA-märkt station.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Har någon kommit underfund med rabatten på OK/Q8. Jag förbrukar ungefär lika mycket diesel som bensin per år och försöker komma fram till vilket kort jag eventuellt skall ha. Jag har en känsla av att de olika bolagens listpriser inte skiljer sig så mycket åt i längre perspektiv. Variationerna vid pump kan man ju inte förutspå så det får förbli osäkerhetsfaktor. Men någon sorts jämförelse hoppas jag någon lyckats göra. Någon är inte jag.
 
F

F.d. 58689

Guest
Tycker det verkar bra med ett listpris, men ibland är det ju priskrig på bensin och diesel, så då bli ju rabatten mindre. Här tar de nu 15:89/lit för dieseln och då blir rabatten "bara" 39 öre mot listpriset, men i somras var det nästan en hel krona billigare!! Lite rabatt bättre än ingen rabatt och man kan tanka var som helst, oavsett vad priset på pumpen säger. :)
Sen har vi alla en valmöjlighet att göra det vi själva tycker passar bäst och är mest förmånligt!! :msn_thumbup:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har också Qstarkort 25öre rabatt,detta var billigare än Preem denna vecka,båda mackarna ligger på samma gata så det är bara välja billigast just nu
 
Toppen