• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanelen som hoppade av

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Läs Konsumenttjänstlagen som ger dig 3 års reklamationsrätt. Denna lag är icke dispositiv.
Lennart
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det samma hände mig också på väg till Tyskland för några år sedan. Solpanel nymonterad på verkstad blåste av på E4. Hörde något buller från taket. Trodde det var den strulande TV antennen, men när jag stannade på en parkering senare saknades solpanel med fästen och allt. Limmet satt kvar på taket. Montören hade sannolikt missat att rengöra aluminiumprofilerna före montage. Företaget monterade en ny panel och inget tillbud rapporterades i media. Tur i oturen.

Då måste det ju vara så att då ni båda befann er i Tyskland när era solpaneler försvann:swoon:.... att då kan det inte vara speciellt bra att köra med solpaneler på taket av en H-bil i Tyskland.... Så hur löser man detta :twitcy:?? ;).... och hur är det med de andra länder ?:twitcy:
 

Arne Berger

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Norge
HBK-Nr
5057
Medlemskap
2024
Trygg-Hansa sin påstand må skyldes uvitenhet. Det må kunne gå an å få en statistikk eller uttalelse fra en forhandler om hvor stor andel som får montert solpanel. Det må vel være nærmer 50%, og da tar T-H feil. Denne saken bør du vinne! Lykke til!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tumbo får ingen bra reklam,det är ju ”några” som läser detta forum, gå in till ansvarig på företaget, dom få gånger jag behövt anlita garanti på min bil, har jag tagit det personligen med försäljningschefen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ett dåligt utfört arbete skall naturligtvis göras om gratis och helst med bränsleersättning för resan att få en ny monterad. Att det har gått ett tag sedan de monterade den är ingen ursäkt, ett dåligt utfört jobb helt enkelt.......... En solpanel på ett husbils eller husvagnstak får väl för f.. inte lossna helt enkelt. Dåligt rengjort och dåligt förarbete på taket ser det ut som, det finns ju inget lim alls kvar där fästena har legat an på taket.

Men Tumbo är inte ensamma om att göra dåliga solpanelsmonteringar. Ett annat stort och etablerat företag sålde in ett proffspanelmontage tillsammans med ett "bättre beg. husbilsköp" åt en kompis till mig.
Efter hemkomsten på senare utdömda framdäck som var monterade något år innan köpet, när bilen var sex år gammal tror jag, men ändå tillverkade något år innan bilen ens var född bl.a.

Solpanelen, limmad på taket verkade sitta fast i alla fall men... Uppe på taket på en sträcka av ca. 2 meter hade man använt en röd och en svart enkelkabel för inkoppling mellan panelen och takgenomföringen. Närmsta vägen mellan två punkter är ju en rak linje och då lägger man naturligtvis de två kablarna (av en kvalité som ö.h.t. inte skall ligga uppe på taket i sol och oväder) på tvären på taket mellan panelen och takgenomföringen. Man måste ju även fästa fast dem lite och då bakar man in dem i en kraftig kladdig sträng av silikon för att de inte skall fladdra där uppe.
Det såg så underligt och otroligt ut så man kunde undra vem som hade gjort jobbet, inhyrda barn från förskolan kanske.
Vidare inne i bilen så tittade kablarna fram vid förarstolen där EBL'en satt. Solcellsregulatorn hängde och dinglade där i två buntband/straps framför EBL'en och skymde effektivt säkringarna om någon ev. skulle gå sönder. Dessutom så var kablarna skalade för långt, plus man hade inte lyckats att få in alla koppartrådar i skruvfästet för kablarna utan de spretade runt lite hur som helst. Det satt ett metallgaller som sparkskydd för elblocket och den dinglande regulatorns dåligt instoppade koppartrådar skulle ha kommit i kontakt med det jordade gallret om dinglandet skulle blivit kraftigt.
Ja även det såg så underligt ut och helkasst gjort så man blev häpen över att se eländet.
Det positiva man kan säga är att solpanelen satt kvar under de år de ägde bilen i alla fall.
Man upphör aldrig att förundras över vad proffs kan åstadkomma.
Vad då... säkringar till panelkablarna? Nej jag tror inte att det var något som existerade heller.

M.v.h. JANKRO.
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Vi har oxå mycket dåliga erfarenheter av TUMBO som leverantör och verkstad av husvagn och husbilar när det gäller solceller och regulatorer, vi har fått två batterier förstörda och en regulator och en jordfelsbrytare så jag tvivlar om de jobbar i veboa . . . . . . . här slutar jag gnället innan . . . .
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vi har oxå mycket dåliga erfarenheter av TUMBO som leverantör och verkstad av husvagn och husbilar när det gäller solceller och regulatorer, vi har fått två batterier förstörda och en regulator och en jordfelsbrytare så jag tvivlar om de jobbar i veboa . . . . . . . här slutar jag gnället innan . . . .
Då jag hade problem med kylen kontaktade jag Tumbos Vd, Jan, och fick den hjälp jag behövde. Så de gör också bra jobb.
Kjell
 

knauser

HBK Intresserad
Inlägg
142
Kommun
Katrineholm
Så man ska lämna in bilen till Vd:n , konstig verkstad....Var det han som limmade solpanelen?
Nää, men VD är högst upp i kedjan och har ett stort ansvar samt den man vänder sig till om inte säljare eller dyl. inte lyssnar när man inte är nöjd.

Vem klagar du till samt accepterar kanske sommarjobbarn's beslut ?
 

Anders W

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
25924
Medlemskap
2024
Jan ville inte höra på mina klagomål eller ha ta en diskussion med mig :eek::oops: för att rätta till det hela
 
W

Weckman

Guest
Har nu reklamerat montering och panel, hos verkstaden. Möts av tystnad... Kontaktade då Trygg Hansa, som inte anser att en solpanel är ett normalt tillbehör på en husbil och då ska ha en separat försäkring.
Således blir det till att bekosta allt en gång till

Dessa förbannade bolag...
Tappade en honungs burk på bordet en morgon från en halv meter, och glasburken höll men inte bordsskivan. Förbannad och besviken då bilen var ny, men tänkte ta det med mitt försäkringsbolag när vi kommit hem då vi har en drulleförsäkring..
Döm av min förvåning så blev det ingen ersättning. Drulleförsäkringen gäller inte om jag orsakar skada på min egen egendom:)..
Hade jag sagt att min granne tappat den så hade hans drulleförsäkring tagit det..
Nästa gång jag får en skada ska jag inte anmäla det innan jag vet vad som gäller vid skadereglering.. Får ge grannen lite färsk honung som betalning och be honom ge honom skulden. Ingen billig bordsskiva heller, men som man bäddar får man ligga..
 
Toppen