• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Truma Inet Box

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
iNet kommunicerar bara med SMS (och Bluetooth om du är i närheten). Tag det absolut billigaste 2G-abonnemanget som inte tar betalt för SMS, eller i alla fall mycket litet för varje SMS. Någon mobildata ("2Gb") behövs inte alls.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag satte upp en antenn på en sidoruta (klistrad på insidan) för säkerhets skull. Man måste sedan lägga om en omkopplare på iNet-enheten och (tror jag) starta om den. Fungerar utan problem för mig.

Jag tycker, över huvud taget, att radiodelarna (Bluetooth och GSM) inte verkar vara speciellt robusta. Dålig räckvidd och känslig för var i bilen den monteras. All jordad aluminium (och annan plåt) i bilen skärmar en del och det är nog där problemen finns.

MVH
Hans
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Hej alla kunniga:)

Jag tänkte beställa Truma iNet inkl. Level Control. 3995kr för båda låter som ett mycket bra pris!? Är det något speciellt jag bör tänka på? Jag har iNet ready panel. Är den svår att koppla in själva? Har inte någon erfarenhet alls av 12-voltssystem.

Tack på förhand

Med vänlig hälsning
Per J
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Det är ett enkelt montage som du bör klara av med ringa erfarenhet av 12V-system.
Montera boxen i anslutning till pannan så har du enkel tillgång till signalkabel samt 12V från pannan.
Därefter så är det bara ladda ned appen och följa givna instruktioner.
Beträffande dålig mottagning avseende GSM så har jag inte haft dessa problem. Däremot så kan man ibland irriteras över att den växlar mellan Bluetooth och GSM, men det är ju en naturlig följd av räckviddsbegränsning hos BT
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tack, då trycker jag på köpknappen:) Så den får ström från pannan?

iNet-boxen skall ha ström via en separat strömkabel. Rent tekniskt kan du kanske koppla den till pannan men då bör du nog sätta en säkring mellan panna och box.

Kom ihåg att LevelControl bara passar på stål och aluminiumflaskor och att det behövs en speciell hållare till alu som spänner fast LevelControl:en mot botten av flaskan. Jag har till och från problem med Bluetooth-kopplingen till min ena alu-flaska. Verkar som det är för trångt under flaskan och jag har inte utrymme uppåt för att höja flaskan.

MVH
Hans
 
F

Fd.47585

Guest
Nu mer finns app för att kommunicera levelcontrol
direkt med telefon istället för till inet boxen, kanske fungerar bättre.
Detta som ett tips om levelcontrol inte vill prata med inet boxen som nämts i tråden. Har det problemet själv ibland då inetboxen sitter vid bordet i dubbelgolvet och gasolskåpet vid vänster bakhjul.
 
Senast redigerad av en moderator:

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
iNet-boxen skall ha ström via en separat strömkabel. Rent tekniskt kan du kanske koppla den till pannan men då bör du nog sätta en säkring mellan panna och box.

Kom ihåg att LevelControl bara passar på stål och aluminiumflaskor och att det behövs en speciell hållare till alu som spänner fast LevelControl:en mot botten av flaskan. Jag har till och från problem med Bluetooth-kopplingen till min ena alu-flaska. Verkar som det är för trångt under flaskan och jag har inte utrymme uppåt för att höja flaskan.

MVH
Hans
Jag fick med en kabel där en säkring fanns påmonterad så det är inga problem med det montaget.

När det gäller appen för levelcontrol så kommunicerar den endast med nivåsensorn på gasoltuben. Det bästa med iNet är ju kommunikationen med panna och AC samt dess möjligheter till att ge larm för valda temperaturnivåer och spänning
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Nja, det är jag osäker på om det stämmer. När vi skickar sms till våran HB så får vi svar även på gasnivån d.v.s. Inet-modulen kommunicerar med level controlen. En sak som kan vara bra att känna till är att level controlen fungerar dåligt på alugas flaskor då signalen ”kolliderar” med flottören inuti flaskan. DavidS
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Aldes iNet!? Utgår ifrån att du menar deras Smartpanel och den kan jag inte i detalj.
Mera brydd varför du skall manuellt starta cirkulationspumpen? Denna går ju igång direkt när systemet påkallar värme.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Aldes iNet!? Utgår ifrån att du menar deras Smartpanel och den kan jag inte i detalj.
Mera brydd varför du skall manuellt starta cirkulationspumpen? Denna går ju igång direkt när systemet påkallar värme.

Här är en länk till ALDES Smartcontrol som tyvärr inte finns tillgänglig längre. Se vad många fler funktioner den hade. https://products.alde.se/storage/me...art-control-v-3020-09-rev1593-se-en-de-fr.pdf . Cirkulationspumpen jag vill starta är bilmotorns elektriska cirkulationspump för att värma motorn innan avfärd, inte värmesystemets cirkulationspump till bodelens värme.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det enda som saknas i iNet är "Extra styrutgång: på/av" och samma för kylskåpet

Under "Fjärrstyrning" i iNet hittar man:
Värmare av/på, Inställning temperatur, inställning av varmvatten i tre steg, effektnivåer på el, gasdrift av/på.
Under "Meddelande" kan man sedan ställa olika larm.

Hur styr du motorvärmaren pump med SmartControl?

MVH
Hans
 
Toppen