• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga om köpa plåtis

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Hej
Vi hade tänkt att ånyo köpa husbil och denna gång lite mindre bil, verkar som om en plåtis uppfyller våra önskemål, dock svårt att veta vilken, vi vill ha långbäddar men ändå under 6 m, finns egentligen två som vi ser som intressanta. Den mest intressanta är Globe-traveller axtive zs, därefter kommer Carthago Malibu, har tidigare på forumet ställt frågan om någon vet något om Globe- traveller. Verkar vara ett väldigt okänt märke i Sverige så det är svårt att veta om det är bra eller dåligt, görs i Polen. Så min fråga är kan någon hjälpa mig med information om Globe-traveller mer än den jag kan hitta på nätet, är det någon som äger ngn sådan plåtis (efter 2016), Är det en vettig bil eller ??
Med vänlig hälsning,
P&B
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.721
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Råkade springa runt och titta på diverse plåtisar i helgen, och kom fram till att långbäddar och sex meter inte är någon bra kombination, minimal toa, väldigt liten sittgrupp med dålig soffa och minimalt bord, väldigt litet pentry med oftast mycket litet kylskåp..? !
 

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Hej
Tack för ditt svar, vi är rätt säkra på att vi vill ha en bil på 6 m och då ffa för att kunna parkera lite mer obehindrat, Vilka är dina erferenheter av Globe-Traveller ?
P
 

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Tack för info Montreal, vi har kommit fram till samma sak som du och inser att man måste kompromissa. Har du sett ngn Globe-traveller som är sex m ?
P
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.721
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tyvärr fanns det inte någon sådan utställd, men utrymmesproblematiken är ju densamma, sex meter lämpar sig bäst med tvärbädd, alternativt högtak och säng på 2:a våning.
Jag har sett en Globetraveller på mässa i Tyskland men det är ett par år sedan, och då tyckte jag att de verkade ganska välbyggda och klart intressanta.
 
  • Gilla
Reaktioner: P&B

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vi har en Knaus med det pampiga namnet Box Star plus 600 ME, vilket förenklat betyder en plåtis som är 5,99 lång och som inretts med långbäddar.

Vi hade tidigare en plåtis, med samma längd men med tvärbädd.

Vi upplever ingen större skillnad i bilen, det enda konkreta negativa är att kylskåpen i den nya hamnade på golvet. Vilket kompenseras med råge av de fina långbäddarna och genom en annan design, en ljusare och luftigare interiör.

Men visst är en plåtis en kompromiss på många områden, men enkelheten och det praktiska uppväger i vårt fall.

TommyD
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Globe Traveler har högre kvalitet, men kanske inte så mycket lulllull.
 

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Tack alla för svaren, bra att höra om der där med tvärbädd och långbädd, känns bra, intressant med Pösseln, det verkar som Esbörn i alla fall sett en, vet du Esbjörn vad det är för lulllull den saknar ?
P
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Fördelen med Globe Travellern är att bakstamen är isolerad och man kan byta gasolflaska utan att släppa in hela vintern. När jag vintercampat med plåtis har jag haft MASA täcke fram och ett delat täcke invändigt bak så att det gått att vika upp täcket på gasolsidan vid sängen och behålla värmen i bädden.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
P&B, du måste prioritera/kompromissa. Vi prioriterade högt placerad kyl, skafferi, garderob och många lådor under köket. Då blev det tvärbädd. 5,99 meters bil. Var ute 25 dygn efter vi köpt den. Hade inga problem med tvärbädden. Men det är ju högst personligt.
Scrolla ner så ser du många interiör bilder på vårt val.
https://www.buerstner.com/se/camper-vans/city-car/
 

P&B

HBK Medlem
Inlägg
179
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2024
Hej
Tack alla för era svar, vi har kommit fram till att just en 6m bil med långbäddar är det vi prioriterar, Globe-Travellern är den vi fastnat för med tanke på inbyggnaden bak. Man vinner också några cm på en längre säng. Vet att allt är mycket mindre och att vi inte får plats med lika mycket som i den Hobby 750 vi hade.
Egentligen tycker jag lösning på globe-traveller är utmärkt bara lite tveksam till att köpa en så ovanlig bil och lite fundersamt är det att det finns så få sålda. Man kan ju inte låta bli och misstänka att det är ngt som inte är bra med bilen.
 

61lilwil

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Sala
HBK-Nr
16762
Medlemskap
2024
Lycka till med er nya bil. Jag var oxå inne på att byta vår Rapido V56:a till en Globe (med drop-down säng) men det blev en begagnad La Strada EB i stället. Är väldigt nöjd med vår bil men jag är övertygad om att en Globe Traveller är ett bra köp. Som sagt, lycka till, njut av bilen och kör försiktigt
 

Globetraveller

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
28627
Medlemskap
2024
Hej.:)
Köpte en globe traveller phatfinder XS 2ACDF8A1-3D1B-4762-B97F-B774D5451EEB.jpeg i sep förra året, har haft den nu i 1år.
Jag är super nöjd med bilen.
Vi har bott 3 vuxna i den det var inga problem.
Bädden ovanför sittgruppen är genial.
Barnbarnens favorit:)
Det står 588 i besiktnings instrumentet.
Sängen är längsbäddad (franskmodell)120*195
Har nu kört nästan 3000mil sen jag köpte den.
Det är Fiat ducato chassi, automat, 180 hk.
Årsmodell 2016.
Har bott i den i vinter, och verkligen fått testa värmen i kyla (-30 som mest) och storm.
Har nu tänkt åka till Spanien/Portugal i 5 mån, ska bli trevligt att testa i det klimatet.

Med vänlig hälsning, Roger
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Globe traveller. Visst har du dubbelgolv i din. Om du har det hur högt är det i förhållande till undergolvet? Är golvet i förarhytten på samma nivå på bodelsgolvet?
Vet du var luftintagen är och hur stora? Sitter avloppstanken i dubbelgolvet?
Har köpt en Citroen Jumper som ska byggas om till husbil var det lider.
Med vänlig hälsning Peter
 

Globetraveller

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
28627
Medlemskap
2024
Halloj.
Det är dubbelgolv, har inte något exakt mått på mellanrummet.
Kan vara ca 15 cm.
Golvet är på samma nivå i hela bilen.
Avloppstanken är i mellanrummet och är på 120 liter.
Luftintaget bra fråga....hmmm....finns ett på vänster sida ca 100* 300mm
Men jag tror det är till kylen.
Kan det finnas på undersidan av bilen.
 
Toppen