• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Test av Lifepo4 batterier

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Tänkte dela med mig av vår första vecka med 2x 100ah LiFePo4 batterier.
Vi har fricampat ända sedan vår första husbil 2003 en Hobby 600 med halogenlampor, fläktvärmesystem m.m och ett gelbatteri på 75ah som räckte en kväll om det var på hösten med lite kyligare väder, alltså helt hopplöst om man inte stod vid 220v stolpe. Blev till slut 3 x 75ah gelbatterier så vi klarade oss en helg utan elbrist men det var nära på att det inte räckte det heller men efter att jag bytte alla lampor till led så blev det bättre. Bytte husbil 2014 Adria 690 coral med ett gelbatteri på 85 ah som tillslut blev 3st x 85 ah och fortfarande svårt att få det att räcka till för allt tv tittande, belysning, datorladdning m.m eftersom vi fortfarande fricampar. Nu bytte vi till 2 x 100ah LifePo4 batterier med bsm och djäklar vilken skillnad. Vi lyfte ur 3 gelbatterier på nästan 100 kg till 2x10kg litium batterier bara vikten gör det nästan värt att byta. Vi har nu testat i en vecka fricampandes i bohuslän med skitväder och nästan minusgrader, tittat på tv hela kvällarna, full belysning, laddat datorer och telefoner, kört köksfläkt t.o.m när vi kokade kaffe, alltså slösat till max och det lägsta värdet vi nådde det var 80 % laddning kvar. Körde vi en stund så laddade det fort som faen. Känslan att fricampa har aldrig känts mer fri än såhär.
Vi har en solpanel på 200 watt som monterades när bilen var ny, så vi har inte ändrat i konfigurationen efter inköpet av LIfePO4 batterierna. Jag köpte dessa hos en av HB klubbens medlemsrabatt företag Americantools.se.
Kan bara rekommendera att byta batterier för er som vill fricampa.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Jag lyfte ut mina 3 gelbatterier och ställde dit 2 nya LifePo4 100 Ah vardera, funkar hur bra som helst, det sitter en liten krets BSM som övervakar varje batteri och skyddar mot för mycket, för länge o.s.v.
Drog ut säkringen i elblocket som ger interna laddaren ström så istället köpte jag en laddare Victron på 30ah som laddar Litiumbatter korrekt, dessutom kan du koppla upp dig med inbyggd bluetooth i laddaren och direkt se hur batterierna mår. köpte lite tjockare kablar för pararellkopplingen av dessa två batterier sinsemellan eftersom dom suger i sig allt dom kan upp till 100ah om din generator kan ge så mycket så laddas dom oerhört snabbt. När jag åker ut med husbilen sätter jag tillbaks säkringen i elblocket för att laddningen skall funka när vi kör (har inte kollat om denna säkringen påverkar 12v laddningen men skall göra det vid nästa tur).
Så 1 meter kabel och några kabelskor var allt som behövdes. Jag bytte ett dåligt startbatteri mot ett AGM batteri som klarar den spänningen som LifePo4 vill ha.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag är lite undrande till hur bra BMSerna verkligen fungerar i dom "allt i ett" batterier som säljs på marknaden under diverse importnamn. Informationen är ju ofta knapphändig så det är svårt att veta.
Dels är ju maxbelastningen intressant om det nu verkligen sitter riktiga överbelastningsskydd inbyggda i batterierna. Med 80-100A som flera verkar ha som max går det ju inte att köra en stor inverter eller nödanvända det som ett startbatteri. Klarar reläet sen verkligen att bryta en rejäl plötslig överlast eller brinner det ihop?
Sen undrar jag lite vilken effekt balanseringen/överladdningsskyddet har. Det kan ju gå lätt att ladda på mer än vad BMSen klarar av att "balansera bort" vilket medför att celler ändå kan överladdas. Om laddningen bara bryts hårt via skyddsreläet kopplas ju hela batteriet bort och inget fungerar.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag är lite undrande till hur bra BMSerna verkligen fungerar i dom "allt i ett" batterier som säljs på marknaden under diverse importnamn. Informationen är ju ofta knapphändig så det är svårt att veta.
Dels är ju maxbelastningen intressant om det nu verkligen sitter riktiga överbelastningsskydd inbyggda i batterierna. Med 80-100A som flera verkar ha som max går det ju inte att köra en stor inverter eller nödanvända det som ett startbatteri. Klarar reläet sen verkligen att bryta en rejäl plötslig överlast eller brinner det ihop?
Sen undrar jag lite vilken effekt balanseringen/överladdningsskyddet har. Det kan ju gå lätt att ladda på mer än vad BMSen klarar av att "balansera bort" vilket medför att celler ändå kan överladdas. Om laddningen bara bryts hårt via skyddsreläet kopplas ju hela batteriet bort och inget fungerar.
Detta är de största problemen med Li och BMS, ingen vet exakt hur det är gjort och hur bra det fungerar och vilken faktiskt livslängd dessa batterier har.

Men jag kan säga att så mycket jobb det är med BMS och Li för att kunna använda dom i tungamiljöer så tror jag inte att många BMS är så konstruerade som dom bör vara, en spontan känsla är att EZA är närmast men det är inte baserat på några fakta.

BMS och laddaren måste egentligen vara ihopbyggda precis som du nämner med "hur mycket den orkar balansera bort", det finns två sorters balansering
- en bränner bort överspänningen
- en överför överspänningen till andra behövande celler

Den senare är dyr så den är knappast använd i dessa batterier så antar man att det är den förstnämnda.

Då måste laddaren begränsa strömmen när man nått toppspänningen och sedan ligga kvar på den spänningen tills alla celler har korrekt spänning, men vilken laddare har koll på det om den inte pratar med BMS?

Ligger den kvar för länge så blir batteriet varmt.

Korrekt gjort skall laddaren koppla bort batteriet från bodelen under laddfasen, laddaren skall sedan driva bodelen själv om den orkar,orkar den inte skall den ta nödvändig ström från batteriet och när det är fulladdat skall laddaren koppla bort laddningen helt och själv driva bodelen.

Sedan att driva stora strömmar så ställer det än högre krav på hela batterisystemet, inte minst ev reläer som du nämner.

Hade varit najs att få tag på ett batteri och öppna upp det, först då kan man få lite känsla för hur det är gjort och sedan testa och mäta upp det, är det inte konstruerat rätt så är det bara slumpen som avgör hur länge det fungerar, "works for me" är som sagt inget att luta sig tillbaka mot.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Vad innebär det att du "ställt upp" 220 V laddaren? Antar att det är någon form av inställningsmöjlighet som troligen saknas i min EBL/laddare och blir nyfiken på vad det kan vara.
Jag har på laddaren en liten switch för att välja GEL eller Pb, rekommenderades av Sunlux att välja Pb.
End of charging voltage with CC operation: 14,4V GEL | 14,7V Pb
Voltage during TC operation (V ): 14,4V GEL | 14,7V Pb
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
- en överför överspänningen till andra behövande celler

Den senare är dyr så den är knappast använd i dessa batterier så antar man att det är den förstnämnda.
De fleste billige kretser med balansering benytter faktisk en liten bypass på ladningen for de celler som holder høyest spenning - dette er den billigste teknikken for balansering.

En mye dyrere løsning er aktiv styring av ladestrøm til de svakeste cellene, resultatet blir nesten det samme ;)

Har ennå ikke sett noen andre løsninger enn disse to med unntak en ekstrem variant hvor hver celle (eller gruppe i parallell) lades uavhengig av de andre i pakken. Denne benyttes i frittstående ladere for store effekter og er ikke egnet for husbil bruk men benyttes i elbiler i forbindelse med hurtigladning (Tesla SuperCharger).
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
De fleste billige kretser med balansering benytter faktisk en liten bypass på ladningen for de celler som holder høyest spenning - dette er den billigste teknikken for balansering.

En mye dyrere løsning er aktiv styring av ladestrøm til de svakeste cellene, resultatet blir nesten det samme ;)

Har ennå ikke sett noen andre løsninger enn disse to med unntak en ekstrem variant hvor hver celle (eller gruppe i parallell) lades uavhengig av de andre i pakken. Denne benyttes i frittstående ladere for store effekter og er ikke egnet for husbil bruk men benyttes i elbiler i forbindelse med hurtigladning (Tesla SuperCharger).
Vad menar du med bypass?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det åpnes en elektronisk vei forbi cellen slik at de andre cellene får en høyere ladestrøm enn cellen med høyest spenning. Relativt enkelt for mindre mengder energi, men blir fort dyrt om en skal foreta full bypass av en celle. Teoretisk er det som om en legger en passende motstand parallelt med cellen, den strøm som går gjennom motstanden går ikke inn i cellen, i praksis blir og ladespenningen for denne cellen redusert litt samtidig - parallell motstanden er der for å ikke gi overspenning til de andre cellene.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det åpnes en elektronisk vei forbi cellen slik at de andre cellene får en høyere ladestrøm enn cellen med høyest spenning. Relativt enkelt for mindre mengder energi, men blir fort dyrt om en skal foreta full bypass av en celle. Teoretisk er det som om en legger en passende motstand parallelt med cellen, den strøm som går gjennom motstanden går ikke inn i cellen, i praksis blir og ladespenningen for denne cellen redusert litt samtidig - parallell motstanden er der for å ikke gi overspenning til de andre cellene.
Hmm, är inte helt med på hur denna balansering fungerar, har du någon bild på denna koppling.

Du skriver ström, men ström är inte problemet, det är spänningen som man måste hålla koll på inte strömmen över varje cell.

Kopplar man sig förbi en cell så blir spänningen för de övriga högre som jag ser det, och då kommer man att måste koppla sig förbi nästa också och tillslut har man kopplar sig förbi alla.

Laddaren måste veta hur balanseringen fungerar annars vet den ej när hela batteriet är fulladdat, i enkla BMS där man bränner bort effekten så vet man hur mycket ström balanseringen tar när alla celler är fulla och då kan man bryta laddningen.

Jag skulle vilja nyansera begreppern, BMS är för mig ett komplett system för att sköta ett batteri och balansering är en delkomponent i ett BMS.

Som jag förstått så har de flesta batterier någon form av balansering samt ev under/över spänningsskydd och detta kallas BMS vilket är lite felaktigt anser jag, EZA kanske har ett mera komplett BMS eller har jag fel?

Jag några gånger gjort jämförelse med mobiler och laptops och hur de fungerar, de har ett komplett BMS som inkluderar att mata förbrukarna med ström från batteriet eller om batteriet är fullt och laddare ansluten så matas förbrukarna från laddaren och laddningen reduceras, så borde ett komplett system fungera för en husbil anser jag, dvs i pratiken är det ett sk UPS system som vi behöver ha eller hur.
Avbrottsfri kraftförsörjning – Wikipedia

Dvs batteriet skall bara användas när det behövs och bara laddas tills det är fullt, det var felet på tidigare mobiler och laptops som laddades hela tiden mer eller mindre.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Kan inte någon berätta vad dom skriver?

Men sedan är det som jag sagt många gånger "works for me" är inte ett sätt att säga att något är bra, det måste vara konstruerat bra för att vara bra på riktigt.

dvs att testa något(som artikeln beskriver) är långt ifrån tillräckliga bevis för att något verkligen är bra.

Antingen tillräckligt lågt pris för att kunna ta smällen om dom pajar eller teoretiska siffror på vad cellerna klarar av samt en BMS med "innehållsdeklaration".

Om vi jämför med bly batterier som vi alla känner, vem kan säga att just "detta" batteriet är bra och stå för det, vi läser om Biltema batterier som går bra och går dåligt, Varta Tudor samma sak.

Motorolja mm är en lika het potatis fylld med förstå-sig-påare, säkrast är alltid att köra med den oljan som leverantören säljer, allt annat är gissningar och "works for me" av besserwissar, resultatet vet man när bilen gått 30000 mil.

Så vart är de kända leverantörerna av bly batterier, varför säljer dom inte Li batterier under sitt varumärke?

Men som sagt, den som har pengarna och behovet, köpt såklart varför tveka.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kan inte någon berätta vad dom skriver?

Men sedan är det som jag sagt många gånger "works for me" är inte ett sätt att säga att något är bra, det måste vara konstruerat bra för att vara bra på riktigt.

dvs att testa något(som artikeln beskriver) är långt ifrån tillräckliga bevis för att något verkligen är bra.

Antingen tillräckligt lågt pris för att kunna ta smällen om dom pajar eller teoretiska siffror på vad cellerna klarar av samt en BMS med "innehållsdeklaration".

Om vi jämför med bly batterier som vi alla känner, vem kan säga att just "detta" batteriet är bra och stå för det, vi läser om Biltema batterier som går bra och går dåligt, Varta Tudor samma sak.

Motorolja mm är en lika het potatis fylld med förstå-sig-påare, säkrast är alltid att köra med den oljan som leverantören säljer, allt annat är gissningar och "works for me" av besserwissar, resultatet vet man när bilen gått 30000 mil.

Så vart är de kända leverantörerna av bly batterier, varför säljer dom inte Li batterier under sitt varumärke?

Men som sagt, den som har pengarna och behovet, köpt såklart varför tveka.


Hej. . Jag har en liten undran Mlaajane.... Jag får en känsla av att du känner att du har blivit lurad många gånger när du har köpt något...... Stämmer det ?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hej. . Jag har en liten undran Mlaajane.... Jag får en känsla av att du känner att du har blivit lurad många gånger när du har köpt något...... Stämmer det ?
Vill du att jag ska svara på det?

Jag tycker mig läsa att många har problem med batterier och BMS system, bättre att fråga dom, själv brukar jag försöka förstå vad jag gör i syfte att undvika just att bli lurad speciellt när det är guld som utlovas och stora pengar.

Rent generellt så är det väl så att det är ytterst få gånger man blivit förvånad över att något var bättre än det sades, eller vad har du för erfarenhet?

Tester i hobbytidningar brukar vara gjorda av just hobbyfolk, dom som kan jobbar inte med sådant, det är som att fråga en bilmek om vilken olja man ska ha eller vilka bromsar, Volvo, vet inte bilmeken.

Köper man en ny bil så håller både bromsar och batteri kanske 10 år eller mer men när man sedan köper ett nytt batteri eller bromsar på Mekonomen så gör dom mycket sällan det TROTS att dom sägar att det är samma leverantör som Volvo har Tudor Brembo osv, vad kan det bero på :)
 
S

Sören-6830

Guest
"Kan inte någon berätta vad dom skriver?"

Om jag minns rätt var artikeln på ca 11 sidor, lite långt att översätta. Slutsatsen var att Büttners LiFePo4 Professional batterier blev testets segrare.
 
Senast redigerad av en moderator:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Slutsatsen var väl snarare att Büttners batterier är de enda av de testade som är värda att investera i.

Dessutom fanns det en hel del klargörande text om för- och nackdelar med batteritypen.

Pålle
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
"Kan inte någon berätta vad dom skriver?"

Om jag minns rätt var artikeln på ca 11 sidor, lite långt att översätta. Slutsatsen var att Büttners LiFePo4 Professional batterier var de bästa.

Büttners grejor brukar få bra omdömen av Reisemobil. Förhoppningsvis är det välförtjänt. Billiga är de i varje fall inte. Här matade de tydligen batteriet med en Ladegerat/Booster/BCB som bara den kostar 600 - 900 € beroende på storlek.
 
S

Sören-6830

Guest
Büttners grejor brukar få bra omdömen av Reisemobil. Förhoppningsvis är det välförtjänt. Billiga är de i varje fall inte. Här matade de tydligen batteriet med en Ladegerat/Booster/BCB som bara den kostar 600 - 900 € beroende på storlek.

Var väl bara vid köldtestet boostern användes? Büttners batterier var f ö de enda med intern (mellan cellerna) temperaturavläsning, övrigas låg utanpå batterierna.
 
Toppen