• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterdäck

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Ska åka söderut och behöver vinterdäck som funkar både i Sverige, i alla fall i södra delen, samt i söderut inkl Spanien/Portugal. Bilen är en plåtis 3,5 ton.
Nu står det mellan Nokian CR3 och Yokohama WY01, finns det någon som kan ge synpunkter på det valet alternativt komma med ett förslag som är bättre. Motivera gärna!
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Vi har och blev rekommenderat Michelin Agils Alpin..den har gummiblandnign som är lite hårdare och passa till varmare temperaturer men ej rekommenderat till svensk vintern
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Vi kör på Nokian CR3 från september till avställning i början av november, de får även sitta på hela maj på våren. Är mycket nöjd med dem. Upplever att de rullar väldigt lätt, och är tysta. Bilen blir inte svajig på asfaltväg, trots mjukare gummiblandning, däremot komfortablare - delvis pga det något lägre lufttrycket då däckens maxtryck bara är 4.5 kg. I sommardäcken brukar jag ha 4.75 bak och 4.5 fram. På höst och vår då vi är betydligt lättare lastade, så har jag ca 4.3 runtom i CR3 däcken.

På rent vinterväglag (is och snöväg i norrbotten) briljerar de också, (Testat maxbroms på is/snö med full abs-verkan med mycket bra resultat)
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det verkar finnas dispans till dom som har M&S däck om man kan tro på detta artikel

Ny märkning av vinterdäck – många M+S-däck förbjuds på vintern
Jo, fast de måste ändå vara "däck som särskilt framtagits för vinterkörning" även om de inköpts tidigare.

T.ex. Michelin Agilis har märkningen M+S, men får inte användas som vinterdäck (i Sverige) även om de har inköpts tidigare.

Som jag fattar de nya reglerna ska nya däck ha märkningen "alptopp/snöflinga", den så kallade 3PMSF-märkningen"
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jo, fast de måste ändå vara "däck som särskilt framtagits för vinterkörning" även om de inköpts tidigare.

T.ex. Michelin Agilis har märkningen M+S, men får inte användas som vinterdäck (i Sverige) även om de har inköpts tidigare.

Som jag fattar de nya reglerna ska nya däck ha märkningen "alptopp/snöflinga", den så kallade 3PMSF-märkningen"
Det där med M+S märkningen är inget nytt, michelins CP däck har aldrig varit några vinterdäck men ändå är det väldigt många som tror det och använder dom även på vintern. Felet är transportstyrelsen otydlighet men år 2021 är det endast den nya alptopp/snöflinge märkningen som gäller!
 

Åke Jonsson

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13596
Medlemskap
2023
På vår bil måste vi ha CP-märkta däck, enligt transportstyrelsen.
Jag har kikat runt på olika vinterdäck och märken. Men alla som jag hittat har märkning C.
Och med sådana däck är inte bilen godkänd.
Så, var kan jag hitta vinterdäck, dubbat/odubbat, med CP-märkning. Nån som vet?
// Åke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns inte som vinterdäck, men jag har aldrig upplevt att man har kollat däckmärkningen på min bil vid besiktning med vinterdäck eller sommardäck?:)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag har Michelin Agelis Alpin och de är märkta med snöflinga/alptopp och är således godkända som vinterdäck i Sverige.
Att man inte skulle kunna använda C-däck för att HB´n är utrustad med CP-däck vid leverans har jag aldrig hört talas om.
Om C-däcken tål axeltryck/belastning/hastighet mm finns mig veterligen inget som hindrar att sådana används.
 

Åke Jonsson

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13596
Medlemskap
2023
Bra! Då kan jag sluta leta efter CP-däck, och inrikta mig på vilka däck/märke jag skall ha.
Frågan är också dubbat eller odubbat!?
CR3 har ju fått bra kritik. Andra tipps med erfarenhet från andra däck, mottages med tacksamhet.
Bilen är en Dethleffs XLI. Boggi med totatlvikt på 5400.
 
Toppen