• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur länge varar bodelsbatterierna

Åberg

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Nybro
HBK-Nr
7414
Medlemskap
2024
Har en Dettlehff Globetrotter xli hur många timar/dagar kan ni som har sånna stå utan att ladda bodelsbatterierna vid normal användning värme kylskåp och lite lyse
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Utan någon laddning (ingen solpanel, ingen yttre strömkälla, ingen motorstart) så räcker vårt batteri 1-2 dygn beroende på utetemperatur.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Har en likadan husbil och står två veckor utan problem med 200 Watt solceller.
Nu var det väl inte det som var frågan?
Med solceller och sommar och norra Sverige kan man väl stå hela juni juli. Vintertid och i norr är soltillskottet minimalt.
För övrigt är frågan svår att svara på. Många variabler. Mer än ett batteri? Kallt ute värmare på, drar en del ström. TV vanor? Typ av belysning led? Många enheter att ladda, mobiler, od.
Sommartid ljus ute och ingen värme på klarar du flera dar. Vinter mörkt och kallt ca -10 ett dygn. Allt skrivet utan att veta hur välisolerad Dettlehff är. Ett vintertäcke typ Masa fram hjälper en del på vintern. Ok det blev lite yxskaft över svaret.
 

fjelie

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Lomma
HBK-Nr
23041
Medlemskap
2024
Hej,

Kanske ska förtydliga mej, ska man fricampa måste man nog ha solceller vilket jag tror frågan handlade om annars har man nog tillgång till el.

Har en likadan husbil och var i Norge på semester i två veckor och därefter Sverige i en vecka, på dessa tre veckor hades vi el kopplat i en dag. I Norge regnade det varje dag och var 7-10 grader på morgonen molnigt mesta tiden på dygnet, så värmen hade vi på varje dag. Kör kylskåpet på gasol endast 12V när bilen är i drift, har led i hela husbilen titta sporadiskt på TV. Solceller ger bra med laddning även när det är molnigt. Har nog något större batterier än vad ni har två st AGM 120 Amp tror ni har 90-100 Amp batterier i er original. Så så lång är ett snöre



Mvh

Magnus
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Antar att du har en mätare som visar hur mycket som finns kvar i batterierna. Du blir nog tvungen att skaffa egen erfarenhet med hjälp av den. Skulle det ta slut så kan du alltid köra motorn för att rädda dig.

Frågan är inte lätt att svara på för ett generellt svar finns inte. Vi är så olika med olika förutsättningar och vanor.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
I vår gamla bil, halvintegrerad 6,4m lång Burstner från 2003 (modell: t607) där vi hade ca 160Ah batterikapacitet (inga solceller) kunde vi sommartid stå över en vecka utan att ladda. Men vi kollade då aldrig på tv och snålade med ljuset.

Idag har vi helt andra förutsättningar (ej jämförbart). 7,8m bil väldigt välisolerad, förstklassiga solceller och 240Ah batterikapacitet. Vi är självförsörjande på el från april till oktober.

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 

Åberg

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Nybro
HBK-Nr
7414
Medlemskap
2024
Längden på snöret är ointressant frågan är hur länge strömmen räcker vid normalt användande värme på inga solceller 2 agm 110 ah
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Längden på snöret är ointressant frågan är hur länge strömmen räcker vid normalt användande värme på inga solceller 2 agm 110 ah

På er/din avatar ser det ut som er bil är relativt stor, vilket kräver lite mer uppvärmning (naturligtvis). Men förhoppningsvis kan några av svaren ovan ge viss vägledning. Ni har ju en rejäl batteribank (220 Ah) vilket är bra.

När vi har haft strul med vår laddningsregulator till solcellerna, dvs. ingen laddning har skett, har vi kunnat stå still i uppskattningsvis 3-4 dygn sommartid. Då slösar vi en del när vi bla. kokar vatten med en 230V vattenkokare (riktig strömtjuv). Det kanske kan motsvara en kall höst/vårdag när du/ni kör värme. Vår batteribank är på 240Ah så aningen större än er.

// Niklas
 
R

RobbeS

Guest
Längden på snöret är ointressant frågan är hur länge strömmen räcker vid normalt användande värme på inga solceller 2 agm 110 ah

Egentligen är det inte ointressant men frågan borde nog vara hur du ska förlänga snöret vid behov. Fricampar du och kör en sträcka varje dag så batterierna hinner laddas upp är det inget problem. Ska du stå en vecka på samma plats måste du på något sätt kunna fylla på med ny ström. Jag har förlängt snöret med solcell och en reservlösning i form av ett bensindrivet elverk från Biltema.
Det är som arbete med krishantering där frågan dels är hur man ska förebygga en kris men den stora frågan är hur man ska lösa problemet när det skiter sig så att det inte blir en kris:).

Hur länge ett batteri räcker i normalfallet för dig kan ingen svara på.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Har en Dethleffs XLi som dig med 2x95Ah batteribank. Den ljusare delen av året så hjälper 260w solpaneler till då är det inga problem alls.
Vintertid med vinterkyla så hjälper inte solceller utan då förlitar vi oss på batterierna. Vi stannar oftast max en natt vintertid då vi oftast är på väg till någon anläggning där 230-anslutning erbjuds.
Vi har en batterishunt, Victron 712, som visar exakt hur mycket ström som förbrukas. Efter en övernattning med värmestyrning, umgängesbelysning och kanske lite tv så har det dragit ca40Ah.
Har Dethleffs elektrik-pkt monterat med Victron Multiplus vilket ger riktigt bra laddning när man startar motron för att köra. Överväger därför att byta till Litiumbatterier när standard AGM är slut. Då hanterar man strömbehovet enkelt med att starta motorn en stund de gånger det skulle sina i batteribanken. JO, jag vet att tomgångskörning är förbjuden...
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Här kommer länk till strömshunten/batterimonitorn som är att rekommendera.
Min tidigare stress avseende hur mkt ström som finns kvar är numera helt borta då den enkelt ger besked direkt i en app.
BMV-712 Smart - Victron Energy
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Shunt är bara ett kalibrerat motstånd som ger en spänning till mätinstrumentet som visar om ström går in eller ut ur batteriet. Instrumenter räknar sedan ut återstående kapacitet m.m.
Batterimonitor är en mycket bättre benämning på ditt Victroninstrument!
 
Toppen