• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Klädselrengöring

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Hej

Jag har ljus tygklädsel i min husbil och efter en sommar med en tvååring och en åttaåring har det blivit lite fläckar. Nån som har bra tips på rengöringsprodukt? Finns det nåt som man sprutar på och sen suger upp med våtdammsugare typ?

Med vänlig hälsning,
Per J
 
S

Sören-6830

Guest
Denna fungerade bra när vi råkade få några oljefläckar på ljus klädsel. Spraya, torka efter 30 sek
 

Bilagor

  • 9FD609A1-4EE7-4955-AC00-5204817C51F3.jpeg
    9FD609A1-4EE7-4955-AC00-5204817C51F3.jpeg
    4,8 MB · Visningar: 150

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Strålande. Jag är inne på deras sida men det finns oändligt många olika!? Har den någon beteckning? Är den egentligen till för rengöring av hårda ytor?
 
S

Sören-6830

Guest
Det är denna och den är avsedd för hårda ytor. På burken står att den är lämpad även för textilier men att man ska prova färgäktheten först för att se att klädseln tål skummet.
Super Foam - SUF (750 ml)
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Måhända utanför ämnet. Har sett att det finns en produkt att spruta på en ren yta som därefter blir lätt att hålla ren. Någon som vet vad den produkten heter?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Måhända utanför ämnet. Har sett att det finns en produkt att spruta på en ren yta som därefter blir lätt att hålla ren. Någon som vet vad den produkten heter?
När jag gjorde Diamondbrite behandling av lacken gjorde de även behandling av textilierna. Kanske det är det medel du söker.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
900
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Fick bort en smothie-katastrof (tror det var mango/banan) från baksätet med Biltemas textilrengöringsspray.
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Låter som mina fläckar:) Vet du vilken från Biltema du använde, hittar flera olika på nätet?
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Går det inte att ta bort klädseln (dragkedjor på baksidan) ?
Det brukar faktiskt funka alldeles utmärkt att tvätta övergrad i tvättmaskin på
"Handtvätt" eller "Ulltvätt" med Y3 tvättmedel. Handtvätt-programmet normalt
sett mer skonsamt än verklig handtvätt, faktiskt. Sträck sömmarna i vått tillstånd
och låt hängtorka. Torktumla inte !
 

Per J

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28807
Medlemskap
2024
Dynorna skulle jag kunna ta, är lite orolig för att få på dom igen:) Sträcka sömmarna i vått tillstånd var en bra idé, tack! Har också några fläckar på framstolarna och där måste jag nog behandla på plats.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Om det är på textil du inte kan plocka loss så hade jag absolut lånat hem en mattvätt-maskin.
En sådan man först sprayar på tvättvätska och sedan suger upp den direkt med. Brukar finnas
att hyra hos golv eller färghandlare och används normalt till heltäckningsmattor men de brukar
ha ett litet munstycke för möbeltvätt också.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Vad rengöra en ljus skinnklädsel med som blivit missfärgad av ett brunt fårskinn?
Tydligen lite överskottsfärg i fårskinn tyvärr.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ekte skinn kan vaskes med salsåpe - velg en god i en hesteutstyrs butikk. Glyserinet i såpen løfter skitten ut av porene samtidig som den ikke tørker ut skinnet.
 
Toppen