• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brytare för inverter

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Vad tror ni att vi vi har ström genom denna brytare för att starta vår inverter?
Tänkte ersätta den med ett relä eller en mindre brytare...
pHNcjEjydECqKGyr8

https://photos.app.goo.gl/pHNcjEjydECqKGyr8
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Klickade på bild och läs in samma länk som länken under där det står


Rättat texten ovan:
Klickade på bildikonen för att lägga in en bild och lade där in samma länk som länken under och fattar inte vad som gick fel, hoppas på svar ändå...
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Det ser ut som en vanlig remote via en plattkabel med antingen RJ11 eller RJ12 i andra änden.
Den är alldeles säkert driven med klenspänning, men det kan vara lurigt att veta inkopplings principen.
Enklast är nog att öppna brytaren för att kartlägga funktionen. Är det bistabila knappar , dvs säga blir de kvar i sina nedtryckta lägen? När man vet funktionen kan man bygga något eget mindre, om du har det trångt ;-)
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Det ser ut som en vanlig remote via en plattkabel med antingen RJ11 eller RJ12 i andra änden.
Den är alldeles säkert driven med klenspänning, men det kan vara lurigt att veta inkopplings principen.
Enklast är nog att öppna brytaren för att kartlägga funktionen. Är det bistabila knappar , dvs säga blir de kvar i sina nedtryckta lägen? När man vet funktionen kan man bygga något eget mindre, om du har det trångt ;-)
Tackar!

Två klena kablar på vår sin pol, den knapp man trycker in stannar kvar inne...
Ska mäta om det är 12v som går igenom, det verkar inte gå så stark ström igenom. Har planen att ersätta med ett fjärrstyrt relä som tål 6A...


D8D59BCC-C876-44C1-A1DF-18C8C6D079F8.jpeg64445D2A-F3D9-419D-89B0-710FF3BB90A2.jpeg
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
En inverter drar lite ström i standard-by läge. Bäst är med en trådlös fjärrkontroll så att man enkelt kan starta o stänga invertern.
En riktig installation bör vara enligt nedan:
Mycket grova kablar från en lämplig batteribank. T ex 50 kvadrat.
På plus-ledningen en kraftig huvudströmbrytare o därefter in bladsäkring som klarar minst 150 ampere (beroende på inverteras effekt).
Invertern ska monteras ventilerat eftersom den avger lite värme.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
En inverter drar lite ström i standard-by läge. Bäst är med en trådlös fjärrkontroll så att man enkelt kan starta o stänga invertern.
En riktig installation bör vara enligt nedan:
Mycket grova kablar från en lämplig batteribank. T ex 50 kvadrat.
På plus-ledningen en kraftig huvudströmbrytare o därefter in bladsäkring som klarar minst 150 ampere (beroende på inverteras effekt).
Invertern ska monteras ventilerat eftersom den avger lite värme.
Tack för det, vå är monterad just så men med en trådad kontroll som jag vill ersätta. Därav frågan om hur stark ström som passerar styrningen eftersom min fjärrstyrning klarar max 6A

Är enda sättet att mäta med en amperemätare? Med tanke på de tunna kablarna borde det inte vara någon större ström...
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
En inverter drar lite ström i standard-by läge. Bäst är med en trådlös fjärrkontroll så att man enkelt kan starta o stänga invertern.
En riktig installation bör vara enligt nedan:
Mycket grova kablar från en lämplig batteribank. T ex 50 kvadrat.
På plus-ledningen en kraftig huvudströmbrytare o därefter in bladsäkring som klarar minst 150 ampere (beroende på inverteras effekt).
Invertern ska monteras ventilerat eftersom den avger lite värme.

Sätt gärna säkringen mellan strömbrytare och batteri (nära batteriet) så skyddar man sig mot problem med brytaren också.

MVH
Hans
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Då är det bara en tvåtråds remote. Enbart logik signal, ytterst lite belastning på dessa klena trådar.
Skruva bort trådarna och lägg ihop dem så startar invertern. Mät spänningen om du vill, men 12V eller möjligen 5V. men sätter slanten på 12V.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Då är det bara en tvåtråds remote. Enbart logik signal, ytterst lite belastning på dessa klena trådar.
Skruva bort trådarna och lägg ihop dem så startar invertern. Mät spänningen om du vill, men 12V eller möjligen 5V. men sätter slanten på 12V.
Toppen!
Min voltmätare visar på 13,5V på ena sidan vid bruten kontakt (har lifepo4).

Kan jag lägga spänning utifrån till signalkabeln eller måste den komma ut från invertern via brytaren och in till invertern?

Tänkte använda en sådan här (styrd av Telldus smarta hem) och bara lägga + in på invertern.

FC6A848F-6989-4756-AE0A-5A6E0F4E677D.jpeg
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Tack för det, vå är monterad just så men med en trådad kontroll som jag vill ersätta. Därav frågan om hur stark ström som passerar styrningen eftersom min fjärrstyrning klarar max 6A

Är enda sättet att mäta med en amperemätare? Med tanke på de tunna kablarna borde det inte vara någon större ström...
Jag skulle bli förvånad om det är 6mA som behövs!!!

Strunta i relän, utan ta vilken liten brytare som helst.
tex denna
https://www.kjell.com/se/produkter/...mkopplare/vippstrombrytare-1-pol-on-on-p36127

eller
https://www.kjell.com/se/produkter/...e/miniatyromkopplare-1-polig-till-till-p36016
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Jag skulle bli förvånad om det är 6mA som behövs!!!

Strunta i relän, utan ta vilken liten brytare som helst.
tex denna
https://www.kjell.com/se/produkter/...mkopplare/vippstrombrytare-1-pol-on-on-p36127

eller
https://www.kjell.com/se/produkter/...e/miniatyromkopplare-1-polig-till-till-p36016

Grejen är att jag vill ha en sådan här att fjärrstyra med, den är egentligen en 12V filmer.

Kan jag köra igenom + från inverterns styrström och ta - var som helst och returnera + till invertern när den ska vara igång? Vill fortsätta med mitt smarta hem i Telldus version, har redan flera sådana här från Nexa för fjärrstyrning ...

upload_2019-9-24_1-3-17.jpeg
 
Toppen