• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Andningsuppehåll.

fjelie

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Lomma
HBK-Nr
23041
Medlemskap
2024
Min fru var hos läkaren och fick besked om att testen de gjort på henne visade att andningsuppehållen hon hade var 70 stycken per timme, allvarligt andningsuppehåll är tydligen 30 stycken per timme. På torsdag ska min älskade fru få en andningsmask med maskin. Vi älskar att fricampa så min fråga är har någon av er erfarenhet av detta, hur har ni lös det? Eller stå ni endast på el platser? Hur mycket Amp i batterier har ni? Vilken typ av omformare 12 till 230 volt har ni?

Jag har 240 Amp batterier och 200 Watt solceller kommer detta att räcka? Har även ett Honda elverk som ska vara det tystades på marknaden men man vet ju inte om några husbil grannar störs och det vill vi inte ska hända. Hoppas inte att detta är slutet på fricamping.

Mvh

Magnus
 

Benny56

FD HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Medlemskap
2021
Om du vid nåt tillfälle skulle behöva starta elverket för att din fru måste få luft, är det givetvis helt ok! Om någon klagar så berätta om hur det är. Ännu bättre är att förebygga och om du ser att ni kanske måste kicka i gång elverket, berätta för grannarna..
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Försök att få tag på en 12V adapter till CPAP:en, det förenklar. Jag har själv en halvgammal modell med en löstagbar luftfuktare, den ska jag ta bort så fort jag får en slang som passar direkt på "pumpdelen". 12V adapter fanns inte på lokala sjukhuset, så de letar vidare.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej jag körde min https://mysleep.resmed.com/SE/sv/CP...=4e30b8b806f05db3b8718be484ca50c0&fo_s=gplase
första åren med den medföljande transformatorn 230V till 24V, via min inverter, hade då dåliga batterier på morgonen, även när jag stängde av slangvärmen och befuktaren.
I våras beställde jag denna https://mysleep.resmed.com/SE/sv/CP...andlare-(24-V-90-W-uteffekt)/p/37297?plp=true
Med denna 12V till 24V kör jag både med slangvärme och befuktare, och har bra med ork kvar i batterierna på morgonen, jag har 2st Exide 90Ah AGM förbrukarbatterier.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vi har en CPAP som vi kör på 12V med en omformare. Vi använder den utan luftfuktaren och då drar den ca 1A. Med luftfuktare drar den betydligt mer, runt 6-7A om jag kommer ihåg rätt. Vi har en batteribank på 190Ah och solceller på 200W. Batterierna brukar vara fulladdade igen kl 9 på morgonen. Alltså inga som helst problem att använda CPAPen vid fricamping.
Kjell
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Min fru var hos läkaren och fick besked om att testen de gjort på henne visade att andningsuppehållen hon hade var 70 stycken per timme, allvarligt andningsuppehåll är tydligen 30 stycken per timme. På torsdag ska min älskade fru få en andningsmask med maskin. Vi älskar att fricampa så min fråga är har någon av er erfarenhet av detta, hur har ni lös det? Eller stå ni endast på el platser? Hur mycket Amp i batterier har ni? Vilken typ av omformare 12 till 230 volt har ni?

Jag har 240 Amp batterier och 200 Watt solceller kommer detta att räcka? Har även ett Honda elverk som ska vara det tystades på marknaden men man vet ju inte om några husbil grannar störs och det vill vi inte ska hända. Hoppas inte att detta är slutet på fricamping.

Mvh

Magnus
Skaffa 12 volt adapter så förlorar du inte ström genom att behöva köra 220.
 

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Jag har CPAP, som jag hyr av Östergötlands landsting, den är i grunden 12 volt, 60 W. Drar väldigt lite då vi oftast fricampar. Kolla när ni får apparaten om ni kan få , eller köpa till, 12 volt kabel. Vi har 80 W solcell och dubbla batterier, märks inte på batterierna på morgonen
 

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Försök att få tag på en 12V adapter till CPAP:en, det förenklar. Jag har själv en halvgammal modell med en löstagbar luftfuktare, den ska jag ta bort så fort jag får en slang som passar direkt på "pumpdelen". 12V adapter fanns inte på lokala sjukhuset, så de letar vidare.
Min är 12V, har en adapter till 230V, har haft den ca 5 år, fått på US i Linköping. Då fick man 12V kabel med
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Fick hyra min CPAP-maskin (Res Med) från aug.2018 för 100:-/mån. Var in till Lungkliniken på Universitetssjukhuset Örebro i april för att höra efter om det fanns en 12 voltsadapter till maskinen och fick direkt svar att: visst finns det, jag hämtar en och tar med filter, ny mask och slang också. Ingen extra avgift för detta. Jag har kört detta utan problem sedan dess. Har 240 W solceller och 2x95 Ah batterier. På morgonen har det varit ca 75-85% kvar i batteribanken och normalt fulladdat vid lunch. Vi har då sett någon timme på TV på kvällen och läst. På morgonen kokar vi vatten i 220 v vattenkokare via inverter också. CPAP drar mindre nu än via inverter.
 
F

F.d. 22252

Guest
Verkar som att det är ett vanligt problem grannen har en sån maskin också och flera jag träffat, har haft problem själv vaknar genomsvettig och får inte luft, tar en stund innan man kan somna om.
Jag läste om biverkningar på mina mediciner och två av dem stod det varning för andningsuppehåll, så jag har tagit en halv tablett eller ibland ingen alls och då får jag inte problemet.
En bidragande orsak tror jag också är min viktökning som senare år kommit som ett brev på posten.
Ett annat sätt att angripa orsaken inte symptomet.
 
Toppen