• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteran-MC

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Onsdag, stor uppslutning på den spontana fordonsutställningen på Färjenäs Hisingen i Göteborg

Jag har ägarens förtroende "som gammal MC-ordonnans" enligt honom så får jag köra dessa rariteter.
Husqvarna Guldpilen, 1957 och 1958 års modell.

IMG_2148.JPG

Här snackas det detaljer.

IMG_2154.JPG

Stor variation på fordon. En RR 2-dörrars.

IMG_2149.JPG

En Willys six från 1931.

IMG_2153.JPG

En Cittra eller "Sitt å träng" som vi kallade den.

IMG_2150.JPG

En "Gangstercittra".

IMG_2151.JPG

En liten Austin, perfekt för Engelska landsvägar.

IMG_2152.JPG
 
S

Sören-6830

Guest
Här får man lite minnen:
Köpte en Guldpil när jag fyllde 16,
Willys 1931, familjens första bil (gick för sakta tyckte jag, 8 år då))
"Gangstercittra, kunde köpt en sådan för 50:- när jag var 18 år
Austin A35, semesterbil i några år för familjen (far o mor + brorsan o jag), packningen på taket var nästan lika hög som bilen, det gick bra det med.

Och apropå RR, var på filmfestivalen i Cannes för några år sedan. Bredvid vår camping fanns en bilverkstad där det en dag anlände en likadan RR som på bilden. Ut hoppade en snygging som efter en stund ålade sig in i en mattgrå Lamborghini som de antagligen gjort service på, hon hade bra bilsmak (och råd också).
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Förmodligen säsongens sista Färjenäs-utställning. Återigen fått förtroendet att köra en av kompisens Silverpilar.

IMG_2200.JPG
Det är något speciellt att åka på en Silverpil. Lågvarvig motor blir lite ryckig på låga varv men varför köra på låga varv.

IMG_2201.JPG
Lamborghini, man sitter lågt, inte många centimeter mellan asfalten och ars...

IMG_2202.JPG
Lamborghini, några centimeters markfrigång.

IMG_2203.JPG
Större intresse för en Ford 2-dörrars.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Jag körde NV 250 med en DKW motor i min ungdom. Hojen var redan då gammal. Sedan blev det en Moto Guzzi Stornello 125 cc. Encylindrig fyrtakt på 12 hk. Vackert ljud i motorn för att vara så liten. Efter några år med olika japanare, så köpte jag en Moto guzzi 850 T5 1984. Jag har haft den sedan den var ny. Hade den avställd i varmförråd i 14 år. För tre år sedan tog jag fram den och gjorde iordning den. Besiktigade och körde ca 50 mil 2016. Sedan har den stått igen. Finns inte många ex i Sverige av denna pärla. Den står i garaget och väntar.

Mopeder var Husqvarna Roulette och Zundapp KS 50 1975
 

Bilagor

  • IMG_0176.JPG
    IMG_0176.JPG
    76,6 KB · Visningar: 87
  • 20160615_190530.jpg
    20160615_190530.jpg
    3,6 MB · Visningar: 91
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Det var länge sedan jag skrev i denna tråden.
Nu inväntar jag lite varmare väder, åker inte gärna när det är under 14gr. En fryslort, oh ja, det är bara förnamnet.
Nu kommer info om inställda MC-träffar och rallyn som skulle hållits under maj-juni. Följs det av flera inställda evenemang, vem vet, vi får avvakta och se hur det hela utvecklar sig eller helst avvecklar sig.
Annars får man väl åka en sväng på egen hand, hojen är i alla fall redo för utfärd när lite varmare väder inträffar.
IMG_2481.JPG
 

Turboguten

HBK Medlem
Inlägg
534
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
29398
Medlemskap
2024
Jag körde NV 250 med en DKW motor i min ungdom. Hojen var redan då gammal. Sedan blev det en Moto Guzzi Stornello 125 cc. Encylindrig fyrtakt på 12 hk. Vackert ljud i motorn för att vara så liten. Efter några år med olika japanare, så köpte jag en Moto guzzi 850 T5 1984. Jag har haft den sedan den var ny. Hade den avställd i varmförråd i 14 år. För tre år sedan tog jag fram den och gjorde iordning den. Besiktigade och körde ca 50 mil 2016. Sedan har den stått igen. Finns inte många ex i Sverige av denna pärla. Den står i garaget och väntar.

Mopeder var Husqvarna Roulette och Zundapp KS 50 1975
Riktigt fin Guzzi, gillar italienska fordon,
har själv en Ducati 999 som luftas:mcride: vid lämpliga tillfällen
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Kopplar av från HBK projektarbetet med en MC-utflykt med MC-Veteranerna Kungsbacka till fältspatsgruvan vid Hanhalsholme.
Klubben bjöd på grillad korv.
Fantastiskt vad disciplinen är god, stränga order, håll avstånd i kön, rör inget annat än att du får ta en MER-dryckförpackning, personalen med handskar lägger korv i bröd, frågar om du vill ha senap, ketchup, rostad lök och räcker över läckerheten till dig.
Bra avstånd mellan gubbarna och det är ju klart, de flesta är 70+ t.o.m. 80+.

Klicka på bilderna för större format.
Min BMW R45 1979 i fint sällskap.
IMG_2618.JPG

En Nimbus ser man inte varje dag i alla fall inte med en ägga-låda där bak.
IMG_2619.JPG

Norton, vilket härligt ljud den motorn har.
IMG_2620.JPG

En krigare. Ägaren berättade att en MC-handlare från Göteborg åkte till Tyskland för att köpa överblivna krigs-MC.
De stod uppställda i långa rader på ett flygfält. Ariel modell 1939 med denna är tillverkad på 40-talet och användes av den engelska armén.
"Jag köper 100 meter motorcyklar" lär handlaren ha sagt.
De importerades till Göteborg och där var det kö för att få köpa en hoj. Militärt gröna till färgen.
Detta exemplar hade i omgångar handmålats i en röd färg men har av nuvarande ägare restaurerats till sitt originalutförande.
Det lät antikt när han kom puttrande på den men vilket härligt ljud.
IMG_2621.JPG

En härligt solig kväll vid Kungsbackafjorden, det mesta i klubbens möteskalender är inställt men denna utflykt var ett undantag och det var inga som helst problem att hålla avstånd.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Det har inte blivit många tillfällen till utflykter med MC-Veteranerna i år men min MC-kompis och jag har hittat på några spontana utflyktsmål.
Bara 30 mil hittills i år.
En utfärd till en "Allt-i-allo-mekaniker i Tuve på Hisingen.
IMG_2754.JPG

Här flödar humorn.
IMG_2753.JPG

Alla tänkbara maskiner, "Han älskar att svarva".
IMG_2755.JPG

Ämneslagret.
IMG_2756.JPG

Ja, det finns en repa i den klacken på svänghjulet.
IMG_2757.JPG

Härligt att det finns kvar riktiga mekaniker, inte bara reservdels-montörer.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
S? Scrambler?? Hur som helst ett jättefint exemplar.
Min gamla barndomsvän har en fin Norton 850 med elstart som han kickar igång (elstarten funkar "sådär"). :)
Också det ett väl omhändertaget exemplar. Kul att se.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Man är sig något nytt varje dag. Jag gick efter avgasrören som på den tiden cykeln tillverkades borde ha hetat scrambler.
Kul att se i varje fall. :)
Min "Engelsman" är lite nyare och det är tveksamt om man verkligen kan kalla den engelsk med massor av bl.a. japanska delar som använts, en Triumph Sprint RS 955 -00.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Jag har letat länge efter ett renoveringsobjekt hösten-vintern men så fick jag napp.
En Husqvarna med 24 från 1946.
Samma modell och skick som denna jag renoverade:

Hämtad idag, fördelen är att den redan finns i registret med det nya reg.numret så den proceduren med en kostnad på runt 5 000 kr slipper jag.
Det saknas lite grejer på den, konstaterat vid en första koll men det blir, till M:s stora fasa, att besöka veterenmarknader i sommar :applaus:
IMG_3186.jpg
IMG_3187.jpg

Hänger du med på renoveringen som kanske kan lysa upp kommande mörka period?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Efter ett år med inställda utflykter med MC-Veteranerna Kungsbacka blev det äntligen av med en samling i Fältspatsgruvan, Hanhalsholme söder om Kungsbacka.
En säker veteranträff ute och alla veteranerna är vaccinerade, korvgrillarna, personalen alltså, har plasthandskar och hanterar bröd-korv-senap-ketchup-rostad lök innan den färdiga produkten överlämnas till veteranen. Jo i denna MC-Veteranklubb är det nog mer klubbmedlemmarna som är veteraner än de fordon de hanterar.
Men just denna kväll var det en intressant samling med motorcyklar.
IMG_3195.jpg

Ariel, 30-talare?
IMG_3196.jpg

Triumph, 50-talare?
IMG_3197.jpg

Husqvarna Silverpil, sent 50-tal.
IMG_3199.jpg

Danska Nimbus, en sällsynt MC.
IMG_3201.jpg

Monark, en av de tre olika MC-modeller jag körde som MC-Ordonnans i S1 Uppsala och S2 Karlsborg.
IMG_3202.jpg

Honda Goldwing, en enormt stor skapelse, inte riktigt i min smak.
IMG_3198.jpg

Drag och el-uttag för släpvagn.
IMG_3203.jpg
 
Toppen