• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däcktest

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Jag har gjort detta inlägg tidigare!
Enkelt!
På däcken står bärighet och maxtryck. Efter vägning kan man proportionera matematiskt (a:b = c:d) vilket tryck man skall ha i däcken. Lägg sedan på 0,2 kg för säkerhets skull. ( Ca värden: För framdäck hamnar man då på som regel på 3,5- 3,8 kg, För bakdäck 4,4-4,8 kg) Min bil fram 1750 kg =3,6 kg, Bak 2050 kg =4,7 kg. Jag har. 225/75-16". Proportionering enligt ovan ger ej exakta värden enligt däcktryckstabell men duger bra.
 
S

Sören-6830

Guest
Jag har gjort detta inlägg tidigare!
Enkelt!
På däcken står bärighet och maxtryck. Efter vägning kan man proportionera matematiskt (a:b = c:d) vilket tryck man skall ha i däcken. Lägg sedan på 0,2 kg för säkerhets skull. ( Ca värden: För framdäck hamnar man då på som regel på 3,5- 3,8 kg, För bakdäck 4,4-4,8 kg) Min bil fram 1750 kg =3,6 kg, Bak 2050 kg =4,7 kg. Jag har. 225/75-16". Proportionering enligt ovan ger ej exakta värden enligt däcktryckstabell men duger bra.

Ungefär samma tryck som vår där jag använt Michelins tabell.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Då jag tyckte att resan i helgen var för hård så kontaktade jag Michelin: fick detta svar:

Hej Lasse,

Tack för att du kontaktar MICHELIN Kundtjänst.


Angående din fråga om rekommenderat däcktryck för MICHELIN Agilis Camping.


Det rekommenderade däcktrycket för den bakre (enkel) axeln är 5,5 bar för en husbil som kör på MICHELIN Agilis Camping. För tvillingaxel är det rekommenderade trycket 4,75 bar.


De främre däcken kan dock justeras ner till ett tryck på 4,5 bar för en bekvämare körning och optimal prestanda..



Här är några säkerhetspunkter som ska beaktas när det gäller däcktryck:

1. Kontrollera alltid trycket när fordonsdäcken är kalla. Vi anser att däcken är kalla om de inte har använts i minst 2 timmar eller om de har rullat mindre än 3 mil vid låg hastighet. Om däcken inte är under dessa förhållanden anses de vara varma.
2. När däcken är varma bör du alltid lägga till 0,3 bar till det rekommenderade trycket.
3. Kom ihåg – tappa aldrig av luft från ett varmt däck!



Jag hoppas att denna information var till hjälp och tveka inte att kontakta oss igen om du har ytterligare frågor. Vi hjälper gärna till.



MICHELIN är glad att få följa med dig på varje resa och vill tacka för ditt förtroende.


MVH,


Andreas



MICHELIN Kundtjänst


Och jag fick rådet att gå upp till 5,5 bar. När jag bytte framdäck så var dessa betydligt mer slitna i ytterkanterna än mitten, dessa däck var körda med 5,0 bar.
När jag ställde frågan fick jag till svar, att med 3,0 liters motorn kan jag prova med att köra med 5,5 bar runt om. Nu har jag kört med 5,5 runt om och slitaget fram är helt jämt och jag har inte märkt någon förändring i stötighet heller
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Däcktryck har inget med motortyp att göra,vikten på framaxeln är det som gäller,jag kör med 3.8 fram normal slitage,mjukare gång.
Det är mycket vanligt att när framdäcken slits väldigt fort så beror det på en stor motor och en gasglad högerfot, men några 5,5 kg skulle jag aldrig rekommendera.
 

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Jag har fått för mig att för lite luft så slits däcken i mitten och för mycket luft på kanterna. Beror på centrifugalkraften när hjulen snurrar så blir dom högre på mitten.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Däcktryck har inget med motortyp att göra,vikten på framaxeln är det som gäller,jag kör med 3.8 fram normal slitage,mjukare gång.

Jo, i det här fallet eftersom 3,0 l motorn är tyngre vilket ger högre framaxeltryck.
Rekommendationen på 5,0 kg var samma oavsett motoralternativ och visade sig för lågt för den tyngre motorn.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jo, i det här fallet eftersom 3,0 l motorn är tyngre vilket ger högre framaxeltryck.
Rekommendationen på 5,0 kg var samma oavsett motoralternativ och visade sig för lågt för den tyngre motorn.
Då har du en väldigt tung bil,Michelins tabell slutar på 4,75 med 2500 kg axeltryck fram.
2500 kg är maxlast på vanliga Mic.Agilis men du kanske har högre loadindex.
Precis som Sören skriver minskar axeltrycket fram med mycket i garaget.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Då har du en väldigt tung bil,Michelins tabell slutar på 4,75 med 2500 kg axeltryck fram.
2500 kg är maxlast på vanliga Mic.Agilis men du kanske har högre loadindex.
Precis som Sören skriver minskar axeltrycket fram med mycket i garaget.

Det är en 3,7 tons HB, fullastad ligger vikten på mellan 3,6-3,7 ton
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ungefär samma vikt som vår bil, vi har axelvikt fram ca 1800Kg och kör med 3,5bar i framdäcken, den sliter perfekt, låter otroligt att du skulle behöva över 5 bar i framdäcken. Har du kollat framvagnsinställningen?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Ungefär samma vikt som vår bil, vi har axelvikt fram ca 1800Kg och kör med 3,5bar i framdäcken, den sliter perfekt, låter otroligt att du skulle behöva över 5 bar i framdäcken. Har du kollat framvagnsinställningen?

Ja, framvagnen är ställd, men för att få jämt slitage behövdes 5.5 kg med 5.0 slets ytterkanterna på däcket.
F.ö så rekommenderade även firman som ställde framvagnen att höja trycket till 5.5 kg, enligt dem så såg de ofta HB med för lågt framdäckstryck och slitna ytterkanter.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Förarhytt, framvagn och bakbromsar är Fiat (framhjulsdriven) . Motorn är en Iveco och resten är AlKo.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ja, framvagnen är ställd, men för att få jämt slitage behövdes 5.5 kg med 5.0 slets ytterkanterna på däcket.
F.ö så rekommenderade även firman som ställde framvagnen att höja trycket till 5.5 kg, enligt dem så såg de ofta HB med för lågt framdäckstryck och slitna ytterkanter.
Något är fel,däcken skall inte slitas onormalt med rätt tryck dvs. betydligt lägre än 5.5,
har aldrig upplevt onormalt slitage på dom bilar jag haft och kört med lägre tryck.
 
Toppen