• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eftermontera fekalietank (Thetford)

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Läste i katalogen för Carthago att de har en option med fekalietank där Thetfords pumpningssystem används (se bifogad bild).
Är sugen på att se om möjlighet finns att eftermontera (själv) på vår I50 och har försökt Googla fram uppgifter på material som behövs (kassett, pump, tank mm.). Men hittar inte ett skvatt om detta på tex Thetfords hemsida.

Tänker mig en lösning där vi monterar fekalietanken EJ frostfritt (under bilen) och där kassetten används som vanligt vintertid medan fekalietanken används övrig frostfri tid.

Någon som har tips på var jag kan hitta uppgifter om ingående komponenter till Thetfords pumpsystem?



Mvh!
Niklas
 

Bilagor

  • 15684401188501759423997.jpg
    15684401188501759423997.jpg
    864,5 KB · Visningar: 263

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, har inget svar på din fråga direkt men systemet som var monterat på Carthago gjorde ju att man kunde tömma över från kassetten åtta gånger ner i extratanken om man inte hade tillgång till tömning på direkten. Anslutningen mellan kassetten och sugslang/pump skedde automatiskt när man sköt in kassetten på plats. Det borde få plats för detaljerna som automatiskt anslöt kassetten till slang och pump tog inte mycket mer utrymme uppåt än originalkassetten.

En fundering från min sida är bara hur mycket kassettens innehåll måste skvalpa sönder till "soppa" innan pumpen klarar att pumpa över till extratanken, för det skall ju pumpas/sugas uppåt från kassetten.
Om man står stilla utan förflyttning, som kan vara fallet för att man inte kommer åt att tömma kassetten, och behöver pumpa över så är det ju lite fastare ojämnare konsistens på innehållet i kassetten, men det kanske inte är något problem för pumpen i alla fall.

M.v.h. JANKRO.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Jag kollade på ett sådant system till vår fd Flair, dock utan att komma till skott.
Tyvär kan jag inte hitta tråden jag startade om detta. Det var en hel del bra info där.

Vad gjorde att du inte ”kom till skott”?
Stötte du på ”patrull” vad avser inköp, installation eller lösning?

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Spännande, eller rättare sagt, intressant samtal med Thetford som initialt påstår att man måste köpa en helt ny toalett (dvs. att den befintliga inte går att bygga om eller använda).

När jag frågade vilken toalett man måste köpa saknades svar. Efter lite letande, på dera shemsida, blev jag hänvisad till C263S (vilket råkar vara exakt den modellen vi redan har).

Efter att kontakten på Thetford letat lite till bland deras uppgifte rpå hemsidan hittade han delarna som krävs i reservdelslistan. Så helt plötsligt var det möjligt att bygga om en befintlig toalett (åtminstånde C263S).

Men enl. säljaren på Thetford var detta oerhört komplicerat. Man måste dra slangar, kablar och beräkna kabelareor samt ta reda på om bilen klarar den extra lasten. Och som inte detta var tillräckligt måste man leta reda på en svartvattentank och fästa den i bilen.

Nåväl, efter att tålmodigt lyssnat på alla problem kopplat till detta (säljaren nämnde också alla problem man kunde få med systemet) lades luren på efter att ha fått svar på ursprungsfrågorna "Vilka delar behövs & var kan dessa köpas?"

Installation, för vår del, lär nog inte bli aktuellt för än till våren (tidigast) då vi bla. måste lämna in bilen på reparation som gissningsvis inte lär vara klar för än framåt våren. Men att samla indata och successivt börja köpa ingåend ekomponenter är ju ett arbete som kan startas redan nu. :)

// Niklas
 

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2024
Vi har en sån toalett som du beskriver med en svartvatten tank på 100 l i vår husbil (Concorde Credo I783L) som är monterad från fabrik.
Har inte använt den så många gånger,då man måste använda toa kem medel för att bryta ned restprodukterna så att de blir så finfördelat som möjligt och helst lägga använt toapapper för sig i en påse,annars finns risken att det blir stopp i systemet. Försöker att tömma kassetten så ofta som möjligt för att slippa sånt bekymmer.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Vi har en sån toalett som du beskriver med en svartvatten tank på 100 l i vår husbil (Concorde Credo I783L) som är monterad från fabrik.
Har inte använt den så många gånger,då man måste använda toa kem medel för att bryta ned restprodukterna så att de blir så finfördelat som möjligt och helst lägga använt toapapper för sig i en påse,annars finns risken att det blir stopp i systemet. Försöker att tömma kassetten så ofta som möjligt för att slippa sånt bekymmer.


Låter som det antingen saknas kvarn eller att den är ur funktion. Med en väl fungerande kvarn borde innehållet bli tillräckligt finfördelat för att slippa kemikalier.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Är det inte enklare att ha en extrakassett med sig? Det finns ju hållare för sådana som monteras under bilen.

Pålle

Jag räknar inte min installationstid på kostnadskontot utan tycker bara sådant är kul. För övrigt ser jag, i dagsläget, inga enorma utmaningar med detta jobbet. Fast när man väl står mitt uppe i jobbet dyker det allti upp något litet problem att lösa.

När väl installationen är utförd och funktionen idrifttagen blir användandet mindre tidskrävande väl på relande fot. Lite underhåll kräver allt så naturligtvis även en sådan här installation. Men jag räknar inte med någon större tidsåtgång.

Bekvämligheten, och framför allt friheten, av att tömma fekalietanken 1 gång/vecka eller kanske till och med en gång / 2 veckor är lockande.

För vår del skulle detta innebär att vi klarar oss (vår, sommartid & höst) upp till 10-14 dgr utan krav på besöka ställplats/camping/mataffär.

// Niklas
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vi har en extra kassette, det gör att vi klarar oss 6 dagar utan att tömma och sen har vi ju en helt fantastisk tömmningskarta i klubben.

Har man sen en vatten-utkastarnyckel så kommer man ofta åt vatten, också.

Nu har vi varit ute i 7 dagar, just nu har vi ca 140 liter vatten och 5 dagar kvar innan vi måste tömma toa-kassetterna. Vi har hittills i sommar inte använt extrakassetten då vi i år har lärt oss använda tömningskartan.:)
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Tänk på att hållaren under bilen är endast till tom kassett. Så man måste ha den fyllda någon annan stans.
När vi köpte vår nuvarande bil kunde vi välja mellan kassett eller tank. Vi valde kassett eftersom vi ofta står uppställda på vår hemmahamn. Har vi valt att ha ett antal kassetter som tar med oss hem och tömmer.
 
Toppen