• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Alugas eller ej?

Status
Stängd för vidare inlägg.

joey73

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
28706
Medlemskap
2024
Hej!

Planerar en fem veckors sommartid i södra europa. Tror ni att man fixar det på två p11:eek:r?

Johan
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Som vi semestrar, även i södra europa så hade vi inte klarat 5v på 20kg gas, värmer man lite varmvatten varje dag, kör kylen på gas osv så förbrukar vi i alla fall mer.

2017 var vi nere vid medelhavet och vände under 4 veckor och vi hamnade totalt på ca 30kg gasol, då var det visserligen kallt i början och slutet på resan men sådant händer ju.

Tänker man inte köra någon värme, inte ha varmvattnet på och köra kylen på el så funkar det säkert bra med en tub..
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag var i Spanien och Portugal i feb och mars i år. Som längst räckte en P 11:a i 12 dygn. Jag fri-campar, duschar och lagar i princip all mat i bilen. Ingen värme behövdes. Använde ej extern 220 volt el.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
I andra tråden refererar man till Karin Nöfer hon som vad jag minns gick skilda vägar med sin bror och startade Aluminium flaskan. Men nu marknadsför hon mer Stål flaskan och hänvisar till ECE UN67R01.
Det finns vissa andra stålflaskor som inte uppfyller detta direktiv som säljs b.la Polen och även i England.
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Har en alugas flaska! 11 kg. Fulltankad när vi lämnade Sverige och körde runt mestadels i Frankrike under tre veckor. Kylskåp gick på gas större delen av tiden, varmvatten satte jag på när det behövdes. Kaffe, te och ibland mat på gasspisen. El inkopplad när det fanns. Flaskan var nästan halvfull när jag fyllde upp hemma i Sverige igen. Gick åt mycket mindre än jag trodde.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Har nu varit i kontakt med en expert på området vad gäller installation av fasta gasol tankar eller flaskor och fått följande svar till intyget om Alugas flaska
http://alugas.se.linux194.unoeuro-server.com/wp-content/uploads/2018/03/T-2541-LS-2822.pdf

Nedan svar:

This is exactly what it’s not supposed to be, absolutely not!!
π or “Pi” = TPED and standing for Transportable Pressure Equipment Directive.
it’s an ADR directive and completely opposite with ECE 67R01 and/or PED and not fulfilling the requirement in the EN1949 directives for LPG installation.

Gäller även Komposit:
And thus not allowed to be fixed and installed in the camper with the idea of filling yourself these cylinders in the LPG stations, all over in Europe.

Nedan finns två länkar till var man kan köpa standarden som gäller för installation av fast gasoltank,flaska.

Sökresultat - Svenska institutet för standarder=
https://www.nen.nl/NEN-Shop-2/Standard/NENEN-19492011A12013-en.htm
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har nu varit i kontakt med en expert på området vad gäller installation av fasta gasol tankar eller flaskor och fått följande svar till intyget om Alugas flaska
http://alugas.se.linux194.unoeuro-server.com/wp-content/uploads/2018/03/T-2541-LS-2822.pdf

Nedan svar:

This is exactly what it’s not supposed to be, absolutely not!!
π or “Pi” = TPED and standing for Transportable Pressure Equipment Directive.
it’s an ADR directive and completely opposite with ECE 67R01 and/or PED and not fulfilling the requirement in the EN1949 directives for LPG installation.

Gäller även Komposit:
And thus not allowed to be fixed and installed in the camper with the idea of filling yourself these cylinders in the LPG stations, all over in Europe.

Nedan finns två länkar till var man kan köpa standarden som gäller för installation av fast gasoltank,flaska.

Sökresultat - Svenska institutet för standarder=
https://www.nen.nl/NEN-Shop-2/Standard/NENEN-19492011A12013-en.htm
Den expert du hänvisar till vem är det? Konstigt om plötsligt 1000 installationer inte är godkänd, tror inte det.....
Detsamma skulle gälla PA11 som du köper i Sverige, eftersom detta också är aluminium som du hänvisar till tidigare.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Det jag hänvisar till är Fast Montering enligt EN 1949.
Sedan är det ju upp till var och en att använda det flaskor de själv vill.
Det är inte fel att använda Alu-flaskor men dock tveksamt till fast installation.
Nästa pilsner i detta med flaskor om det inte har påfyllnadsskydd vid 80% är att på
kontinenten så väger det sällan flaskan vid fyllning som det görs i Sverige och b.la Tyskland, utan fyller på ett ungefär. På kompositflaskan kan man ju rita ett streck hit men inte mer eftersom man ser nivån, värre med stål och Alu-flaskor.
 

Gun & Roland

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
1725
Medlemskap
2024
Certifikatet som diskuteras här i tråden hör till Alugas PA11- och PA14-flaskor. Dessa flaskor förmodar jag att ingen monterar fast, eftersom de precis som t.ex. P11 bara har en anslutning och inte något fyllstopp. De flaskor som Alugas tillverkar för fast montage är något helt annat, har två anslutningar, fyllstopp och nivåmätare. Certifikatet till dessa flaskor ser därmed också helt annorlunda ut.
Jag är övertygad om att trådskaparens rubrik avser Alugas flaskor för fast montage och inte PA11.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
I mina inlägg hänvisar jag till flaskor och tank för fast montage.
Vore bra om Alu-flask tillverkare kommenterar och visar att de följer ovan nämnda direktiv.
Allt med gasol oavsett om det gäller fastmontage eller lösa flaskor sä går säkerhet före både vikt och pris.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Certifikatet som diskuteras här i tråden hör till Alugas PA11- och PA14-flaskor. Dessa flaskor förmodar jag att ingen monterar fast, eftersom de precis som t.ex. P11 bara har en anslutning och inte något fyllstopp. De flaskor som Alugas tillverkar för fast montage är något helt annat, har två anslutningar, fyllstopp och nivåmätare. Certifikatet till dessa flaskor ser därmed också helt annorlunda ut.
Jag är övertygad om att trådskaparens rubrik avser Alugas flaskor för fast montage och inte PA11.
Det certifikat som länkas till här är det certifikat som följer varje Alugas tankflaska,detta krävs att man har kvar när flaskan skall kontrolleras efter 10 år
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Man skall alltid ha certifikatet kvar när flaskan tanken är inköpt med säljarens namn och namnteckning av behörig person för säljföretaget.
Kontroller har börjat utföras b.la i Tyskland, har du inte godkända flaskor,tankar och pappren i ordning kan du bli nekad att komma in på campingen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har aldrig någonsin i något land råkat ur för att någon vill tittat på min gasolinstallation,eller för den delen elkablar osv.,det finns helt enkelt inte tid eller intresse för detta, någon som råkar ut för detta?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har aldrig någonsin i något land råkat ur för att någon vill tittat på min gasolinstallation,eller för den delen elkablar osv.,det finns helt enkelt inte tid eller intresse för detta, någon som råkar ut för detta?

CC- campingar i sverige brukar kräva godkänd gasoltest, samt godkänd 230V kabel, de enda jag känner till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen