• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elekriskt fotsteg

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Hej, Ni som har elektriskt fotsteg som går in automatiskt när ni startar motorn, går det att manuellt köra ut steget när motorn är igång?
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Vårt trappsteg går in automatiskt när man slår på tändningen och går då inte att köra ut igen förrän tändningen slås av. Tycker det fungerar bra men visst måste man tänka sig för innan man vrider på tändningen, lite som att kolla bakåt innan du backar!
(Lurigast hittills är när jag vred på tändningen lite snabbt för att hissa upp sidorutan när vi parkerar färdigt utan att notera frun som var på väg ut…. :twitcy:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Min trapp fälls in när motorn startas.
Öppnas dörren och trappen är infälld, tjuter en varningston.

Högst osannolikt att någon står på trappen när motorn startas.
Skulle detta ske, kommer brytpinnen mellan snäckväxeln och trappaxeln att brytas av.
Trappen står stilla, till brytpinnen byts.
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
På min bil kan jag välja om den ska gå in automatiskt vid start eller manuellt med knapp vid förrarplats
Eller vid dörr manuellt när jag bryter med knappen
Så man kan nog välja styrningen beroende på hur man vill ha det
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
För att göra så du kan köra trappan manuellt, måste du koppla ur styrsignalen från tändningslåset till relä och diod. Då kan du köra trappan ut och in när motorn är igång.
 

Sambal

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2024
Fotsteg som går in automatiskt borde förbjudas. Bättre med summer som varnar så att man kan fälla in det.
Vi var med om följande på en ställplats i Portugal:
En husbilsgranne hade ett sådant fotsteg, och hade sina möbler ute i det fina vädret.
Hustrun kokade kaffe som skulle drickas ute, mannen hade precis innan slagit på tändningen för att kolla något...
Hustrun bär ut kaffebrickan genom dörren utan att se att fotsteget inte var ute och kliver rakt ut och bryter benet.
Det blir ju förstås en mindre katastrof med en sjukhusvistelse som inte fungerade så väl, lång väntetid innan hon fick hjälp mm.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har kopplat mitt steg så här
Sätter jag på tändningen när steget är ute ljuder en summer så jag måste trycka på en
knapp bredvid summern så att det går in o summern tystnar, jag kan givetsvis ta ut det Igen även om tändningen är på men då ljuder summern
Tycker det har fungerat perfekt

Exakt så har jag också, funkar bra, inga tillbud ännu :cool:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Vårt trappsteg går in automatiskt när dörren stängs om motorn är igång.Kan inte styra från förarplatsen.
Vi hade samma konstruktion på vår Frankia men efter att ha startat motorn ett par gånger när hustrun stått på trappan och den drogs in så satte jag en microbrytare i dörren som bröt strömmen till reläet. Därefter fungerade det så, att även när motorn startats förblev trappan utfälld så länge dörren stod öppen.
 

Spike

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
28412
Medlemskap
2024
Skulle ha varit så att när man öppnar dörren åker trappan ut och när man stänger dörren åker trappan in... Man kör ju inte iväg med öppen dörr.
Hur man sedan löser en sådan uppgift, om det ens går... Vet ej?
 
Toppen