• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhållsladdning, lite då och då

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
I detta fallet underhållsladdning av en robotgräsklippare men det kanske kan gälla även för bodelens batterier om man tar in dem för vinterförvaring.
Batteriet skall laddas fullt inför vinterförvaring och sedan laddas ett antal gånger under vinterperioden.
Hur lätt är det inte att glömma sätta på laddningen?
Kan detta fungera:
Två dygnstimers, den ena ger ström till den andra 30min/dygn.
Den andra ger ström till batteriladdaren i 30min var 48:de dag.

Tänker jag fel?
Räcker det med 30min laddning?
IMG_1591.JPG
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Det tror inte jag, när det gäller "smarta laddare" som t.ex Ctek
Batteriladdning | CTEK

Jag kan bara konstatera det som hänt mig som använder CTEK-laddare. Då får dom skriva hur mycket teknik dom vill. Två batterier av olika märken som laddas på detta sätt ska inte kunna resultera i en kortsluten cell på bara 4 år. Vid närmare eftertanke så har jag även en bil till som drabbats; min sommarbil där jag också tar in batteriet varje vinter och underhållsladdar. Det fick jag byta i fjol - inte pga kortslutning utan att det började vara "trött" - fast där vet jag inte hur gammalt det batteriet var, det kan ju ha varit några år när jag köpte bilen 2015.
Sen finns det tydligen mindre och mer avancerade laddare i deras utbud varav vissa är mera lämpade för just underhållsladdning. Jag har en av de enklaste, en instegsmodell.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er ikke uten grunn at en i store UPS anlegg med blybatteri bytter ut alle batteriene etter 3 år, de ligger hele tiden med vedlikeholdsladning og belastes kun når strømmen går. Moderne med LFP batterier har en annen strategi, her kuttes vedlikeholdsladningen ut og batteriene lades kun når de er under en SOC grense - ofte 80%, lades så til 90 eller 100% for å vente på belastning. Disse anlegg har ingen planlagte utbyttinger av batterier, BMS varsler om ett eller flere batterier trengs å byttes, noe som kan gjøres under drift i motsetning til blybatteri utgaven som må stenges av mens en bytter.

Hadde i jobben 2 store 35 kWh UPS med blybatteri, mener å huske at batteri skapene veide 800 kg og lader/inverter for 400V trefas var på rundt 250 kg.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har 2 x 100A fritidsbatterier, CTEK MXS25 laddare, 3 x 100W monokristallina solceller & CTEK 250S som regulator. Batterierna är ca. 6 år & än så länge verkar dom vara OK. Jag har följt den här tråden med intresse för min HB har stått ansluten hela tiden under 3 år när jag inte använder den. Borde inte batterierna ha tagit stryk vid det här laget?
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Som sagt, jag har en grundmodell, tror det är en Zafir 45:
Batteriladdare | C-TEK Zafir 45 | Jula
Men CTEK är inte Guds gåva till folket fick jag erfara:
Precis som de flesta andra helelektroniska laddare så klarar den inte att väcka liv i ett helt dött batteri utan då måste man "lura" den genom att parallellkoppla in ett annat, friskare batteri tills det tomma börjar ta laddning.
Efter några års användning så hade ena batterklämman i princip dematerialiserats och fick bytas ut; man har gjort den i fel eller för tunt materiel (det sker alltid elektronvandring mot den ädlare metallen när dom har kontakt). Kändes...billigt på nåt sätt.

Det finns modeller som är specifikt lämpade för underhållsladdning ser man när man läser på deras hemsida. Många modeller, inklusive min är nog inte det.
Samma devis gäller väl här som annars: man får vad man betalar för och min lärpenning blev att inte ha laddaren inkopplad alltjämt som jag haft tidigare. o_O
Sen borde ju en laddare för drygt tretusen vara bättre än en för fyrahundra....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.674
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, som du själv skriver, om man köper det billigaste man hittar..? De elektroniska laddarna kommuicerar ju med batterierna för att avgöra div. parametrar, det betyder också att om de inte kan få någon information från ett helt tomt batteri, kan de inte starta någon laddning. Sedan är ju inte en laddare med max effekt 3,6A lämplig att försöka väcka liv i och toppladda ett bilbatteri på 60-110Ah, utan den är ju mera tänkt som underhållsladdare.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Mja. Dom gamla hederliga laddarna utan elektronik som hade en vanlig trafo klarade galant av att få liv i ett helt urladdat batteri, även dom minsta som vanligtvis klarade 4A ....och tydligen så finns det även elektroniska laddare med den funktionen men då måste man upp några prisklasser. Sen håller jag med om att ett batteri som är helt dött har tappat mycket av sin kapacitet och blir sig aldrig likt igen men det är en annan femma.

Sen har jag sett elektroniska laddare med automatisk 6/12V inställning men som tror att det är ett 6V batteri den ska ladda om batterispänningen är för låg och det går heller inte att tvinga den till att gå till 12V läget så allt är inte bättre nuförtiden.

Min laddare ska klara upp till 90Ah-batterier och ett större batteri än så har jag aldrig ägt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Intressant med så olika "rätta och olika svar". Själv har jag aldrig underhållsladdat under vinteruppehållet. Och det har fungerat mycket bra i alla år.

Ganska självklart,
Har man inga förbrukare vid uppställning, funkar i de flesta fall att bara bryta stömmen på fulladdad batteribank, och koppla på laddning på våren.

Sen finns det en stor bredd på oss som har spänningen påslagen och har en eller flera förbrukare igång 24/7,
samt har olika nivå på solpaneler.
Jag vet inte hur länge jag klarar uppställning utan 230V ansluten i garaget, där ger solpanelerna noll,
mina ständiga förbrukare är modem, router, tv, frostvakt, larm.
Kör kamera med larm till mobilen i mitt varmgarage på husbilens wifi.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Ja kan nämna att sommarbilen i stugan parkeras normalt i början av augusti och startas i juni, ingenting görs med batteriet utan jag tar ut nyckeln ur bilen bara och så har det fungerat i en herrans massa år :)

Ett laddat batteri som är okey kan lätt stå oanvänt i två år och starta bilen.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Inte två år om det är en modern bil, möjligen då om man kopplar bort batteripolerna. En bil drar mellan 10-20mA även när den står helt stilla. Det är olika system i bilen som kräver spänning för att fungera, tidigare var det främst klockan och stereon men idag vimlar det av datorer i bilarna så det dras ström även när den står.

Om man har ett 60Ah batteri och har en tomgångsförbrukning på 10mA så innebär det att det skulle ta 60/0,01 = 6000 timmar innan batteriet är helt tomt och hälften så länge om det rörde sig om 20mA (men jag har mätt upp bilar där det legat på över 30mA). Ett år har 8760 timmar.
Sen mår batteriet bra av att få laddning då och då och skulle det bli helt tomt och det blir minusgrader är risken stor att det fryser sönder.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Inte två år om det är en modern bil, möjligen då om man kopplar bort batteripolerna. En bil drar mellan 10-20mA även när den står helt stilla. Det är olika system i bilen som kräver spänning för att fungera, tidigare var det främst klockan och stereon men idag vimlar det av datorer i bilarna så det dras ström även när den står.

Om man har ett 60Ah batteri och har en tomgångsförbrukning på 10mA så innebär det att det skulle ta 60/0,01 = 6000 timmar innan batteriet är helt tomt och hälften så länge om det rörde sig om 20mA (men jag har mätt upp bilar där det legat på över 30mA). Ett år har 8760 timmar.
Sen mår batteriet bra av att få laddning då och då och skulle det bli helt tomt och det blir minusgrader är risken stor att det fryser sönder.
Sant, men kopplar man bort -polen så blir det som jag säger, bilen jag refererar till har inte ens klocka det är en 244L :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nog hade väl en 244 styrservo?


Nej inte alla, det finns en mängd med olika modeller på 244 inte bara en.

Denna har vi satt på extra smala framdäck då min faster kör den ibland så man får bromsa lite försiktigt så dom inte låser sig :)

fö så är även vinterdäcken original som är näst intill oanvända :)

Egentligen skulle man annonsera ut den på något volvo forum :)
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Tror vi kommit från ämnet lite här....
Det finns mer eller mindre avancerade batteritestare för att avgöra hur det mår och den här tyckte jag verkar oerhört prisvärd:
Batteritestare
Någon som har den eller kan rekommendera den? Hittar inte ens motsvarande testare utomlands (inom EU) billigare än detta.
 
Toppen