• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Drömplåtisen

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
För mig som hojåkare är den en hybrid av en racebuss å en husbilsplåtis. Förvånad av att det säljs nytillverkade racebussar för 600-700 Kkr när man kan köpa en plåtis med bättre inredning för 350-400 utan nån större mängd km på mätaren. Min drömplåtis liknar inte ens en racebuss, utan en plåtis där en säng är väck för att rymma en crosshoj. Ev bäddbart fram å garage längst bak. Dock behövs ca 220 cm för att få in hojen rakt, så nån smart lösning där framhjulet får stjäla en liten spalt av badrum eller kök behövs :).
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Fina det någon ej special plåtis utan soffa vid bordet. Således enbart framstolar. Det frilagda utrymmet kan då utnyttjas till t ex större toa/dusch mm
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Tackar för alternativen på plåtisar för två, men de är väldigt dyrbara.
Får nog bli en mer "vanlig" plåtis som man bygger om soffan med hög kyl ovanpå soffunderredet samt förvaring, hyllor o TV.
Från båtvärlden har man lärt sig att kyl och gasolslukande värme ska drivas med diesel.
Spis kan drivas med en liten gasolflaska eftersom dieselspisar är mer känsliga för problem. Dieselvärmaren (väl ljuddämpande) ska placeras så långt fram som möjligt där värmeläckaget är störst.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag var in i en plåtis igår på Elmia utan soffa fram,
den hade en soffa/sänglösning bak, minns dock inte märket, är byggd på Sprinter.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Nuhar det kommit en ny plåtis eller van, som har alt man behöver och lite till,
byggs av kabe på på mercedec sprinter den blir nog populär trots att kabe bygger den.
mvh Bertil
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nuhar det kommit en ny plåtis eller van, som har alt man behöver och lite till,
byggs av kabe på på mercedec sprinter den blir nog populär trots att kabe bygger den.
mvh Bertil

Den verkar rejäl och trevlig :)
Första soffan jag testat som det faktiskt går att sitta i, övriga vans/plåtisar som jag testat har varit ett skämt, denna van utklassar dem med råge.
Priset är dock lite avskräckande 1,1milj.
 

Bengt & Pia

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
9631
Medlemskap
2024
Nuhar det kommit en ny plåtis eller van, som har alt man behöver och lite till,
byggs av kabe på på mercedec sprinter den blir nog populär trots att kabe bygger den.
mvh Bertil
Har sett den på Elmia. Då vi nu sålt vår plastis och är ute efter en plåtis är den en stark kandidat trotts att vi aldrig haft en Kabe tidigare. Lite längre och högre än vad man tänkt sig men bra vinter egenskaper med dubbelgolv.

Om man nu kan tänka sig att äga en Kabe:rolleyes:

Bengt
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
989
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Den verkar rejäl och trevlig :)
Första soffan jag testat som det faktiskt går att sitta i, övriga vans/plåtisar som jag testat har varit ett skämt, denna van utklassar dem med råge.

Så illa är det kanske inte. Min nuvarande plåtis har en bekvämare soffa än min gamla plastis. Profilering och tjocklek på sitt- och ryggdynor betyder mycket för komforten och kostar nog egentligen inte så mycket mer i produktionsledet. Men många bilar har ju sorgligt tunna dynor och 90 graders sittvinkel mellan rygg och sits och det är ingen höjdare.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
En annan plåtas som är i samma format som Kabes är VW California xxl. 6,8m 3,9ton och mycket genomtänkt och snygg inredning. Kanske lite känsligt för smutsiga fingrar med helvitt och inte lika bra vinterbil som Kabe men helt klart ett bra alternativ till bra? pris, 730’
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
hej på er van sökare vi har sökt en van på många mässor men bara hittat skräp som inte går att bo i,
så vi gav upp, och köpte en kabe classig i men hade denna vanen komit ut 4 år tidigare så hade vi med all säkerhet köpt den, frugan sade typiskt nu när vi inte behöver någon bil.
priset är förvisso högt men räknar man vad man får i uttrustning ,
framförallt viner utrustningen den är i våra ögon värd pengarna.
 

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Fina det någon ej special plåtis utan soffa vid bordet. Således enbart framstolar. Det frilagda utrymmet kan då utnyttjas till t ex större toa/dusch mm
Hej Lennart. Förstår att du är ute efter just en Plåtis utan soffa. Vi har en helintegrerad Knaus C-liner 550 Q. Den modellen är just utan soffa som du efterlyser. Finns troligen 3 eller 4 stycken i Sverige. Bilens mått: 585 cm x 215 cm. Genom att soffan är borta så har vi stort hygienutrymme med separat duschkabin och vacumtoalett= en toalett som är helt luktfri och mycket lätt att tömma, då fekalier och papper förvandlas till vätska. I köksdelen har vi en häll i stället för öppen låga. Modellen är utrustad med luftfjädrade Pilotstolar, dubbla AC, en stor eldriven taklucka och eldrivna jalusier för fram- och sidorutor. Under den tvärställda dubbelsängen finns ett stuvutrymme som är åtkomligt genom stor lucka på bilens bakdel. Bakom ett av köksskåpen gömmer sig en nedskjutbar TV. Det finns nog ingen sådan bil till salu i Sverige. Men då och då kan det dyka upp någon på tyska MobilDe. Bilen visades första gången i Dortmund år 2006. Det sägs att denna helintegrerade "Knaus-baby" inte byggdes i mer än ett 25-tal exemplar. Den ska blivit alldeles för dyr att tillverka. Slutade förmodligen att tillverkas 2007. Jag har ganska många bilder på bilen. Men kan inte lägga in bilder. Ska försöka lära mig. Den ser ut som helintegrerade Knaus liner-bilar, men i förminskat utförande. Kanske inte något för dig. Men kolla på bilder av den. Ganska häftig, om jag får säga det själv.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Märkligt att det byggdes så mycket bättre husbilar för 10-15 år sedan.
Har själv en sådan som inte gick att tjäna en massa pengar på för tillverkaren, och som blev för dyr för första ägaren.
 

Christer6

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24610
Medlemskap
2025
Gasol i båt är något helt annat än husbil. Den ”tunga” gasolen samlas i botten på båten vid läckage och blir farligt och luktar.
En husbil är inget slutet kärl nedåt och har inga av dessa båtproblem.
Förmodligen är gasol den i särklass renaste och effektiva energikällan till värme, kyl och spis i husbil.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Märkligt att det byggdes så mycket bättre husbilar för 10-15 år sedan.
Det skjedde en god del i markedet på den tiden og fabrikkene forsøkte å fange nye kunder, noen prototype serier ble bygget - fokus på design eller på funksjonalitet. Markedet var ekspansivt og hadde endel rom for slike eksperimenter. Typisk for enkelte av disse var at de fantes på markedet i ett eller to år.

I dag er det i større utstrekning standardisering som er normen, og enda større fookus på lette påbygg for å fange det stadig økende merkedet for biler under 3500 kg totalvekt.

Et typisk eksempel på husbilens utvikling er N+B Flair som ble produsert med små forandringer fra 1994 til 2000 hvor de endret nesen og fortsatte med de samme planløsningene frem til 2006 hvor de droppet alle chassi utenom Iveco Daily og med det de korte modellene. 2009 skjedde det en radikal design endring med 8000 serien, den gamle designen kom tilbake 2011 som 800 serien etter ønske fra kunder.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Märkligt att det byggdes så mycket bättre husbilar för 10-15 år sedan.
Det skjedde en god del i markedet på den tiden og fabrikkene forsøkte å fange nye kunder, noen prototype serier ble bygget - fokus på design eller på funksjonalitet. Markedet var ekspansivt og hadde endel rom for slike eksperimenter. Typisk for enkelte av disse var at de fantes på markedet i ett eller to år.

I dag er det i større utstrekning standardisering som er normen, og enda større fookus på lette påbygg for å fange det stadig økende merkedet for biler under 3500 kg totalvekt.

Et typisk eksempel på husbilens utvikling er N+B Flair som ble produsert med små forandringer fra 1994 til 2000 hvor de endret nesen og fortsatte med de samme planløsningene frem til 2006 hvor de droppet alle chassi utenom Iveco Daily og med det de korte modellene. 2009 skjedde det en radikal design endring med 8000 serien, den gamle designen kom tilbake 2011 som 800 serien etter ønske fra kunder.
 
R

RobbeS

Guest
Då Kabe Van kommer i en modell utan skjutdörr och med endast en nersänkbar säng skulle jag stå först i kön. De fasta långbäddarna tar ju en hel del plats och där kunde man få in en bäddbar sittgrupp vid behov av extra sängplats.
Måste nog bygga en egen husbil för att få det som jag vill:rolleyes:
 
Toppen