• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur ska man sköta /behandla underrede i Garage

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Hej på er alla experter:
Jag har nu bytt in min gamla kärra med mycket sorg och tagit över en 4 år nyare husbil med garage.
Jag har tvättat noga och behandlat underrede under hela bilen med Biltemas Rostskyddsmassa för att hålla rosten borta. Bilen var så gott som obehandlat då det syntes Fiat original vit färg hela vägen, som tur så hittade jag ingen rost. Ska montera inneskärmar från CampaSweden (om jag får dem att passa då jag har läst att dem har dålig passform) I värsta fall så får jag returnera dem och satsa på Lokari som är dyrare med som jag hade i min gamla husbil.
Men som många av er vet så är det där med garage en helt annan historia, efter att Fiat chassi slutar så har dem hackat på en till balk på varje sida och byggd garage ovanpå. Ingen fel med det, men varför har man använd trä (plywood) där undrar jag och kliar mig i huvudet. Jag kan så klart behandla balkarna som vanligt metall med Biltemas Rostskyddsmassa, men vad gör man med plywood? Det syns att den har fått lite fukt på utsidan och även om den är inte vått idag så märks att vatten varit där...
Jag frågar nu till alla kunniga: hur kan man behandla plywood så att den håller några år?
Skulle det vara ett alternativ att fixa någon plåt /plast som täcker plywood?
Kan man behandla trä med Rostskyddsmassa ?
Vad tycker ni?

PS: Självklar har jag sökt här på forumet innan men hittat inga bra svar till mina frågor.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag skulle inte behandla trä med rostskydd,risken är att du stänger inne fukt,öppen plywood på undersidan torkar,det finns flera tillverkare som använder denna typ utan problem.
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Tack för alla svar. Känns som att jag ska köra med Jokin lösning och köpa linoljebaserat Rostskyddsmedel från Biltema med
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Hymer hade plyfa under bilen på flera ställen. De sprutade med Biltemas linolja en behandling de tog rejält betalt för.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag håller också med Tangenhaap att pensling gör att oljan tränger in bättre in i träet, men det är en avsevärd fördel att spruta på oljan först. Det märker man om man ligger under bilen och försöker försöker stryka på oljan, som är ganska rinnig, med en pensel.
 
Toppen