• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljeläckage Fiat Ducato 2013 150 hk

H

Holsten

Guest
Tips om var olja kan läcka ifrån!
I höstas fick jag en 2:a på besiktningen pga mycket olja under motorn. Lämnade på verkstad. Rengjordes och man sa det var oljepluggen.
Läckte ändå och jag lämnade den till Fiat Professionalverkstad. Oljetrågspackningen sa man. Byttes. Körde ca 500 mil. Ny besiktning. Fortfarande oljeläckage. Gjorde själv rent och tyckte det läckte någonstans kring styrservon, dvs högre upp än oljetråget. Läckan syns till vänster i bakre kanten av oljetråget sett framifrån.

Åter till samma verkstad. Oljetrågspackningen igen sades det. Byttes. Hämtade bilen idag och körde hem ca 3 mil. Kröp under och noterade fortfarande oljeläckage i samma område som förut. Borde varit snustorrt. Således helt osannolikt att det är oljetrågspackningen som läcker. Har fått ny tid på måndag.

Markerat på bilden med rött "HÄR" i området där jag tror läckaget kommer ifrån. Bild dessvärre efter avtorkning av olja.DSC_3439.JPG
 
F

Fd.47585

Guest
Har samma problem och samma motor och samma årsmodell, men min går igenom besiktningen. Dom påpekar det men skriver inte in det i protokollet. Har kollat med min verkstad och dom säjer att det är en packning mellan motorn och växellådan, så växellådsolja enligt dom, DYRT att fixa så torka av innan besiktningen får jag som råd.
 
W

Weckman

Guest
Ser ut att komma från vevaxeltätningen (Packboxen). Klyva växellåda-motorblock och mycket svordomar, för det är trångt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Betala inte för jobbet av packningsbyte,man väljer enkel lösning hoppas att det går bra,en bra verkstad hade lagt lite tid på felsökning och enkelt hitta läckan.
 
H

Holsten

Guest
Hur vet man initialt att det är en bra verkstad?? De är trevliga och hjälpsamma och det är en Prof Fiatverkstad.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Ett litet tips i all välmening, kontrollera om det är motor eller vxl -olja som läcker, det finns ett tillsatsmedel som bla Omega marknadsför som kan ge underverk , dyrt som satan men ibland fungerar det men inte alltid kan vara värt ett försök , är i så fall mycket billigare än att riva ner lådan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er stor forskjell på de to oljene, mener det fortsatt er hypoid olje i lådan også med Confortmatic - lukten av den oljen er ikke til å ta feil av. Om det er motorolje så er det et punkt som lett blir glemt - oljetrykk bryteren. En lekasje her er kun synlig med motoren i gang og ved enkelte lekasjer finnes det ikke olje utenpå bryteren.

På enkelte motorer sitter denne bryteren slik til at en kun kan finne lekasjen ved å pakke inn bryteren i papir og state motoren. Men etter en tid blir lekasjen større og lettere å se.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Har ni kollat nivån på oljan till styrservo ?

Fiat slangar till/från styrservo är tyvärr riktigt dåliga, både de från oljebehållaren
och de från oljepumpen. Jag har fått byta slang på mina två tidigare bilar då det
"blaskade" från slang som inte gått av men väl brustit så att hål uppstått och
det blötte ner olika områden vilka bilprovningen ivrigt påpekade.
 
H

Holsten

Guest
Servoolja borde man väl se om det är. Det här ser ut, luktar och känns som motorolja.
 
W

Weckman

Guest
Vet ni någon bra verkstad i Sthlmstrakten?
Byt inte verkstad. Åk tillbaka till den verkstaden du anlitat för att åtgärda läckaget från början.. Du har anlitat och betalat en Auktoriserad Fiat verkstad för att du som kund/lekman åtgärda ett oljeläckage.
Är personen som fått arbetsordern läskunnig så står det nog : oljeläckage
felsökning.. Hans uppgift är att lokalisera läckaget och sedan konstatera felet och sedan åtgärda.. Har han inte lokaliserat felet utan bara antagit eller hoppats på att det var felet så ska han inte fakturera arbetet.. Som kund måste du tillbaka till samma verkstad och reklamera jobbet. Ska dom fortsätta leta och sedan byta tex packbox till vevaxel så ska du betala mellanskillnaden och du ska begära att få köra bilen ett par dagar för att se att läckaget blivit åtgärdat..
Lyckas dom inte så kan jag rekommendera ett par verkstäder som Vi vet har löst sånna här jobb ät kunder..
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Screenshot_2019-09-14 Motor Diesel - Fiat Ducato -14 - W4318.png
Undrar vad denna slang innehåller?
Kan det vara läckage på denna eller på banjobulten eller
mellan kåpan och motorn i samma inringade område.
Det kan vara läckage från delning mellan motor och nedredelen (Ramlager överfall)
men det ser ju ut att komma uppifrån bakom generatorn.
Källa: bildelsbasen.se
 
H

Holsten

Guest
Weckman! Vilka verkstäder kan du rekommendera?
Haft bilen på verkstad igen. Med all sannolikhet läcker det mellan lättmetalldelen (som ligger mellan motorblocket och oljetråget) och motorblocket under servo och generator. Man måste plocka bort så mycket så denna verkstad kan ej göra det. Har inte rätt typ av lyft.
 
Toppen