• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lätt panik efter besiktning av ombyggd Camper King

F

F.d. 54714

Guest
Hej!
Köpte en VW-camper i vintras. Det är i grunden en VW Transporter T5 från 2011 men byggdes under 2016 om till en camper liknande Californa av företaget Camper King. (som sedermera gick i konkurs) Den har besiktigats tre gånger av tidigare ägare med blankt papper. När jag besiktigade den i fredags fick jag dock körförbud. Anledningen? Den är fortfarande registrerad som lätt lastbil med fyra passagerare.

Det är givetvis klantigt av mig att inte sett detta i registreringsbeviset när jag köpte den. Men då den såldes fullt modifierad, med garanti och allt (jag har originalhandlingarna kvar) så hade jag ingen anledning att tro något annat än att allt var i sin ordning.

Anledningen till att den blev underkänd var som sagt att det nu bara är plats för tre passagerare (två i fram och två i soffan i bak). Jag tänkte att det skulle vara en enkel sak att registrera om den till PB klass 2 och ändra antal passagerare men besiktningsinjengören var inte lika övertygad. Soffan i bak är en " RIB Altair" 2-sits och uppfyller enligt tillverkaren dragprov enligt R14. Men jag som andrahandsägare kan ju omöjligt garantera någon hållfasthet i just den fordonskombinationen.

Någon som har några erfarenheter eller goda råd?
Finns det någon "auktoriserad" handlare eller företag som man kan vända sig till för att besiktiga och godkänna installationen inför registreringsbesiktning? (eller som man i den bästa av världar kan betala för att genomföra registreringsbesiktning)

Tacksam för svar,

David
 
W

Weckman

Guest
Hade lite av samma problem med min Dodge Ram med Cummins motor som ingen ville släppa igenom besiktningen. Detta pga miljökraven o utsläppen. Bilen tog jag hem från USA och EU hade inga godkända beteckningar på bilen. Var ett helvete att försöka få den godkänd. Slutade med att jag fick ett företag att EU besikta den i Polen för att få den godkänd för EU och sedan kunde jag reg besikta den i Sverige. Allt går bara man har tid och ingenting är omöjligt bara att det tar lite längre tid.
 
F

F.d. 54714

Guest
Ja, att ta bort soffan och registrera den som PB klass 2 med en passagerare skulle väl kunna vara den sista utvägen. Vill dock inte köra olagligt och vi är fyra i familjen så det känns inte som ett önskvärt alternativ.
Men det borde väl finnas något svenskt företag som bygger husbilar som mot skälig ersättning kan kontrollera och intyga att den uppfyller kraven inför en registreringsbesiktning?

Ska inte ge upp riktigt än weckman!
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!
Köpte en VW-camper i vintras. Det är i grunden en VW Transporter T5 från 2011 men byggdes under 2016 om till en camper liknande Californa av företaget Camper King. (som sedermera gick i konkurs) Den har besiktigats tre gånger av tidigare ägare med blankt papper. När jag besiktigade den i fredags fick jag dock körförbud. Anledningen? Den är fortfarande registrerad som lätt lastbil med fyra passagerare.

Det är givetvis klantigt av mig att inte sett detta i registreringsbeviset när jag köpte den. Men då den såldes fullt modifierad, med garanti och allt (jag har originalhandlingarna kvar) så hade jag ingen anledning att tro något annat än att allt var i sin ordning.

Anledningen till att den blev underkänd var som sagt att det nu bara är plats för tre passagerare (två i fram och två i soffan i bak). Jag tänkte att det skulle vara en enkel sak att registrera om den till PB klass 2 och ändra antal passagerare men besiktningsinjengören var inte lika övertygad. Soffan i bak är en " RIB Altair" 2-sits och uppfyller enligt tillverkaren dragprov enligt R14. Men jag som andrahandsägare kan ju omöjligt garantera någon hållfasthet i just den fordonskombinationen.

Någon som har några erfarenheter eller goda råd?
Finns det någon "auktoriserad" handlare eller företag som man kan vända sig till för att besiktiga och godkänna installationen inför registreringsbesiktning? (eller som man i den bästa av världar kan betala för att genomföra registreringsbesiktning)

Tacksam för svar,

David

Vad är det Transportstyrelsen & besiktningsorganet behöver från dig, en mekanisk hållfastighetsberäkning som visar att konstruktionen där säkerhetsbältena är fäst håller för en viss av dem angiven belastning?

Det borde vara en enkel sak för en mekanisk konstruktör att räkna på om du kan förse honom/henne med dimensioner mm. och ritning på konstruktionen.

Eller vad kräver de av dig för att den skall kunna registreringsbesiktigas?

// Niklas
 
F

F.d. 54714

Guest
Som jag förstår det så behöver jag ett intyg från VW generalagent Sverige att installationen av soffan är gjort på ett korrekt sätt avseende infästningspunkter osv. Pratade med dem idag och det hela känns som ett moment 22 där den ena parten vill ha ett intyg från VW för att besikta som i sin tur inte lämnar ut något intyg för något som inte är besiktigat.

Jag har inga ritningar så den vägen känns svår att gå.

SFRO kan ju vara ett alternativ.

Tack för goda tankar och idéer!
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Som jag förstår det så behöver jag ett intyg från VW generalagent Sverige att installationen av soffan är gjort på ett korrekt sätt avseende infästningspunkter osv. Pratade med dem idag och det hela känns som ett moment 22 där den ena parten vill ha ett intyg från VW för att besikta som i sin tur inte lämnar ut något intyg för något som inte är besiktigat.

Jag har inga ritningar så den vägen känns svår att gå.

SFRO kan ju vara ett alternativ.

Tack för goda tankar och idéer!

Det låter som VW:s generalagent i Sverige har en approach som om man drar den till sin spets innebär att de aldrig lyckas få ”sina bilar” säljbara i Sverige, eftersom de kräver dem besiktigade innan de kan lämna ut intygen som behövs för registreringsbesiktningen. Hmm.

Du kanske skall ställa samma fråga utomlands (Tyskland/Polen)?

// Niklas
 
Toppen