• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Litiumbatteri i för normalanvändaren

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Hej

Besökte en batteriförsäljare som visade ett nytt litiumbatteri för campingbruk. Det ska fungera med de flesta laddare och batteriet ska kunna ersätta det gamla batteriet direkt. Det är väl bara priset som är för högt än så länge.

Batteri Lithium 12V, 96Ah - Batterilagret Webshop
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Fråga! Räcker det med ett 95A om man har en kompressorkyl. ?
På sommarhalvåret räcker det för oss. Har 90ah och 200W solceller. Vi förbrukar ca 25-30ah under natten med kompressorkylskåp och solen klarar oftast av att fylla på det under sommarhalvåret. Är det däremot regnigt och dieselvärmare går mycket så funkar det bara något dygn.
Så någon exakt svar finns inte, räcker dina nuvarande batterier så bör 95ah lifepo räcka.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Handen på hjärtat, hur många är vi som egentligen haft sådana uppenbara "problem" med vanliga standard batterier, ens vid något enstaka tillfälle, att vi bara MÅSTE sikta på den mest avancerade energibanken...?
Jag har haft husbil i drygt 10 år, varit ute lika mycket vinter som sommar och aldrig haft någon energibrist från mina två 80 Ah standardbatterier. Jag har isolerat batterilådorna, hållit efter och alltid laddat så snart jag kommit åt, sett till så att batterierna mår bra och de har alltid levererat. Även vid mycket låga utomhustemperaturer. Jag förstår att det möjligen kan vara lite manligt och kul att kunna "killgissa" kring men... är det verkligen försvarbart med en sådan extrem produkt och till en prislapp som är 10 gånger ett standardbatteri...?! Jag kan byta mina två standard 80 Ah FEM gånger för samma pengar som ett LiFePo batteri.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Håller med. Har ett agm på 90 ah som har suttit i sedan bilen var ny 2015. Plus en solcell på 100. Har ingen TV och ingen inverter med led lampor i hela bilen. Har aldrig varit under 12,5 volt. Underhållsladdar en gång i månaden på vintern. Laddar en platta och två mobiltelefoner samt router. Jag har absolut inget behov av ett litium batteri. Varför kasta ut pengar på oprövad teknik.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Vi har nog lite olika behov och förutsättningar! Kompressorkylskåp och dieselvärmare drar mycket el samt konstant överlast gjorde att jag bytte till lifepo. Sparade 30kg och fick ett system som är snabbladdat till skillnad från blybatterier som tar många timmar att fylla. Nackdelen är givetvis kostnaden, ca 15’ med laddare och batteri. Är hittills nöjd efter snart 3 säsonger.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Håller med. Har ett agm på 90 ah som har suttit i sedan bilen var ny 2015. Plus en solcell på 100. Har ingen TV och ingen inverter med led lampor i hela bilen. Har aldrig varit under 12,5 volt. Underhållsladdar en gång i månaden på vintern. Laddar en platta och två mobiltelefoner samt router. Jag har absolut inget behov av ett litium batteri. Varför kasta ut pengar på oprövad teknik.
Du menar att du är ute på campingsemester och inte vill ha med dig allt och lite till av det som finns hemma :)
 
R

RobbeS

Guest
Finns hur många trådar som helst om Lihiumbatterier. Men mycket att läsa igenom för en enkel fråga.
Kort och gott, är det bara att rakt av byta ut ett vanligt batteri till ett Lithium? Passar originalladdaren och solcellspaketet. Tror jag läste någonstans att min husbil, Rapido från 2017 ska vara förberedd för Litium vad innebär i sådana fall det?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Finns hur många trådar som helst om Lihiumbatterier. Men mycket att läsa igenom för en enkel fråga.
Kort och gott, är det bara att rakt av byta ut ett vanligt batteri till ett Lithium? Passar originalladdaren och solcellspaketet. Tror jag läste någonstans att min husbil, Rapido från 2017 ska vara förberedd för Litium vad innebär i sådana fall det?
Finns två svar beroende på vem du frågar, Ja eller Nej,du har lästa trådarna om litium och får nog göra bedömningen själv, jag skulle avstå tillsvidare.
När det gäller laddare och dina solceller får du samma svar.
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Finns hur många trådar som helst om Lihiumbatterier. Men mycket att läsa igenom för en enkel fråga.
Kort och gott, är det bara att rakt av byta ut ett vanligt batteri till ett Lithium? Passar originalladdaren och solcellspaketet. Tror jag läste någonstans att min husbil, Rapido från 2017 ska vara förberedd för Litium vad innebär i sådana fall det?
Ta en diskussion med Sunlux Sunlux.se Mathias Johansson. Grymt bra support.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Ta en diskussion med Sunlux Sunlux.se Mathias Johansson. Grymt bra support.
Jag har samma uppfattning, visst ska dom sälja, det gör vi väl alla (på något sätt).

Det vor intressant om ett par skeptiker kunde syna Sunlux och redogöra för de + och - som uppstår...
Varför inte passa på på mässan?

Vi har redan nappat, var och en blir salig på sin tro :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Finns hur många trådar som helst om Lihiumbatterier. Men mycket att läsa igenom för en enkel fråga.
Kort och gott, är det bara att rakt av byta ut ett vanligt batteri till ett Lithium? Passar originalladdaren och solcellspaketet. Tror jag läste någonstans att min husbil, Rapido från 2017 ska vara förberedd för Litium vad innebär i sådana fall det?
Ja det passar rakt av att byta MEN du kan inte räkna med att batteriet skall hålla alla dessa 1000-tals cykler som vissa påstår, räkna istället med att det håller som ett bra GEL batteri.

Ju hårdare du laddar upp och ur det desto snabbare tar det slut, som en mobil 5-600 cykler max.

Laddning av Li är lungt, problemet är när det är fullt hur skall man göra då, jämför med problemen med mobiler od för länge sedan som ej kunde stå på laddning jämt.

Idag kan man ladda en mobil/laptop hela tiden då den är annorlunda konstruerad inte pga av batteriet, denna mekanism finns mig veterligen inte i något LI batteri som jag sett, däremot finns den i UPS enheter lite förenklat sagt.

Jag har läst om Li experter på husbils forum men dom verkar ha bytt till bly nu av någon anledning :)

Ska du köpa ett Li så köp ett billigt från en båtfirma, hjertmans, seasea erlandssonsbrygga tex
Finns hur många trådar som helst om Lihiumbatterier. Men mycket att läsa igenom för en enkel fråga.
Kort och gott, är det bara att rakt av byta ut ett vanligt batteri till ett Lithium? Passar originalladdaren och solcellspaketet. Tror jag läste någonstans att min husbil, Rapido från 2017 ska vara förberedd för Litium vad innebär i sådana fall det?
Ja sätta i och ladda är sällan ett problem däremot när det väl är fulladdat då kan det börja bli problem, jämför Li med hur det var med mobiler/borrmaskiner od tidigare när man sades kunna ladda hela tiden utan att batteriet tar stryk.

Så, vill du ha snabb laddning mycket ström OCH har mycket pengar att kasta på batterier, köp annars no no

Istället för 15000 på ett Li, köp ett eller två Gel för 6-7000 på samma effekt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Ja det passar rakt av att byta MEN du kan inte räkna med att batteriet skall hålla alla dessa 1000-tals cykler som vissa påstår, räkna istället med att det håller som ett bra GEL batteri.

Ju hårdare du laddar upp och ur det desto snabbare tar det slut, som en mobil 5-600 cykler max.

Laddning av Li är lungt, problemet är när det är fullt hur skall man göra då, jämför med problemen med mobiler od för länge sedan som ej kunde stå på laddning jämt.

Idag kan man ladda en mobil/laptop hela tiden då den är annorlunda konstruerad inte pga av batteriet, denna mekanism finns mig veterligen inte i något LI batteri som jag sett, däremot finns den i UPS enheter lite förenklat sagt.

Jag har läst om Li experter på husbils forum men dom verkar ha bytt till bly nu av någon anledning :)

Ska du köpa ett Li så köp ett billigt från en båtfirma, hjertmans,

Ja sätta i och ladda är sällan ett problem däremot när det väl är fulladdat då kan det börja bli problem, jämför Li med hur det var med mobiler/borrmaskiner od tidigare när man sades kunna ladda hela tiden utan att batteriet tar stryk.

Så, vill du ha snabb laddning mycket ström OCH har mycket pengar att kasta på batterier, köp annars no no

Istället för 15000 på ett Li, köp ett eller två Gel för 6-7000 på samma effekt

Och som vanligt mest vilda fantasier utan egen erfarenhet. Ni som är intresserade av att lära er, läs andra inlägg.
 
Toppen