• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Electrisk 12v kulventil + fjärrströmbrytare

j.kullman

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
26520
Medlemskap
2024
Jag har en LMC T712 årsmod -16, när jag ska tömma gråvattentanken måste jag ligga på knä för att lossa slangen och lägga den över tömmningshålet. I detta område är marken ofta blöt, skitig och allmänt grisig och det är därför inte vidare trevligt att sätta ner knäna här. P.g.a. detta har jag köpt en elektrisk kulventil och en fjärrbrytare till denna. Men när jag testar, innan montering, så upptäcker jag att det går endast att öppna ventilen, för att stänga så måste jag skifta polerna, då stänger den när jag trycker på fjärrströmbrytaren. Min fråga är, och jag är inte någon elektriker, finns det någon smidig lösning för att vända polerna?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min originalventil sitter isolerad i min gråvattentank under bilen, och handtaget i "pannrummet".
Jag köpte istället ett 12V ställdon med fjärr som monteras på ventilhandtaget, då funkar det även i köldgrader.

HAr dock inte kommit till skott och montera den ännu :(
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
UffeA: Hjälper det inte om du lyfter och vrider lite på det manuella vredet? Tänker om det kommit i ett mellanläge.
Ventilen står i stängt läge och visar inte tillstymmelse till att röra sig.
Kan förvisso göra ett försök till....
Edit: testade med att skruva ventilen manuellt till öppet läge och därefter aktivera ström från ”Funksteurung modul”. Då surrade ventilen fint och stängde, men därefter låst läge igen. Sannolikt en ny styrmodul som behövs.
Avvaktar fortfarande svar från Wiltec. De leveranservice var riktig snabb men garantiservice är inte riktigt lika snabb....
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Ventilen står i stängt läge och visar inte tillstymmelse till att röra sig.
Kan förvisso göra ett försök till....
Edit: testade med att skruva ventilen manuellt till öppet läge och därefter aktivera ström från ”Funksteurung modul”. Då surrade ventilen fint och stängde, men därefter låst läge igen. Sannolikt en ny styrmodul som behövs.
Avvaktar fortfarande svar från Wiltec. De leveranservice var riktig snabb men garantiservice är inte riktigt lika snabb....
Om jag gör min ventil helt strömlös och sedan ansluter till ström igen, då startar den alltid i öppet läge oavsett hur den stod innan.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Har nu fått en ny "Funksteurung" från Wiltec och nu fungerar det utmärkt.
Nu återstår överkurs en att se om jag kan få lite tid att installera en gammal backkamera för ännu bättre pricka avloppen.
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Det blir ju naturligt en strypning så vi får vi väl se om jag upplever detta vara ett problem eller inte. De sista 20-30 litrarna i tanken tog lång tid redan innan då fallet är så pass dåligt, och då tror jag inte strypningen är ett problem.
Såg dock ett alternativ till Wiltecs ventil på Elmiamässan från Spot-On i Uddevalla. De saluförde elektrisk ventil från Lilie, med större kulventil. Den styrdes inte med fjärrkontroll utan det följde med en knappsats att montera på lämplig plats. Utifrån detta så hade jag valt Lilie, men det får bli på nästa husbil.
 
Toppen