• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omformare till kompressor kylskåp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag funderar på att byta ut Dometic AES kyl/frysen mot ett kompressorkyl/frys.
Planen är att driva det nya klyskåpet med en dedikerad omformare.

Behöver kompressorns motor ren sinus, eller klarar den av modifierad sinusvåg?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag funderar på att byta ut Dometic AES kyl/frysen mot ett kompressorkyl/frys.
Planen är att driva det nya klyskåpet med en dedikerad omformare.

Behöver kompressorns motor ren sinus, eller klarar den av modifierad sinusvåg?
Du har inget behov av inverter om du köper ett skåp avsett för båt/husbil, dom går på 12V och när du ligger vid stolpe har du laddning så det funkar fint.

Nu vet jag inte hur stort skåp du har men dom drar ström, små kan du klara dig på kanske 1,5Ah, större som ofta finns i moderna husbilar på över 100L räkna med 3Ah, dvs ett bilbatteri per dygn.

Detta med kylskåp på gas vad bland det första jag älskade med husbil detta då jag seglat hela livet och kört med elskåp, helt plötsligt kunde man på en flaska P11 köra 3 veckor med spis och kyl.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Skulle tro att invertern inte behöver vara dedikerad, utan det går säkert bra med en allmän inverter...
Träffade ett franskt par i W.S. som hade satt in en 230v kyl.... det fungerade helt perfekt.... när min kyl lägger av så kommer jag att göra detsamma...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag provar igen.
Behöver kompressorns motor ren sinus, eller klarar den av modifierad sinusvåg?
Någon som vet?
Svårt att svara på med säkerhet men det borde fungera men inte perfekt, dvs du tappar först kanske 20% in din inverter och sedan kanske lika mycket i motorn men har man ström i mängder så spelar det kanske ingen roll.

Tänk också på att du måste ventilera bort all värme, ju mindre effektivt motorn går desto mer värme.

12 volts skåp har normalt en fläkt eftersom dom ofta sitter i trånga utrymmen med begränsad självventilation vilket också gör att 12V skåpet nog låter mer.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg vil og si at det burde fungere med modifisert sinus, nesten alle elmotorer tåler dette - men det blir noe mere effekttap i form av varme. Dette igjen vil redusere levetiden på motoren litt. Noe som kan være mer utsatt er elektronikken i endel moderene kyl/frys, selv om denne drives via en strømforsyning som ikke burde være følsom så er det ingen garanti for at dette er tilfelle.

Mange av de nye kyl/frys for mobilt bruk har en Danfors eller Engel kompressor som kan gå på 12 til 40 volt DC eller 100 til 250 volt AC. Det spesielle med disse er at motoren i kompressoren er i praksis en trefas lavvolt motor som styres av en elektronisk hastighetkontroller fra DC. AC ingangen konverteres til en optimal spenning.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, man skall nog akta sig för att köpa ett skåp med massor med elektronik inbyggt för blinkande lampor och displayer m.m. För länge sedan så ställde jag samma fråga till en som jobbade med mikrovågsugnar "Köp en som bara har enkla mekaniska vred för effekt och timer och inte elektronik och displayer så går det säkert bra" sa han, och samma gäller troligen för kylskåp också, enklare variant med vred och mekaniska termostater. På köpet blir man ju då tvingad att köpa de enklaste kylskåpen som lite beroende på storlek borde ge ungefär minst 6st 230V kylskåp i stället för 1st 12V.

M.v.h. JANKRO.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det är lurigt med modifierad sinusvåg. Det finns varianter med många steg som försöker efterlikna sinus, och så finns det de med bara två steg som bara skall ge "rätt effektivvärde (mängd ström/effekt)".Jag hade en icke-sinus växelriktare och märkte att allt blev mycket varmare än om jag körde på ren sinus. Så den sålde jag och köpte en ren sinus.
Modifierad sinus funkar bra på värmeelement, hårblåsar, glödlampor od som har resistiv last, men jag skulle aldrig koppla en sådan till elektronik.
Jag kollade hur modifierad våg såg ut på oscilloskopet och det var inte imponerande.
Exempelvis är toppspänningen på en ren sinusvåg 325 Volt (kvadratroten ur 2 X 230) vilket en modifierad våg inte kommer upp i. Istället ligger den kvar längre på lägre spänning för att få samma effektivvärde.
Iallafall på de jag kontrollerat.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tydligen måste man också ha lite tur när jag använder mig av min inverter som har modifierad sinusvåg :)
Jag kör mycket elektroniska saker så som dataskärmen, laddaren till kameran, tvättmaskinen, laddaren till bärbar damsugaren, mina el handverktyg, vattenkokaren, 230v dammsugare och en intelligent lifepo4 laddare som bara är igång när motorn går, jag har hjälpt en kompis att starta hans Truma med 230v från invertern då den inte startade på 12v, kör min 10A Cetek laddare till båtbatteriet mm. Allt detta från modifierat sinus utan att något till dagens datum har gått sönder.:eek:
Däremot har flera berättat för mig att deras eltandborste laddare har inte klarat av modifierad sinus.... Men jag har en tandborste som fungerar utan el :swoon::twitcy:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Tydligen måste man också ha lite tur när jag använder mig av min inverter som har modifierad sinusvåg :)
Jag kör mycket elektroniska saker så som dataskärmen, laddaren till kameran, tvättmaskinen, laddaren till bärbar damsugaren, mina el handverktyg, vattenkokaren, 230v dammsugare och en intelligent lifepo4 laddare som bara är igång när motorn går, jag har hjälpt en kompis att starta hans Truma med 230v från invertern då den inte startade på 12v, kör min 10A Cetek laddare till båtbatteriet mm. Allt detta från modifierat sinus utan att något till dagens datum har gått sönder.:eek:
Däremot har flera berättat för mig att deras eltandborste laddare har inte klarat av modifierad sinus.... Men jag har en tandborste som fungerar utan el :swoon::twitcy:
Moderna datakraftaggregat(sk hackarjrafter) typ de som sitter i en PC/laptop od fungerar nog på det mesta och många(kanske alla) fungerar tom bättre på DC än AC, dvs har man 220DC fungerar den bättre än med 220AC.

Man har faktiskt utrett att gå över till DC på kontor pga högre effektivitet men det är farligt med högspänd DC pga av att får man en kyss av den släpper den inte som AC gör.

Men motorer är annorlunda som nämnt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tack för svar.
Jag går vidare i min planering med omvandlare med ren sinusvåg.

Orsaken till att jag vill ha en dedikerad omvandlare till kylen, är:
Alltid på, går på12V oavsett om jag kör elverket, ligger på stolpe, eller kör bilen.
Kan använda en liten omvandlare (få watt) borde ha bättre verkningsgrad än min 1,5 Kw.

Kylarna jag titttar på har ca 120 -150 w maxeffekt, drar ca 220-250 Kw/ år.
Detta ger då en snittförbrukning på ca 30w +-.
Inget problem för en frisk batteribank, solceller och i nödfall inbyggt elverk.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Tack för svar.
Jag går vidare i min planering med omvandlare med ren sinusvåg.

Orsaken till att jag vill ha en dedikerad omvandlare till kylen, är:
Alltid på, går på12V oavsett om jag kör elverket, ligger på stolpe, eller kör bilen.
Kan använda en liten omvandlare (få watt) borde ha bättre verkningsgrad än min 1,5 Kw.

Kylarna jag titttar på har ca 120 -150 w maxeffekt, drar ca 220-250 Kw/ år.
Detta ger då en snittförbrukning på ca 30w +-.
Inget problem för en frisk batteribank, solceller och i nödfall inbyggt elverk.
Okej, men jag kan nog nästan lova dig att du underskattar elförbrukningens påverkan på batterier och själen, runt 3A minst i snitt betyder ett stort batteri per dygn och hur länge det stoppar kan jag gissa mig till.
Men jag undrar om inte en stor inverter tom går effektivare!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Japp läste på en del på Amerikanska forum (irv2.com) där det är vanligt med denna typ av ombyggnad.
När jag kollat priset på en tillräckligt stor ren sinus omvandlare, byter jag spår.

Det blir att koppla in kylskåpet mot den befintliga omvandlaren, ren sinus 1500w.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En elmotor (kompressorn) drar 3-4 ggr märkeffekten i startögonblicket.
De flesta elmotorer går att köra på modifierad sinusvåg men de tappar effekt (därav värmen).
En 12v kompressorkyl är oftast bättre isolerad än en 230v dito.
Har kört en 230v på både modifierad och hel sinus tills allt åkte ut till förmån för en 12v variant.
Den drar en del ström men till mitt 110liters skåp räcker ett 95A bodelsbatteri ca 2dygn (är nere på 50% då).
Men kör man varje dag eller har solpanel så spelar det ingen roll.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
En elmotor (kompressorn) drar 3-4 ggr märkeffekten i startögonblicket.
De flesta elmotorer går att köra på modifierad sinusvåg men de tappar effekt (därav värmen).
En 12v kompressorkyl är oftast bättre isolerad än en 230v dito.
Har kört en 230v på både modifierad och hel sinus tills allt åkte ut till förmån för en 12v variant.
Den drar en del ström men till mitt 110liters skåp räcker ett 95A bodelsbatteri ca 2dygn (är nere på 50% då).
Men kör man varje dag eller har solpanel så spelar det ingen roll.
Det låter fantastiskt att köra ett så stort skåp i två dygn på 45A, det blir under 1A per timme i snitt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen