• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Synd att det skall vara så mellan Er :(
Vad jag kan se så är inlägg borta från din tråd också, det här är inget personligt det handlar nog mest om att Admin satt ner foten och förmodigen skickat ett privat mail.
Tråkigt men det finns en historia i HBK där man var tvungen att utesluta ett antal medlemmar långt tillbaka.
Tror inte man vill hamna i det läget igen utan sopa rent utanför dörren innan det blir problem.
 
F

F.d. 22252

Guest
Fick inte så mycket gjort bara man sätter foten på trappan börjar det dugga.
Har lackerat högra sidan efter slipning och zinklack igen.
Vänstra sidan slipad zinklackad och spacklad slipad igen och zinklackad, bara Vitlack kvar.
Vit lack finns inte allt är brutet i ett otal kulörer Karossen ser vit ut men den är egentligen lite beige så det skiljer massor men viktigast att det är tätt och inte läcker.
Gav mej på vindrutan, mitt minne är dåligt men som det ser ut så finns det sikaflex svart innanför gummilisten i vindrutans över kant, fixade till ett litet verktyg som gjorde att jag kunde spruta rostskydd där listen verka sitta lite lösare speciellt i hörnen.
Det fanns en avslutning i plast i änden av dropplisten fram enda orsaken att den fanns där förutom estetiskt är att åstadkomma stående vatten i dropplisten.
Att någon som betalat en massa för bilen en gång kladdat på silicon i änden på dropplisten är så dumt så det kanske finns en diagnos. Stående vatten i en dropplist där också anslutningen mellan plast och plåt finns mellan bodel och hytt.
Det är nu stoppat i skåpet inuti som ansluter finns inga dubbla skal utan en plywoodskiva som har lite blåträ längst ner.
Alltid mer att göra än man tror började tidigt men dagarna går fort vi är redan inne i september, och regn kan stoppa mycket viktiga saker. Måste helt enkelt ha en backkamera tar 5 minuter att montera den på samma plats som tidigare men måste försöka hitta rätt kablar.
Ska se om jag kan få igång den via en knapp som slår på dimljuset bak.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Fick inte så mycket gjort bara man sätter foten på trappan börjar det dugga.
Har lackerat högra sidan efter slipning och zinklack igen.
Vänstra sidan slipad zinklackad och spacklad slipad igen och zinklackad, bara Vitlack kvar.
Vit lack finns inte allt är brutet i ett otal kulörer Karossen ser vit ut men den är egentligen lite beige så det skiljer massor men viktigast att det är tätt och inte läcker.
Gav mej på vindrutan, mitt minne är dåligt men som det ser ut så finns det sikaflex svart innanför gummilisten i vindrutans över kant, fixade till ett litet verktyg som gjorde att jag kunde spruta rostskydd där listen verka sitta lite lösare speciellt i hörnen.
Det fanns en avslutning i plast i änden av dropplisten fram enda orsaken att den fanns där förutom estetiskt är att åstadkomma stående vatten i dropplisten.
Att någon som betalat en massa för bilen en gång kladdat på silicon i änden på dropplisten är så dumt så det kanske finns en diagnos. Stående vatten i en dropplist där också anslutningen mellan plast och plåt finns mellan bodel och hytt.
Det är nu stoppat i skåpet inuti som ansluter finns inga dubbla skal utan en plywoodskiva som har lite blåträ längst ner.
Alltid mer att göra än man tror började tidigt men dagarna går fort vi är redan inne i september, och regn kan stoppa mycket viktiga saker. Måste helt enkelt ha en backkamera tar 5 minuter att montera den på samma plats som tidigare men måste försöka hitta rätt kablar.
Ska se om jag kan få igång den via en knapp som slår på dimljuset bak.
Går det inte att koppla den via backljuset.minhar kopplat till bakljuset så dåq ser jag ju all trafik som är bakom mig
 
F

F.d. 22252

Guest
Eftersom den är trådlös tar appen till kameran över wifi och startar när den får ström men har ju wifi i telefonen och plattan med IGO för att få uppdateringar om trafiken. Allt blir utstört av appen och den ligger minnesresident. Så jag måste hitta ett sätt att enkelt slå av kameran den. Bara så svårt att hitta vilken kabel det är får skruva isär baklyset och se om jag kan hitta rätt. Kom upp sent idag och på eftermiddagen ska det bli regn.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Eftersom den är trådlös tar appen till kameran över wifi och startar när den får ström men har ju wifi i telefonen och plattan med IGO för att få uppdateringar om trafiken. Allt blir utstört av appen och den ligger minnesresident. Så jag måste hitta ett sätt att enkelt slå av kameran den. Bara så svårt att hitta vilken kabel det är får skruva isär baklyset och se om jag kan hitta rätt. Kom upp sent idag och på eftermiddagen ska det bli regn.
Jag har ju en 2 trådlösa kameror i bilen och telefon med WiFi men det fungerar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Trådløse kamera jobber på forskjellige frie frekvenser, de som jobber i 2,4GHz området er oftest digitale Blåtann eller WiFi som ikke skal forstyrre andre på samme frekvens. Mer problematisk er de analoge som hovedsaklig benytter er par frekvensområder under 1 GHz - her er det ikke uvanlig at en får inn andre sine kamera på skjermen. Selv i 2,4 GHz så skal de analoge ha så lav effekt at de ikke forstyrer digitale samband.
 
F

F.d. 22252

Guest
Nej den är digital men med ganska hög effekt så är man nära så stör den, men största problemet är i appen som jag måste ha i surfplattan när den installerats och startas en gång ligger den minnesresident och bevakar wifi och så fort kameran startar går den in och öppnar den istället för andra wifi man var uppkopplad till. Eftersom jag har abbonemang på trafik vill jag gärna ha wifi igång så jag via telefonen kan ta emot meddelanden om kö och olyckor och även tips om vilken annan väg jag kan köra. I tyskland är ofta vägen röjd innan man kommer fram så sällan jag kör runt.
Har en app som visar alla wifikanaler och huruvida de är upptagna och vilken signal styrka, man kan även låsa till en kanal med visare och geigermätarliknande ljud så det är enkelt att spåra en sändare eftersom man får upp ssid. Får stark signal från kameran och då ska signalen passera genom bilen över tomten och väggen så när den är inkopplad kan jag sitta och titta på gatan bakom bilen inne. Tror knappast den följer bestämmelserna om högsta utstrålad effekt köpte på Jula kina förståss.
Har faktiskt funderat på att koppla två reläer som en och-grind och manöverera med varningsblinkersen som jag använder när jag ska backa.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jo samsung note stödjer detta men tror knappast att man kan köra två wifi in samtidigt, sen är ju vitsen med att ha en platta att man vill ha lite storlek på texten. skulle kunna ha en extratelefon med wifi appen till backkameran har en sån med dåligt batteri då skulle jag få en extra digital backspegel när jag kör eftersom personbilarna som ligger 2m ifrån bakom inte syns. Ska fundera på det, just nu är det kopplat till huvudströmbrytaren i bilen. en extra brytare vid kameran skulle lösa störningarna. Kan ju hänga upp telefonen i backspegeln som gör noll nytta idag eftersom fönstret sitter så högt att endast lastbilar syns och de kan jag se genom sidospeglarna. Tycker inte om att vara blind bakåt.
Risken är väl att man sitter och tittar för mycket på annat än vägen 2 sek man ser på något annat har man kört 80000m / 3600sek gånger 2 sek = 44meter.
Kvinnan som körde på mej sa att hon blundade 2 sek men hon körde minst i 130km altså 72m
 
F

F.d. 22252

Guest
Ska testa detta, att den stör på kvällen mellan telefon och dator kan jag åtgärda med en extra strömbrytare där bak, Kan säkert få dit telefonen på backspegeln bara att klistra kardborrband på backspegeln som jag sällan tittar i och sen sätta dit bakstycket på telefonen som redan har kardborrband sen tidigare resa. Är mycket säkrare än gummiproppar som plötsligt bestämmer sig för att ramla ned från rutan.
Jag slipper ju appen i plattan då och kan köra IGO som det är tänkt, Har en gammal Nokia med livstidsabbonnemang på HERE som fungerar utmärkt enda problemet är att telefonen laddar ur fortare än laddaren fyller på när gps och wifi är igång. brukar gå några timmar. Nokian är suverän på ett annat sätt också finns en dörr till dörr funktion som gör att man kan använda lokala färdmedel den hittar bussar och allt möjligt med tider osv.
Det ska va lätt att åka annars kan det kvitta åka hit och dit på känn ligger inte för mej.

Ja jag kunde ju lösa det här med att dra fram en kabel men den ska passera toalettdörren och ner under golvet och sen fram till växellådan osv.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det at en enhet kun kan benytte en WiFi om gangen ligger i driverene i OS. For rent mottak av en stream finnes det muligheter, men dette er ikke lagt inn i standard utgavene - eller rettere den benyttes kun for å se hvilke SSID som er tilstede.

Men finnes det ikke en mulighet for å koble kamera til en SSID fra en router? Har selv brukt noen IP overvåkningskamera og satt disse opp som klient på router. På ett av disse ble det endel prøving og feiling, litt triksete å måtte resette kamera til fabrikkinstillinger før en gjorde neste forsøk :cool:
 
F

F.d. 22252

Guest
När man är ensam i bilen utan hjälp varken med parkering eller navigation så måste det vara enkelt.
Jag monterade kameran och hittade appen som en fil som jag kunde lägga in tyckte inte det var nödvändigt att låta google få reda på det. Fungerade utmärkt men telefonbatteriet dog tvärt efter 20min först efter en lång stunds laddning startade telefonen och gick att använda, körde några timmar på laddaren och det fungerade men är lite orolig för att köra på laddare med ett dåligt batteri de brukar kunna svälla och går de sönder kan det bli brand eller explosion. Så det blir att krypa under bilen och röja lite. Men iden var bra.
Plattan fungerar fortfarande bra fast den är äldre.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, går det inte att byta batteriet i telefonen?
Har bytt i några av mina, fick skruva sönder en av dem i småbitar. Men såklart du verkar kunna elektronik mycket bra.
Så antar att det inte är ett alternativ.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det är en huwaei mate 8 som är helt i aluminium finns inga skruvar enda sättet är att gå in genom skärmen de vill ha 500kr för jobbet plus batteriet, så det blir förmodligen 1000kr
Jag har en likadan i perfekt skick men den fungerar som router för de andra apparaterna, Gav bort en samsung j3 till min kusin som hade fungerat bra som backspegel.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
det ser ikke for galt t å bytte batteri i den nallen. Og batteri finner en normalt på ebay til en hyggelig pris. Byttet selv på en gammel OnePlus One for noen dager siden - den er litt mer fiklete med skrudde deksler under skallet og skjulte skruer. Trikset med 2 sugekopper fungerer ikke på alle telefoner, mange har en mengde låsehaker som en må løse ut en etter en.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack Knut!
Har beställt ett nytt batteri från Frankrike 141kr 4000mah , men som vanligt vet man inte om de sitter som mellanhand från kina eller skickar direkt.
Har ju ingen tång men ett par gamla sugkoppar från vindrutefästen går nog att använda.
Annars ser det inte särskilt svårt ut tar man det lugnt och använder rätt verktyg ska det gå bra, var ju tänkt att använda mobilen till drönaren men när jag höll på att förlora den så vågade jag inte använda den seriöst tänkte det kunde vara annat fel.
 
F

F.d. 22252

Guest
Knepigt med wifi från kameran den är ju ganska svag inomhus och telefonen ligger bredvid men ändå föredrar datorn att koppla upp sej i första hand till kameran trots att det inte finns någon programvara i datorn för det den sänder. När man sitter i bilen och den går på samma ström som belysningen stör den ut datorn av och till byter nät.
 
Toppen