• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Ja då har du vinterjobb med ljudisolering och stolsbyte. Om du tar ut originalmattan gör rent och målar om det behövs och sen klistrar bitumenplattor på golvet och sen ljudisolering så blir det ganska tyst. Har gjort det jobbet en gång för länge sen blev väldigt bra. Finns ju lite att läsa om ljudisolering. Viktigt att se hur det är med alla dörrlisterna och att dörrarna stänger ordentligt behövs inte mycket för att det ska bli oljud.
Jag tog bort dörrsidorna och klistrade bitumen skivor mot ytterplåten var lite mer Mercedesklang i dörrarna efter det.
Jag tror det mest är motorljud och torpeden är helt isolerad med filt o dyl
Snurrstolar med armstöd är nog nu för dyrt :(
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Intressant,skall kolla vad jag har för möjligheter att hämta dom
Hmm, du befinner dig väl i den rätta änden av landet och jag i fel(Bålsta) så...

Jag åker upp till stugan i Härnösand kommande helg och kan ta med mig dom ifall du vill.

Och då kan jag ifall de inte passar returnera dom när jag åkt hem igen.

Säg gärna till så snart du kan jag ska faktiskt åka dit imorgon förmiddag så jag kan köpa dom ifall du vill då.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hmm, du befinner dig väl i den rätta änden av landet och jag i fel(Bålsta) så...

Jag åker upp till stugan i Härnösand kommande helg och kan ta med mig dom ifall du vill.

Och då kan jag ifall de inte passar returnera dom när jag åkt hem igen.

Säg gärna till så snart du kan jag ska faktiskt åka dit imorgon förmiddag så jag kan köpa dom ifall du vill då.
Tackar, väldigt tacksam för ditt erbjudande det hade passat perfekt. Skall försöka få tag i på honom. Har mejlat och får se om han svarar
Hittade samtidigt ett par stolar med armstöd för samma pengar i huddinge. Är det skillnad på väg för dig?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Funderar på att sätta in en micro i bilen och plats finns att bygga in den i lastutrymmet bak
Hur ofta använder ni den? Ni som har micro.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har tagit ut tv och ska sätta in micro istället men den går ju bara att använda när man står på el, eller har en massa batteri och inverter på 2000w. Finns även en som är gjord för 12v drar 55A och kostar ca 4000kr!
Använder man lägre effekt så slår den bara till och från så topp effekten är minst 1000w starteffekten ännu högre.
Jag skulle haft mycket nytta av den för att värma färdigmat istället för att gå iväg till restaurang varje dag.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Jag har tagit ut tv och ska sätta in micro istället men den går ju bara att använda när man står på el, eller har en massa batteri och inverter på 2000w. Finns även en som är gjord för 12v drar 55A och kostar ca 4000kr!
Använder man lägre effekt så slår den bara till och från så topp effekten är minst 1000w starteffekten ännu högre.
Jag skulle haft mycket nytta av den för att värma färdigmat istället för att gå iväg till restaurang varje dag.
Vi står oftast på el och har en kanonfin plats att bygga in den på i bilen. Hustrun saknar en sådan och även jag kan värma färdigmat i den.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Även jag har gått i tankar att skaffa micro till husbilen, men den hamnar isåfall på hylla i garaget.
Det är onekligen smidigt med en microvågsugn :)

I usa-byggda husbilar har de ofta en kombo-ugn, varmlufts/micro drivs med el, jag kan tänka mej att byta ut vår gasugn mot en sådan.

 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Även jag har gått i tankar att skaffa micro till husbilen, men den hamnar isåfall på hylla i garaget.
Det är onekligen smidigt med en microvågsugn :)

I usa-byggda husbilar har de ofta en kombo-ugn, vanlig/micro drivs med el, jag kan tänka mej att byta ut vår gasugn mot en sådan.

Min kommer också hamna innanför bakdörrarna men luckan kommer bara synas resten är dolt
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag ska sätta in en micro har 2 olika beg som jag kan sätta dit men vet inte riktigt hur jag ska sätta fast den, har plats på en bänk med eluttag bredvid och öppet under bänkskivan.
Affe måla den signalgul sen tejpar du lite ränder här och där blir lättare att ta sej fram i trafiken då.
Svart blir lite trist vad säjer Kerstin du vet väl att de flesta kvinnor har bättre färgseende och smak än män, man kan googla lite på röda sprinter så kommer det upp en massa bilder du kan jämföra med. Mörkblått kan gå bra också men den ska vara ganska mörk tror jag. Silver och grått lär fungera bra också. En linje gör att bilen ser lägre och längre ut. Därför kunde jag inte måla min bil helvit den hade sett ut som en låda.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Kanske i så fall silver får väl höra om någon har någon annan åsikt :)
Har talat med en skyltmakare här hemma och han skulle ha 1250kr för hela jobbet
 
F

F.d. 22252

Guest
Var ju inte så farligt pris med tanke på hur dyr färgen är. Sen ska man maskera så det blir bra, det blev det inte för mej när jag använde maskeringstejp men eltejp gick bra. Vet inte hur bred randen ska vara finns ju bra tejper numera som man kan klistra på om man inte vill måla. Är man två med bra tålamod kan det bli riktigt bra. Du kanske kan få med ditt namn målat i en snygg färg i randen som de har på rallybilarna.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Var ju inte så farligt pris med tanke på hur dyr färgen är. Sen ska man maskera så det blir bra, det blev det inte för mej när jag använde maskeringstejp men eltejp gick bra. Vet inte hur bred randen ska vara finns ju bra tejper numera som man kan klistra på om man inte vill måla. Är man två med bra tålamod kan det bli riktigt bra. Du kanske kan få med ditt namn målat i en snygg färg i randen som de har på rallybilarna.
Randen görs med nåt han klistrar dit så kan jag ju lätt ta bort den om det inte passar
Mitt namn vill jag inte ha med om jag säljer bilen :)
 
Senast ändrad:
Toppen